Recept på primär/sekundär-jäsning. Tänkte bara köra primär.

Min första hembryggda öl står på jäsning. Det är en weissbier och enligt det recept jag följer så skall det primärjäsa i 9 dagar och sekundärjäsa i 8 dagar. Eftersom det är min första bryggning så tänkte jag skippa sekundären. Skall jag då sikta på en jäsning på 17 dagar?
En nybörjarfråga kopplat till ämnet: När vet man att det jäst klart?

Sv: Recept på primär/sekundär-jäsning. Tänkte bara köra primär.

Det har jäst klart när det inte bubblat på några dagar. Strunta du i sekundär och låt ölet stå i två veckor innan du tappar upp det så blir det finfint.

Weissbier mår för övrigt bra av att jäsa lite svalt, 18-19 grader om möjligt. Har det redan jäst några dagar så är det dock ingen mening du flyttar det för smakprofilen formas de första dygnen.

Tack för svar. Det har jäst i en vecka nu i källaren som håller 18-19 grader.

Tänk om min källare höll den nivån sommartid är det mellan 12-16 vintertid 3-5

- Sök och du skall finna sa en vis man till mig och jag sökte, jag fann och inte fan vart jag visare av det !

Jag brukar höja temperaturen en smula på mina veteöl mot slutet. Om du kan bära upp hinken i rumstemperatur dag 11 eller så?

Bära upp till övervåning innebär ca 25-27gr sommartid pga av mycket och stora fönster (dagtid när man inte är hemma). Men kanske ställa ut den i gillestugan, skall kolla temp där.