Weihenstephan Wheat veteöljäst?

Stod att skillnaden i smaken är stor om man går från torrjäst till flytande jäst.

Men hur beräknar man mängden för flytande? Eftersom det står på min torrjäst förpackning att 11,5 g räcker till 20-30 liter så är det lätt att räkna ut mängden för 10liter istället (då jag vill brygga små batcher på 10L vardera).

Men hur beräknar man det på flytande jäst?

Verkar svårare, men kanske inte alls är det?

Tacksam för svar!

Sv: Weihenstephan Wheat veteöljäst?

http://www.mrmalty.com/calc/calc.html
Jag hade nog ändå gjort en förkultur och pitchat delar av den till 10l. Då vet man hur pigg jästen är och slipper överraskningar.

Hej

Om du tänker dej att brygga en Weizen, så är det bara Wyeast 3068 eller WLP 300 som gäller, jag är en stor fan av torrjäst, brygt många goda öl med dom, men när det gäller veteöl, den sydtyska, så är det bara flytande som gäller.

Många tycker att en vete skall bryggas i en temp på ca 17-18 C, jag vill ha min vete i en bryggtemp på ca 21 C, jag vill ha banan, vetedeg, gärna lite vinigum. En veteöl skall ha lite "anarkistiska" smaker, inte smaka som en låghumlad ale. men det är jag, alla har olika smaker.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Den Weihenstephanerjästen som är märkt mars 2013 är ruskigt pigg. Jag gjorde en förkultur häromdagen (till 75 L) och påsen svällde till max på någon timme.

Så, kolla datum innan du gör förkultur.

http://www.olprovningar.se/

Min erfarenhet av veteölsjäst är att det räcker till en 20l sats utan förkultur och även ger lite mer smak då. Men det är klart är den gammal så kan det vara idé med förkultur. Du skulle tex kunna göra en 50cl förkultur några timmar innan pitch och enkelt dela den på två sedan.

Hej, lånar denna tråd lite med en fråga.
Drack en Weihenstephaner från bolaget igår och funderade då på om det är den ursprungliga jästen i flaskan eller om dom har i annan för kolsyrejäsning. Om man skulle prova odla upp från en. Någon som vet eller kanske har provat?

Jag har inte prövat men enligt allt jag läst och hört ska det fortfarande, bland traditionella weissbierbryggerier, vara praxis att kolsyrejäsa med lagerjäst.

http://www.olprovningar.se/

Weiherstephan Hefeweizen stripping fungerar inte. Weiherstephan Hefeweizen blir upphettat efter jäsningen. Det är bara död jäst i flaskorna.
Det finns en intressant lista om vilka öler man kan strippa (Tyska): http://hb.ikma.de/index.php?title=Hefestripping

Ok, tackar för svaren! Ska kolla länken sen.

Jag har bryggt ett antal veteöl nu i sommar på jäst från Schneider Mein Grünes. Den funkar alldeles utmärkt, jag är faktiskt mycket mer nöjd med den än med BC3068 Weihenstephan Wheat från Wyeast. Det lär från början vara samma jäst men Schneider säger själva att deras gren av stammen numera uppför sig annorlunda.

Schneiders öl har ju väldigt dominant nejlikekaraktär. Det har inte jag fått när jag använt deras jäst utan en trevlig balans mellan nejlika, banan och lite vanilj. Det bästa är att den presterar bra vid rumstemperatur (runt 20 grader), med BC3068 måste jag hålla ner temperaturen till 17 grader för att undvika otäcka fenoler av typen bränt gummi.

Länken som svensson gav är det bästa du kan använda för att räkna ut hur mycket jäst som ska pitchas.

Förkultur är alltid att föredra oavsett hur många som blir nöjda med sina resultat utan förkultur. Med förkultur kan du vara säker på att din jäst är pigg och redo samt att du får tillräckligt mycket jäst för att jäsa ut din vört.

Ibland snackar man om att underpitcha för veteöl, men det är inte att föredra. Däremot kan man experimentera med hur mycket jäst man pitchar utan att pitcha för lite. Det blir också mycket enklare med en förkultur. Säg att du vid första försöket gör 1l förkultur åt 20 liter öl och sedan nästa gång gör en halv liter. Då kan du avgöra vilket du föredrar.

Men att pitcha för lite jäst är alltid något man ska akta sig för. Veteöl ska vara väl utjästa och balanserade, det är svårt att uppnå med en stressad jäst.

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

fresta skrev:

Jag har bryggt ett antal veteöl nu i sommar på jäst från Schneider Mein Grünes. Den funkar alldeles utmärkt, jag är faktiskt mycket mer nöjd med den än med BC3068 Weihenstephan Wheat från Wyeast. Det lär från början vara samma jäst men Schneider säger själva att deras gren av stammen numera uppför sig annorlunda.

Schneiders öl har ju väldigt dominant nejlikekaraktär. Det har inte jag fått när jag använt deras jäst utan en trevlig balans mellan nejlika, banan och lite vanilj. Det bästa är att den presterar bra vid rumstemperatur (runt 20 grader), med BC3068 måste jag hålla ner temperaturen till 17 grader för att undvika otäcka fenoler av typen bränt gummi.

Hej

Låter spännande, hur odlade du upp Mein Grunes?

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20