Hur torrhumlar man?

Jag skall tappa om en IPA till sekundären i morgon och tänkte att det skulle torrhumlas.
Hur gör jag?
Tänkte ösa ner en halv puck EKG i 16 liter rätt upp och ner bara, men var blir humlen av?
Flyter/sjunker den?
Skall man ha den i någon sorts "te-påse"?
Vad blir det för skillnad på torr resp. 0-minuters humling?

Har för övrigt humlat:
20 min - 35g
10 min - 15g
5 min - 10 g
0 min - 15 g
Det kanske är onödigt med torrhumling?

/Mats

Sv: Hur torrhumlar man?

Kan rekomendera att du kikar in avsnitt January 26, 2006 - Dry-hopping the IPA på http://www.basicbrewing.com/radio/index.php?page=video
Har aldrig gjort det praktiskt själv så kan inte direkt ge dig några andra råd.

Vin och vänskap smakar som bäst då de blivit gammla.

3 Senast ändrad av Lund (2006-05-12 17:35:57)

torrhumling ger en mer rå vegetabil arom i min erfarenhet. Humlen löser sig i kottar och till slut sjunker den. Sätt en strumpa på häverten om du är orolig för humlebös.

Doften från färsk torrhumle är ganska intensiv och trevlig. Vissa sorter är dock för vegetabila och gör ölet rent av odrickbart tills de mognat lite (då de kan vara hur underbara som helst.) I så små mängder som en halv puck och dessutom EKG är det ingen fara.

Släng bara i den. ( i en humlepåse gör det dock mer lätthanterligt)

Jag har erfarat att en stor dos som kokar med den sista minuten ger ca. - mycket nära faktiskt - samma arom som torrhumling. Väldigt ren och rå amarillo humledoft fick min The Holy American/Pacific Hopbomb. Jag varmycket imponerat i allafall:-)

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Hej Mats

Jag har torrhumlat med båda stilarna, alltså humlen direkt i ölet samt i en humlepåse med ett sänke.En halv puck till 16 liter är nog rätt ok, inte mera, smaken kan bli lite åt det "gräsig" hållet, du har ju en hel del humle i slutet så du får nog en hyfsad arom ändå, när jag började med lågalfa sorter a 50 g dom sista 2 minuterna så slutade jag med torrhumling, tycker att den aromen blir mjukare än med torrhumling. Men testa det är något spec med ett torrhumlat öl efter någon månads lagring

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20