Test av Lallemand CBC-1 jäst för kolsyrejäsning

Tjo!

Testade Lallemands CBC-1 Cask and Bottle Conditioning yeast i min senaste bryggning.

Klarnade ölet nedkylt med flytande gelatin. Dehydrerade sedan CBC-1 jästen enligt instruktion en halvtimma i kokat vatten nedkylt till rumstemp. Denna tid behövs för att jästen löser sig inte lika lätt som vanlig torrjäst utan vill ha lite tid på sig. Jag hade kanske 25grader på mitt vatten, men man ska nog köra på 30-35grader som står angivet på förpackningen för bästa resultat. 0.1g jäst per liter öl skall användas.

Konstaterar att jästen håller vad den lovar. Jag hade ett fullt kolsyrat öl efter 5 dagar i rumstemp och sedimentet i flaskorna var redan hyfsat beständigt, blir antagligen ännu bättre efter lite lagring.

Rekommenderas om du har ett klart öl, eller klarnar dig öl och vill jäsa kolsyra i flaska eller fat och vill ha ett fast jästsediment som stannar i botten på flaskan.

Mina 50 öre...

/Dompan

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Sv: Test av Lallemand CBC-1 jäst för kolsyrejäsning

En fundering; Det går ju åt väldigt lite jäst för kolsyrejäsning. En påse räcker ju till ganska många batcher. Hur länge håller en ÖPPNAD torrjästpåse?

3 Senast ändrad av mickemonks (2013-08-03 10:15:03)

Doseringen är 0,1g per liter  på C&B jästen

Hej

Och jag som "tjatat" i alla år att det inte skadar att tillsätta lite xtra jäst när man flaskar! Här på forumet så verkar det ju va 99 % som inte tillsätter xtra jäst till flaskningen och verkar nöjda med det, så det verkar ju inte behövas.

Men.... som jag tidigare skrivit, så har ju tillräckligt många av mina öl genom åren inte fått kolsyra alls eller inte tillräckligt, kanske mellan 10-15 % av alla öl jag gjort, alltså tillräckligt många, tycker jag

Genom att tillsätta ca 1-2 g extra torrjäst  på 20 liter med samma jäst som jag haft till primären så
har jag alltid fått en helt ok kolsyra domsenaste 6-7 åren sedan jag började med det.

Eftersom det dykt upp en "kolsyrajäst" på marknaden så måste det ju finnas efterfrågan på det.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

För egen del har jag flaskat så fort jag ansett att jäsningen är färdig, eftersom jag varit orolig att jäskraften ska hinna försvinna om ölen står för länge. Detta är ju inte dumt då, då behöver man inte stressa med flaskningen. Och dessuto m få en fastare bottensats då.

Men för att förklara vad jag menade: Det går ju bara åt ca en tiondels paket till en 20L-batch. Kan man spara de andra nio tiondelarna, när man öppnat påsen, till framtida batcher?

@wicing: Det är här med att spara överbliven torrjäst råder det delade meningar om. Bryggare är ju vanligtvis ett konservativt släkte som inte tar några risker att få en infektion på kuppen. Det är svårt att återförsluta påsarna syretätt och hygieniskt. Mer vågade personer ser inga problem tejpar igen sina jästpåsar och förvarar dom i kylskåpet till nästa bryggning. Sanningen är nog den att jästen kommer att degraderas när väl påsen är öppnad och risken för infektion ökar.. allt detta ju mer tiden går.. så det är inte svart eller vitt, utan grått. Kanske funkar det bra några månader?

Allmänt kan jag berätta efter att ha (försökt) rengöra några flaskor där det varit CBC-jäst att jästens förmåga att flocka och ligga stabilt kvar på botten i flaskan gäller även när flaskan ska rengöras..  smile

OK. Som smålänning måste man ju fråga när man ser en möjlighet att spara några kronor. wink
Sen angående diskningen: Den är så stabil alltså att det inte går skölja ur flaskan direkt?

wicing skrev:

Men för att förklara vad jag menade: Det går ju bara åt ca en tiondels paket till en 20L-batch. Kan man spara de andra nio tiondelarna, när man öppnat påsen, till framtida batcher?

Det verkar kunna funka om man förpackar den lufttätt och förvarar den så kallt som möjligt:
http://www.danstaryeast.com/articles/st … ry-yeast-0
Fukt ska undvikas så jag antar att man bör låta paketet bli rumstempererat innan man öppnar det för att undvika kondens.

@wicing: Kan bara säga att jästsedimentet sitter bra mycket hårdare än när man flaskjäst med vanlig jäst. Jag fick slänga i ett gäng brickor och varmt vatten och skaka om flaskorna för att få rent.. trots att jag sköljt ur efter användning och sedan  låtit flaskorna ligga 30min i varm maskindisklösning.

Har testat ett par batcher med jästen i fråga, men nåt överdrivet fastare bottensediment har jag inte fått. Är man inte försiktig när man häller upp, så är det hyfsat lätt att få med sig i glaset. Dock har jag märkt att kolsyrejäsningen går mycket fortare.
Men jag funderar lite; Jag kallkraschar aldrig mina batcher. Jag tappar heller sällan om till ett sekundärt jäskärl. Detta innebär ju att det absolut finns gott om den "primära" jästen kvar när jag tappar på flaska. Kan detta bidra till bottensedimentet blir lösare, pga blandade jäststammar?

Jag backar på mitt uttalande angående att jästsedimentet blir fastare.. det var nog bara att flaskorna där jag råkat använda denna jäst hade fått stå och torka till sig lite.

Dock håller jag med om dina iakttagelser att kolsyrejäsningen går fortare när man använder denna jäst. Jag upplever också att det kanske blir en något högre kolsyrningsgrad än vid kolsyrejäsning utan jästtillsats.

Om du inte tappar om eller kallkraschar är det väl lite överkurs att tillsätta jäst för kolsyran? Dvs du borde ju ha gott om jäst kvar ändå.

F.ö. har jag återanvänt ett paket av den här torrjästen till 5-6 bryggningar utan problem med kontaminering. Dock har jag vakuumpackat om påsen mellan varje användning.

12 Senast ändrad av ekstedt (2014-01-01 21:29:32)

Dompan skrev:

Om du inte tappar om eller kallkraschar är det väl lite överkurs att tillsätta jäst för kolsyran? Dvs du borde ju ha gott om jäst kvar ändå.

Omtappning eller inte är betydelselöst, det är ju mängden jäst i suspension som spelar roll.

Som jag ser det är det bara tre saker som ger anledning till att tillsätta extra jäst vid flasktappning:

1. Man har kallkraschat runt 0 C
2. Man har lagrat ölet länge (flera månader)
3. Man har pressat jästen upp i närheten av dess alkoholtolerans

Kanske har jag missat något ytterligare skäl (extremt flockande jäst kanske?), men normalt sett finns det inget som helst behov av att tillsätta extra jäst för kolsyrejäsning.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Anledningen är för min del är egentligen inte för att ha tillräckligt med jäst för kolsyrejäsningen, utan att få ett fastare bottensediment i flaskorna.