För lite kolsyra

Hej,

I vår andra all grain-batch med eget recept har vi fått för lite kolsyra, ölen är i mer eller mindre kolsyrefri.

Detta är vår första batch där vi sekundärjäst samt att det är första gången vi har använt bryggsocker. Bryggsockret tillsatte vi drygt 1 gram per flaska (Hur mäter ni detta btw? Jag försökte med måttomvandling till kryddmått, kanske här det gick fel?).

Vad jag förstår kan man kröjsa, hur gör man detta? Ska man brygga en helt ny öl och sedan tillsätta 5-10 ml per flaska några dagar in i jäsningen? Borde väl räcka med att mäska och sätta igång en jäsning?

Fårorna är många, tacksam för all hjälp och rådgivning jag kan få. Kan passa på att fråga om en öl som är bryggd enligt ovan som buteljerades i går, är rädd att samma symptom kommer uppstå på den. Går det att göra något för att rädda den?

Tackar på förhand!

Johan

Sv: För lite kolsyra

Hej

Jag använder ca 6-7 g socker/liter, lite mer när det är veteöl.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Techno skrev:

Hej

Jag använder ca 6-7 g socker/liter, lite mer när det är veteöl.

Bo

Hej,

Tack för svar, är det vanligt socker eller är det bryggsocker? Värt att tillägga är att ölen fick alldeles för hög alkoholhalt, ca 9% (detta var inte riktigt meningen..).

/Johan

En mockasockerbit till 33orna och en snabbitsockerbit till 50 cl flaskorna funkar fint, varför krångla till det ?

Salle

Jag tycker att 1 g per flaska låter ganska lite. Är det 33 cl motsvarar det ju 3 g/l, vilket är lågt. Eventuellt skulle det kunna ligga i underkant för någon brittisk ale, men till och med där är det nog på håret. Vad är det för slags öl, och hur kom ni fram till sockermängden?

Förutom att det är lite socker kan det förstås vara så att kolsyresockret inte jäst ut än. Hur varmt jästes ölet och hur varmt står flaskorna?

Bryggsocker har jag dock dålig koll på. Jag använder vanligt strösocker.

http://foodheadbrewery.blogspot.se

"Bryggsocker" verkar vara rent druvsocker, men det borde väl doseras likadant?

Annars kan kolsyrejäsningen ta väldigt lång tid eller helt eller delvis utebli när ölet är så starkt. Jästen orkar helt enkelt inte mer.

En annan möjlig felkälla är att sockret inte blandat sig jämnt med vörten. Då får man några flaskor med skitmycket kolsyra och resten utan. (Om ni inte doserade sockret direkt i flaskorna förstås...)

7 Senast ändrad av Anyman (2013-07-31 15:14:00)

Kolla in länken i mitten för rätt mängd socker / druvsocker.
Vanligt socker består utay en glukos och en fruktosmolekyl. Druvsocker består utav endast en glukosmolekyl. Jästen kan bryta ned båda molekylerna till CO2 och etanol. För att bryta ned vanligt socker måste jästen anpassa sin metabolism vilket kan ta lite tid (någon dag högst), vissa hobbybryggare menar även att de kan känna en bismak utav vanligt socker. Den smaken har jag aldrig lyckats känna av.

Tänk på att druvsockret i samma vikt som "socker" inte ger lika mycket CO2 och alkohol. Dessutom suger det fin-malna druvsockret åt sig vatten ur luften - vilket gör att det inte ger lika mycket CO2 / alkohol... Man måste därför höja mängden druvsocker jämtemot vanligt socker med ungefär 1/3 extra viktmängd.

Tänk även på att det rena druvsockret är finmalet (har en större yta jämtemot tex strösocker) och om det tillsätts direkt i flaskan ovanpå ölet, så kan det rätt snabbt bli en riktigt skum grej smile

Jag använder följande länk för att beräkna mängden socker, druvsocker eller vört: http://fabier.de/biercalcs.htm

Och jag tillsätter sockret vid jästemeratur och låter sen ölet stå vid samma temperatur eller 2°C varmare ungefär 10 dagar innan jag kyler det till så nära 0°C som mina kylskåp tillåter för minst 2 veckor. (Så att jästen kan äta vid samma temperatur utan att behöva sova först, och för att bekämpa eventuell diacetyl.)