Låga FG

Jag förvånas alltid över att en del bryggare får så extremt låga slutvärden på sina öl.
Om man bortser från vildjäsning (bakterier) så borde det inte vara möjligt vid normala förhållanden.

Utjäsningsprocenten beror till stor del på mäskschemat dvs temp och tid.
Använder man färdigt extrakt så måste det till andra knep såsom iblandning av karamell och crystalmalt som innehåller rätt mycket dextriner.

Endast extrema mäskscheman eller iblandning av stora mängder förjäsbart socker ska kunna ge så lågt FG som ibland redovisas både här på Humlebladet och andra ställen.

En vanlig öljäst ligger på uppåt max 78-80% utjäsningsgrad (synbar och inte absolut).
Det kan förvisso vara så att mätinstrumentet inte är av bästa kvalité.

Jag vet ett prov jag fick av en bekant.
Han hade mätt upp 1006 eller liknande.
När jag först smakade ölet så upplevde jag det som relativt mycket restsötma.
Mätning med min egen hydrometer visade på runt 1012-14!

Så jag undrar lite om en del av er som får mycket låga FG (< 1010) har kalibrerat era hydrometrar, eller vad det kan bero på.

Sv: Låga FG

Jag har tidigare haft problem med låga FG där det kunna stämma. 1001 är "rekordet". Det berodde främst på att jag inte hade värmisolering och mäskade över spisen där det är jobbigt att hålla rätt temperatur. När jag sedan fick värmisolering försvann problemet. Det lägsta jag haft då är 1007 med min Kölsch. Och ja - 1001 kan fint stämma. Vid både min ljungale och tall/granale från august/september var det nästan "coca cola" skum på ölet och det fanns inga sötma, och det var väldigt tunn. Men nu för tiden går det perfekt med bra FG - min abbey ale som innehållar 400 gram kandis (10 liter färdigt öl) fick jag FG 1018, den ale jag bryggde för inte så länga sedan (en humlebomb) fick 1020, porsbocken 1017 och nu har jag (och tor) en Imperial Stout som väntar på buteljering - vid omtappning var den 1025 och den slutade jäsa dagen efter (jag gillar Imp. stout som kan "skäras i skivor") omtappningen. Nu väntar jag spänt på min och Joels skogstomte-ale:)

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

3 Senast ändrad av Fredrik (2006-05-16 09:08:10)

Det är en intressant frågeställning... här kommer lite reflektioner.

Jag håller delvis med Kenneth om att jag också ibland tvivlar lite på vissa uppmätta värden man läser ibland, beroende på olika felfaktorer, men det är samtidigt så att det absolut går att få höga utjäsningar. Men de många faktorer som påverkar gör att det inte är alldeles enkelt att tolka en given situation.

> En vanlig öljäst ligger på uppåt max 78-80% utjäsningsgrad (synbar
> och inte absolut).

Jag har skrivit om detta några gånger, och jag skrev även lite om detta i min jästartikel i förra årets nummer att bryggaren. Om det blev läsligt är ju en annan femma, kanske blev det lite mycket formler och siffror, men tanken med det var att det skulle bli tydligt.

Att jästen har någon inbyggd gräns på 80% skenbar utjäsning för att jäsa ut vörten är en vanlig uppfattning som antagligen beror på jästtillverkarnas minst sagt missledande utjäsningssiffror. Man kan tycka att man kan "lita på" vad jästtillverkaren skriver på sin hemsida men det är bara att konstatera att informationen om utjäsningsgrader är väldigt godtycklig, och för den som inte tolkar det rätt, rent ut sagt missvisande. Siffrorna ska tolkas som relativa värden, inte absoluta värden.

Jag har jäst ut min senaste helmaltsvört (inget socker) från OG 1.056 till 1.006 och jag kan garantera att jag mäter mycket noga och gör temperaturkorrigeringar enligt konstens alla regler och jag har absolut kalibrerat mina hydrometrar. Inte heller beror det på infektion (även om det givetvis i det allmänna fallet är en möjlighet).

I mitt fall kom den höga utjäsningen sig av att mitt mäskschemat, delvis pga strul vid mäskning gav en väldigt förjäsbar vört, och som grädde på moset jag hade också en fullständigt torr utjäsning av förjäsbart socker.

Denna öl är mycket riktigt också torr och lite vattnig, vilket än mer bekräftas av mina senaste blodsockermätningar som indikerar att den är helt utjäst. Motsvarande mätningar på öl som uppenbarligen faktiskt smakar sött (tex leffe blond) tyder på att den sannolikt inte är helt utjäst helt torrt, and troligen

Faktor nummer ett är alltid vörtens sammansättning.

Faktor nummer två är hur pass väl jästen jäser ut befintligt förjäsbart socker.

Man kan notera att det ofta är så att öl inte alltid jäses ut helt torrt.Även i kommersiella öl hittar man ofta mängder med förjäsbart socker som är kvar i ölen. Detta bidrar till sötma och fyllighet. Det förjäsbara socker som främst finns kvar är maltotriose och även kanske i vissa fall, små mängder maltos.

Då dessa sockerarter är avsevärt mycket sötrare än dextriner, så bidrar rester av förjäsbart socker signifikant till sötman. 

Så man kan säga att vörtens förjäsbarhet, bestäms helt av recept och mäskschema. Detta sätter en gräns för hur lågt den teoeretiskt lägsta FG är (bortsett från infektioner och udda jäststammar).

Men i praktiken så når man inte alltid denna maximala gräns, och det beror på jäsbetingelserna såsom jäststam, jästgiva, syresättning, omrörning, temperatur,näringsnivå i vörten, vörtstyrka och alkoholhalt (stress faktorer).

Jästtillverkarnas utjäsnings siffror kan i bästa fall tolkas som stammarna relativa potential att jästa ut torrt under likartade förutsättningar.

Men genom att laborera med jästgiva och andra jäsbetingelser kan man påverka allt detta för alla stammar.

För "en och samma vört" på säg 1.050 och 70% förjäsbart extrakt kan skillnaden mellan en torr utjäsning och en väldigt låg utjäsning iallafall vara FG 1.007-1.013.

Skillnaden i "restextrakt" mellan 1.007 och 1.013 är i detta fall ca 25%, men skillnaden i restsötma kan kanske vara 250% enligt mina uppskattningar, detta eftersom restsockret bidrar till mycket mer sötma än dextrinerna och detta är garanterat märkbart i smak.

/Fredrik

Ja, det går absolut med låga FG-värden utan tillsatts av socker. Titta här:

1B. Standard American Lager
Aroma: Little to no malt aroma, although it can be grainy, sweet or
corn-like if present. Hop aroma may range from none to a light, spicy
or floral hop presence. Low levels of yeast character (green apples,
DMS, or fruitiness) are optional but acceptable. No diacetyl.
Appearance: Very pale straw to medium yellow color. White, frothy
head seldom persists. Very clear.
Flavor: Crisp and dry flavor with some low levels of sweetness. Hop
flavor ranges from none to low levels. Hop bitterness at low to
medium-low level. Balance may vary from slightly malty to slightly
bitter, but is relatively close to even. High levels of carbonation may
provide a slight acidity or dry "sting." No diacetyl. No fruitiness.
Mouthfeel: Light body from use of a high percentage of adjuncts such
as rice or corn. Very highly carbonated with slight carbonic bite on the
tongue.
Overall Impression: Very refreshing and thirst quenching.
Comments: Strong flavors are a fault. An international style including
the standard mass-market lager from most countries.
Ingredients: Two- or six-row barley with high percentage (up to 40%)
of rice or corn as adjuncts.
Vital Statistics: OG: 1.040 – 1.050
IBUs: 8 – 15 FG: 1.004 – 1.010
SRM: 2 – 4 ABV: 4.2 – 5.1%
Commercial Examples: Miller High Life, Budweiser, Kirin Lager,
Molson Golden, Corona Extra, Foster’s Lager

Eller ännu värre:

1. LIGHT LAGER
1A. Lite American Lager
Aroma: Little to no malt aroma, although it can be grainy, sweet or
corn-like if present. Hop aroma may range from none to a light, spicy
or floral hop presence. Low levels of yeast character (green apples,
DMS, or fruitiness) are optional but acceptable. No diacetyl.
Appearance: Very pale straw to pale yellow color. White, frothy head
seldom persists. Very clear.
Flavor: Crisp and dry flavor with some low levels of sweetness. Hop
flavor ranges from none to low levels. Hop bitterness at low level.
Balance may vary from slightly malty to slightly bitter, but is relatively
close to even. High levels of carbonation may provide a slight acidity
or dry "sting." No diacetyl. No fruitiness.
Mouthfeel: Very light body from use of a high percentage of adjuncts
such as rice or corn. Very highly carbonated with slight carbonic bite
on the tongue. May seem watery.
Overall Impression: Very refreshing and thirst quenching.
Comments: A lower gravity and lower calorie beer than standard
international lagers. Strong flavors are a fault. Designed to appeal to
the broadest range of the general public as possible.
Ingredients: Two- or six-row barley with high percentage (up to 40%)
of rice or corn as adjuncts.
Vital Statistics: OG: 1.030 – 1.040
IBUs: 8 – 12 FG: 0.998 – 1.008
SRM: 2 – 3 ABV: 3.2 – 4.2%
Commercial Examples: Miller Lite, Bud Light, Coors Light, Amstel
Light

Källa: http://www.bjcp.org/index.php

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Om man som i exemplen ovan tillsätter stora mängder majs eller ris som i principt enbart innehåller 100% förjäsningsbart socker så kan man få låga FG!
Det är ju precis det jag skriver i mitt första inlägg.

Att man kan konvertera "all" stärkelse och kolhydraterna i vanlig malt med vanliga mäskmetoder hittar jag dåligt stöd för i brygglitteraturen. Det är därför jag tycker det är så konstigt med så låga FG som en del får.
Kanske går det med extremt långa mäsktider. Fast som jag förstår det så måste alfa och betaamylaset samverka  för att det skall gå och då bör man ligga runt 65ºC och väldligt länge.

Jag har råkat ut för det en enda gång med en wit-bier som jäste från runt 1048 till 1006.
Då misstänkte jag att det var en lättare infektion i ölet, dvs bakterier som bidragit till att jäsa ut sockerarter som öljäst inte klarar av.

Det är inte någon "myt" om att öljäst inte klarar mer komplexa sockerarter.
Det är ett faktum.
Den enda sockerart som är "mittemellan" är maltotriosen.
Den kan jäsas mer eller mindre bra av olika öljäststammar och beroende på öljästens kondition.

Låg temperatur och lång mäskning då brukar det jo bli hög-förjäsbart också.

ALBA GU BRATH

Ris består ju som korn av stärkelse, inte förjäsbart socker. Så det måste mäskas för att blir förjäsbart, precis som den övriga stärkelsen i mäsken.

Jag tror det finns två faktorer, och den största är mäskning och receptet. Den har stor betydelse och tror jag med råge förklarar FG värdena. 1.006 är inte så extremt lågt egentligen. Jag tycker inte det är så konstigt.

Den andra faktorn är jästens utjäsning.

/Fredrik

Ris används världen över som råfrukt för att få en torrare och mindre söt öl.
Riset kokas först (förklistras) och ger sedan inte någon nämnvärd smak eller färg utan bidrar endast med lättförjästa sockerarter. Maltos och malttrios fås som framgår av namnet av malt.

Det finns små elektromagnetiska fält runt all elektrisk utrustning. Tom hårtorkar och annat. Det finns säkerligen små mängder strålning även runt en vanlig spis också.

Sen hur det påverkar våra celler vete tusan, olika frekvensen kan också ge olika påverkan. Är man av någon anledning orolig eller känslig så är det kanske rimligt att det är mindre strålning från en vanlig spis.

Där man normalt har ganska kraftiga magnetfält är kring järnvägar och kraftledningar och säkert mobilmaster. Fältstyrkan avtar kraftigt med avståndet. 1 cm från spisen har man mycket högre fältstyrka än 1 meter ifrån spisen tex.

Jag har testat en såndär lite kul fältmätare som snickare brukar använda för att lokalisera ledningar i väggen innan de kör i en borr eller spik, och går man med en sådan över ett järnvägsspår med tillhörande högspänningsledningar så ger den riktigt utslag. Jag testade det en gång för många år sedan.

/Fredrik

Mätte upp 1.003 i en öl idag. Den var dock mäskad väldigt lågt och har en 20% socker i sig så det är inget konstigt.