Hembryggarens vardag

Hej!

Kom inte på någon bra ämnestitel. Men men.. here we go:

-Efter att ha etablerad sig som "hembryggaren" i bekantskapskretsen samt att jag ofta tagit med mina alster på fester och middagar så har detta nu utvecklats från en kul inslag till en förväntning. När det är någon sammankomst på gång så kommer frågan automatisk om jag fixar ölen. Eftersom det är vänner och bekanta så känns det snålt att ta betalt, men samtidigt kan jag inte gå alla till mötes hela tiden.

Har ni hamnat i samma situation? Hur har ni tacklat detta?

Detta är väl inget jätteproblem, men ville bara höra lite vad ni har för erfarenheter.

/Dompan

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Sv: Hembryggarens vardag

Jag känner igen mig. Jag bjuder gärna på mina öl i förhoppningen att fler ska få upp intresset för hembryggning men det går ju åt en hel del öl till det. Visst, ingredienserna kostar inte så mycket men inkluderar man arbetsinsatsen så kunde man lika gärna bjudit på bra öl från bolaget.

Man får nog helt enkelt informera folk om att det ligger flera timmars arbeta bakom varje öl. De flesta inser nog inte det. Vill de ändå inte ge någon slags kompensation för det så kan de lika gärna vara utan öl.

Intressant fråga!

Jag fäster mig vid ett fenomen, nämligen det att de flesta som inte har "utvecklad ölsmak" (pöbeln kallad) inte riktigt uppskattar traditionella öl, möjligen förutom IPA eller enklare ales med lagom smakprofil.
"-Ja...det här var väl gott" kan det liksom låta. Så återgår de till sitt vin eller sin Staropramen.

Så finns det de få som har intresse av smaker och kan sätta ord på vad en hembryggd Barley Wine smakar, och kan uppskatta de där "annorlunda" nyanserna som återfinns i klassiska öltyper av alla de slag. Eller bara sådana som faktiskt försöker uppskatta ett hantverk.

Jag bjuder gärna på öl, men försöker gärna undvika att kasta pärlor åt svin om man säger.

Hoppas ingen tar illa vid sig - jag menar inget illa smile

http://www.olprovningar.se/

Hmm, ja, det väl det där att många inte inser eller uppskattar allt jobb bakom som jag har lite problem med. Det blir att informera mer och vara mer nogräknad med vem som ska få njuta av mina brygder framöver..  smile

För att vänner skall förstå hantverket brukar jag föreslå att de skall vara med på en bryggning.
Blir då en heldag med bryggning, lite god mat och ölprovning. Ofta blir det några som även börjar fundera på att brygga själva.

Jag brukar fortfarande inte ta betalt men efter att ha bjudit några omgångar kommer det någon med något gott från bolaget.

Ta't lugnt, ta en hembryggd

Jag resonerar tvärt om. Det är aldrig självklart att jag har med mig öl någonstans men det händer ofta och är alltid lika uppskattat. Ibland tar jag med några flaskor till bekanta eller till någon på jobbet om vi har pratat om det tidigare osv.

Poängen är dock den ego-boost man får när man på fredagkvällarna får både ett och tre lyriska sms från folk som har provat brygderna. För att inte tala om när man är killen som tog med en keg öl som alla går omkring och lovsjunger hela kvällen.

Jag känner igen mig, lite...
Men jag har en annan del som ibland känns som ett problem, jag gillar mörk öl porter, stout med flera. Mitt dilemma är att många försöker få mig att sälja. Det är kul med uppskattning, men det är än så länge en hobby.
Jag har försökt få med vänner, men det är i princip bara två som börjat brygga.

Men inför varje påsk, gör jag ett nytt påsköl, testar olika nya kryddvarianter. Då är det kul, för de jag firar påsk med, de gillar också att experimentera. Men det är knytkalas och jag släpar dit mellan 9 å 18 liter, trots att de flesta dricker ytterst lite, är det sällan tungt att släpa hem ölen :-)
Det är skoj...

hominem coquo cervisia

Jo det är ganska vanligt att folk vill köpa öl. Skönt att man iaf inte tas för given, som trådstartaren men jag vill inte sälja. Hellre att folk kommer över och tar några öl en kväll. Så mitt standardsvar är "Tyvärr kan jag inte sälja öl, men kom gärna över och ta några glas".

Eller om det är någon jag inte vill ska komma över så tar jag med nån flaska till den personen när det blir läge.

Som sagt, det har inte varit eller är ett stort problem och uppsidan är mycket större än nedsidan. Men det är klart intressant att höra hur ni angriper den angenäma rollen man har som hembryggare. smile

Jag tycker det är "fylleskallarna" som alltid vill köpa, dessa människor som kanske borde avstå alkohol helt livet ut.
Som alltid letar alko% v.s pris. Jag bjuder gärna på öl, men helst inte dessa personer..

Så är det nog inte för mig, mer så att det är folk i min yttre bekantskapskrets som är nyfikna. Folk jag inte så ofta umgås med över en öl.

"Fyllskallar" dricker jag aldrig öl med.

Jag tror att fenomenet med att folk vill köpa är att de inte vill snylta. Men så känns det inte för mig, jag bjur mer än gärna om det är på mina villkor. Det hedrar både mig och gästerna eller festen som jag tagit öl till. Om pengar byter händer i samband med att jag bjuder på öl känns det istället solkigt.

Är inte vanligaste "icke bryggar" frågorna...
1. hur mycket kostar det att göra 1L öl? (enkel fråga).
2. Varför startar du inte ett eget microbryggeri? (ganska svår fråga).

Hade det inte varit olagligt att sälja skulle jag inte ha några problem.
Jag tycker det är väldigt kul att brygga, så pass kul att jag inte hinner konsumera allt det jag brygger själv, så det hade varit "win win" om det varit ok, men där slutar fördelarna..

Det är ju massor av annat som hur man lagrar och ev. serverar ölet som dom flesta inte förstår eller har en aning om.
Tex... Ok jag säljer dig 20L(kostnad 300:-) Sen tillkommer fat/tapp utr(minst 500:-). eller flaskor som ska rengöras. osv.. massor av tråkigt jobb.. (upptagen jäskyl).. Hur tar man betalt för sånt?

Det går inte.. Jag är glad för våran lagstiftning..   wink

ja exakt. ska man verkligen ta betalt så ser de som inte förstår processen det som att de ger mig en allmosa.

vanliga frågor:
hur starkt kan du göra't?
hur får du på kapsylen?

lol

Ale Bundy skrev:

Är inte vanligaste "icke bryggar" frågorna...
1. hur mycket kostar det att göra 1L öl? (enkel fråga).
2. Varför startar du inte ett eget microbryggeri? (ganska svår fråga).

Jag skulle säga att de vanligaste frågorna är "Blir det bra då?" Och "Hur starkt blir det?"
På A) Svarar jag: Om du kan uppskatta öl som smakar annorlunda än ljus eurolager så blir det likvärdigt med de bättre och dyrare ölen på systembolaget. På B) Svarar jag: Jag kan brygga vilket öl jag vill allt från 1% till uppåt 20% det beror helt på vilken stil man brygger. Efter det kommer ofta följdfrågan "Fan vad fränt, vad är det starkaste du bryggt?" och där brukar diskussionen sluta, i sällsynta fall kommer dock frågan "Det där verkar riktigt intressant, hur gör man egentligen?" och då fortsätter diskussionen"

@Dompan:
Bara för att du brygger öl så ska det inte förväntas av dig att du fixar det till festen lika lite som hen som är bäst på att laga mat tar med sig maten eller hen som är mest musikalisk fixar musiken eller hen som kan det där med styling fixar dukningen etc etc. Det är värden för festen som förväntas stå för mat, dryck och underhållning om inget annat anges. En fin gå bort present kan ju då vara ett sexpack av dina hembryggda för värden att göra vad den vill med. I min umgängeskrets finns det ingen som förväntar sig att jag ska ta med öl så det räcker till alla men ibland testar jag givetvis några nya alster  på dem vilket ofta är populärt. Detta har lett till en positiv sak hos vännerna som gått från att pimpla ljus lager som smakar likadant men av olika märken till att testa mer smakrik öl vilket mer och mer lett till att ingen lågprislager dricks på festerna eller till maten längre utom i undantagsfall. Det tycker jag är trevligt.

Den vanligaste frågan jag får, vilket jag tycker är lite konstigt är: Hur lång tid tar det?

Den näst vanligaste frågan är nog, "hur mycket öl kan du brygga då?"

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Jag tycker att man ofta får frågan "jamen vad intressant, berätta hur man gör!" och oftast i ett läge där man inte har chans att prata ostört mer än i ett par minuter och det räcker inte för att förklara grunderna i ölbryggning.

Känner igen mig med det mesta. Samtidigt som man vill bjuda alla så kan man inte. Men man kan ju byta med andra som brygger eller tillverkar något. Har bytt till mig tjänster och honung för mina öl änsålänge smile

Frågan jag får mest är nog "är det inte svårt att brygga?" och sen den klassiska "hur gör man?" där de vill att man förklarar allt i två meningar för annars tappar de intresset smile

https://www.facebook.com/wessfeldts

Topp 2 vanligaste frågorna jag får (väldigt präglat av den traditionella svenska alkoholkulturen):

1. Hur starkt blir det?
2. Hur mycket blir det?

smile

19

"Men det här smakar ju bra ju?!"

Klassisk kommentar när någon för första gången smakar mitt öl. Folk i min omgivning har varit extremt skeptiska, antagligen för dom gjort maskrosvin å diverse andra hembryggder på det glada 70 talet som inte blev så bra. Kul när man får uppskattning, man brygger lika mycket för sig själv som för andra. Att ta betalt försvinner tjusningen.