1 Senast ändrad av Ceder (2013-06-01 23:01:17)

Första brygden på 15 år, IPA (BIAB)

Hej, vad tror ni om denna?

Räknar med ca. 20 liter i jäskärlet (knappt 30 liter vatten i kastrullen) och någon stans mellan 1055 - 1060 och typ 5,5-6 % (rätt svag/kantboll för att vara IPA m.a.o)

5 kg Pale Ale malt
0,6 kg "Cara Amber" (karamell)

60 minuter 68-70 grader + utmäskning 75-77 grader i 10 minuter.

20 gram Centennial, 60 minuter (hela koket)
25 gram Caskade, 40 minuter
50 gram Caskade, 20 Minuter
25 gram Caskade, 0 minuter

siktar på en ganska/lagom besk (det är ju ändå en IPA, d.v.s. ett typisk beska för en IPA) sak, med rätt mycket kropp och arom med citruskaraktär.

Feedback? på malt mägd och typ? Humle givarna (mängd, sorter och tider?)

Förlag på jäst?

Sv: Första brygden på 15 år, IPA (BIAB)

Hej,
Kul att du är på gång och att du gillade min guide.

Eftersom du kör BIAB med en ganska lös mäsk så kan din mäsktemperatur vara lagom, vid en tjockare mäsk ligger man lite lägre i temp för att IPAn ska jäsa ut ordentligt men den kommer upplevas tillräckligt torr ändå är min erfarenhet. Brukar själv ligga runt 68 grader på APA och IPA med BIAB.

Någon form av amerikansk alejäst, American Ale 2 från Wyeast gillar jag själv men det finns många andra som tex klassikern Safale US-05.

Om du vill behålla mer av Cascades karaktär så kan du flytta 40min givan till 0min istället och 20min givan till 10min, komplettera sedan beskan med lite Centennial vid 10min också, ca 40g kan nog bli lagom om den ligger dubbelt upp i alfasyra gentemot Cascade. Det här är ju en smaksak men mer så här hade jag i alla fall gjort för att få en mer humlearomatisk IPA:

60min 20g Centennial
10min 50g Cascade+40g Centennial
0min 50g Cascade

Tror dessutom du hamnar lite högre i alkoholstyrka än du räknat med typ 6-6,5% åtminstone.

3 Senast ändrad av Ceder (2013-06-01 23:53:52)

Weinkeller skrev:

Hej,
Kul att du är på gång och att du gillade min guide.

Eftersom du kör BIAB med en ganska lös mäsk så kan din mäsktemperatur vara lagom, vid en tjockare mäsk ligger man lite lägre i temp för att IPAn ska jäsa ut ordentligt men den kommer upplevas tillräckligt torr ändå är min erfarenhet. Brukar själv ligga runt 68 grader på APA och IPA med BIAB.

Någon form av amerikansk alejäst, American Ale 2 från Wyeast gillar jag själv men det finns många andra som tex klassikern Safale US-05.

Om du vill behålla mer av Cascades karaktär så kan du flytta 40min givan till 0min istället och 20min givan till 10min, komplettera sedan beskan med lite Centennial vid 10min också, ca 40g kan nog bli lagom om den ligger dubbelt upp i alfasyra gentemot Cascade. Det här är ju en smaksak men mer så här hade jag i alla fall gjort för att få en mer humlearomatisk IPA:

60min 20g Centennial
10min 50g Cascade+40g Centennial
0min 50g Cascade

Tror dessutom du hamnar lite högre i alkoholstyrka än du räknat med typ 6-6,5% åtminstone.

Super, tack! (inser att jag var/är lite i underkant avseende alkoholstyrkan, men om jag kommer in på 6-6,5% ser jag som bra smile )

Funderade faktiskt på att lägga givarna senare, blir nog någonstans mellan mitt ukast och ditt förslag, kanske såhär;

60min 20g Centennial
15min 50g Cascade+20g Centennial
0min 50g Cascade

Typ :-)

Skall även se till att jag ligger runt 68 grader snarare än runt 70.

Gällande jästen; ved heter den mer exakt? Wyeast XL????, antar även att jag kan köra i den rakt av (utan förkultur) om den är rätt färsk? (med tanke på stroleken på bryggden, blygsamma 20 liter smile )

Ceder skrev:

Gällande jästen; ved heter den mer exakt? Wyeast XL????, antar även att jag kan köra i den rakt av (utan förkultur) om den är rätt färsk? (med tanke på stroleken på bryggden, blygsamma 20 liter smile )

Wyeast 1272. Men US-05 är verkligen inte att förakta, och med torrjäst får du fler jästceller. Jag föredrar att alltid göra förkultur på blötjäst, smackpack eller ej.

http://foodheadbrewery.blogspot.se

5 Senast ändrad av Weinkeller (2013-06-02 07:55:23)

Det fungerar säkert utan förkultur men jag hade gjort en liter lätt humlad förkultur runt 1,040 i OG och pitchat hela kulturen efter ett dygns jäsning. Då får man ett kvitto på att den är pigg, kortare "lag-time" samt möjlighet att jäsa den lite kallare om man vill. Brukar ligga på 17-18 grader de första två-tre dygnen för att få en lite renare karaktär från jästen.

Förkulturen gör jag direkt i kastrullen och ser det inte som omständigt på något vis.

Hej,

blev ett paket torr-jäst (US-05) till denna (inköpt, men ännu inte satt igång)

Är sugen på att addera lite honung också, men jag tror jag tar det en annan gång. Ideen med denna första brygd är att hålla den enkel (både avseende antal olika råvaror, men även avseende antal givar etc.) Förhoppsningsvis kommer resultatet fungera som en stabil grund som jag sedan kan efter egen tycke och smak förfina till kommande brygder.

Återkommer förhoppningsvis under veckan med uppdatering på hur det går (förhoppningsvis med lite bilder också, det brukar ju pigga upp en tråd om man lägger in lite bilder också)

Några klok ord på vägen innan jag sätter igång? (utöver de goda råd jag redan fått)

Ha så kul! smile

8 Senast ändrad av Ceder (2013-06-06 22:04:23)

Jaha, då var första koket gjort då smile

29 liter vatten in, drygt 20 liter i jästunnan

Landade på typ 1061-1062, vilket typer på en "effektivtitet" på drygt 73% (bättre än jag räknade med, utgick från 70%)

tror dessvärre att jag hade lite för hög temp i början,  typ 70-71 grader istället för 68 under första halvtimmen under mäskningen, vilka risker/problem kan uppstå p.g.a. det? Tempen steg när jag rörde runt under mäskningen, även fast jag tog av locket och plattan var av (isoleringen av kstrullen bar FÖR bra? smile ) Sedan vart det grumligare än vad jag trodde/kom ihåg när jag tappade äver till jäshinken, kanske skulle gett det mer tid när jag kylde? (men kom ihåg att det var 15 år sedan, så minnet kan ha grusats...)

Det största problemet var dock den bristande/ojämna värmen, det tog för lång tid att koka upp etc. Beror nog främst på att termostaten på plattorna slog av mest hela tiden.. Blir till att se skruva upp kokplattan (dubbel, från Biltema) för att se om man kan komma tillrätta med problmet (sedan var grilltändaren nog för svag också)

Återkommer med lite bilder i morgon, just nu är jag för trött smile (det tog 6-7 timmar från start till mål, men med bättre värmekälla räknar jag med att kunna kapa nästan 2 timmar)

Och det har redan börjat jäsa smile sedan 12 idag, så tog bara 12 timmar. Antar jag är bra!

Drygt 2 dygn sedan det började jäsa (synligt s.a.s.) Dock så jäser det redan väldigt långsamt, och det gör mig lite orolig.

Det är drygt 30 sekunder mellan "bubblingar" i jäs-röret (som varken är överfullt eller med minimal mängd vatten) Vilket jag tycker är väl långsamt så här tidigt i proccessen. Det var bättre fart första dygnet, men ingen extremt kraftfull jäsing, det bubblade väl till var 10:e sekund eller så.

Är det för att det är ganska svalt som det jäser långsamt? Då det håller typ 19 grader i snitt i garaget (där jäshinken står) pendlar ej mer än mellan 18-21 så tycker jag inte det borde vara det.

Är det något annat som kan gått snett? Eller oroar jag mig i onödan?

RDWHAHB

Eller på svenska: ja, du oroar dig i onödan. Drick något gott och kolla igen om några dagar. smile

Det går att spekulera hej vilt i veckovis om att det jäst för fort eller för långsamt, under fel del av dygnet eller under fel månfas. Är jäsningen "optimal"? Kanske inte. Går det att fixa? Ja, om man vet hur. Kommer det bli ett fint öl? Ja, med mycket stor sannolikhet. Särskilt om det får tid på sig.

Bästa botemedlet mot paniken/stressen/oron är förstås att ge sig på en brygd till...

smile

Inser att du har rätt, men en stund efter min förra post (16:30) bestämde jag mig att kolla hur det såg ut..

(jo, jag inser att det ökar risken för att något går snett om man öppnar och därmed släpper in syre, men jag övertalade mig själv att det "bara är lärorikt" smile )

Tog upp lite av innehållet och kollade det. Doftade friskt och smakade överlag som väntat (avslagen öl) Dock med mindre kropp än vad jag förväntat mig, den kändes lite "tunn" helt enkel. Beskan var där, men inte fylligheten, men det kanske tar sig när det får stå en vecka till och sedan lagras en stund på flaska efter det?

Mätte in den på drygt 1020, (d.v.s. - 40 på 2 1/2 dygns jäsning) Även fast det jäser långsamt nu så jäser det, hoppas jag kommer ned till typ 1010 till nästa helg.

Då det var väntat grumligt så antar jag att klarning blir bättre om jag tappar om det en gång, så det blir nog till att tappa över till ett nytt kärl nästa helg och kanske ställa det svalt (har en jordkällare) för att göra det lite klarare innan det skall tappas över på flaska och kanske ett par partyfat.

13 Senast ändrad av Ceder (2013-06-10 09:10:55)

Tänkte dela med mig av ett par bilder från första bryggdagen smile

http://urgebrew.files.wordpress.com/2013/06/bild73-e1370850347582.jpg
Tog en stund att få upp tempraturen, men till slut så smile

http://urgebrew.files.wordpress.com/2013/06/bild63-e1370850379528.jpg
så här såg det ut i påsen under mäskningen (locket var så klart på mesta delen av tiden, men jag var tvungen att föreviga min första BIAB smile )

http://urgebrew.files.wordpress.com/2013/06/bild83.jpg
Påsen ur. Jag "kramade" nog ur det sista lite väl hårt då jag i efterhand såg att tyget började ge med sig vid vissa sömmar.

http://urgebrew.files.wordpress.com/2013/06/bild103-e1370850264590.jpg
I med grilltändaren igen och upp med tempen, det tog dock lååång tid och det var svårt att få ett riktigt rullande kok. Har därför beställt en 2 KW doppvärmare från ebay (tyskland, < 400 kr, inkl. frakt) till nästa gång.

http://urgebrew.files.wordpress.com/2013/06/bild113-e1370850291671.jpg
Humle i (bilden visar dock en senare giv, inte den första som åkte i när det började koka)

http://urgebrew.files.wordpress.com/2013/06/bild123.jpg
Efter en dryg timme var det dags att börja kyla ned. Kylde inte i jäshinken då jag var osäker om häverten skulle palla värmen, nästa gång blir kylningen direkt i jäshinken istället.

http://urgebrew.files.wordpress.com/2013/06/bild153-e1370849414374.jpghttp://urgebrew.files.wordpress.com/2013/06/bild143-e1370850034996.jpg
20,5 liter med vörtstryka på drygt 1060

Roligt var det smile Har även lärt mig lite mer och har några ideer på vad som skall ändras till nästa gång.

"Har även lärt mig lite mer och har några ideer på vad som skall ändras till nästa gång."

Lika bra att du vänjer dig vid det ;-)

Ceder skrev:

(jo, jag inser att det ökar risken för att något går snett om man öppnar och därmed släpper in syre, men jag övertalade mig själv att det "bara är lärorikt" smile )

Tog upp lite av innehållet och kollade det.

Det här är ju absolut största skälet till att sätta tappkran på jäshinken. Livet vore mycket tråkigare om man inte fick stjäla en dl ibland till hydrometer- och doftprov. smile

Foodhead 1 skrev:

Det här är ju absolut största skälet till att sätta tappkran på jäshinken. Livet vore mycket tråkigare om man inte fick stjäla en dl ibland till hydrometer- och doftprov. smile

Bästa och starkaste skälet jag hört smile så får det bli!

http://urgebrew.files.wordpress.com/2013/06/dag6.jpg
Jäsningen har avtagit ordentligt nu (drygt en minut mellan) funderar på att tappa på söndag (10 dagar då) vad tror ni om det?

Funderar på hur jag skall göra med priming. Enklast tycks vara att lösa upp socker för hela satsen och blanda in det innan tappning, men då behöver jag tappa till ett annat kärl (ytterligare en anleding att köpa en jäshink? med tappkran såklart!)
Några andra förslag?

Tappa om till primingkärl och tappa från det. Jag brukar slänga i sockerlösningen i sekundärkärlet och sen föra över till primkärlet. Blir bra fördelat då. Sen har jag monterat kranen så långt ner det bara går primingkärlet.

18 Senast ändrad av Ceder (2013-06-11 12:22:00)

Läst att vissa använder sig av sockerbitar för priming ("en mockasockerbit per 33cl flaska") Verkar som en smidig och hygienisk metod!

Men då jag i huvudsak kommer köra med 50 cl flaskor behövs en lite större sockerbit antar jag smile

En mockasockerbit ligger på ca. 2,1 gram, en snabbsockerbit på ca. 3,6 gram.. Det innebär om jag använder en snabbsockerbit i en 50 cl. flaska så kommer jag ha 13% mer socker på samma mängd, ex. en liter (än med en mockasockerbit i en 33 cl flaska) Borde ju lira, eller?

Några kommenterar om att köra med sockerbit?

EDIT:
Gällande mänden socker per liter hittade jag följande uttalande från Svante Ekelin (i boken "ölbrygging" som jag köpte sist det begav sig, 93-94 kanske smile )
"För att uppnå ett nomalt kolsyretryck går det åt ungefär 4 gram förjäsbart socker per liter öl"

Så, en mockabit (ca. 2,1 gram) torde då vara fullt tillräckling för även en 50 cl. flaska?

Vissa sockerbitar passar inte riktigt i vissa flasköppningar.

20 Senast ändrad av Ceder (2013-06-11 12:28:38)

bjolu340 skrev:

Vissa sockerbitar passar inte riktigt i vissa flasköppningar.

Nej det är såklart sant.. och efter nyss genomfört praktiskt prov av frågan kan jag konstatera att en snabbsockerbit (i alla fall av den sort jag har hemma) inte går det utan ett visst mått av tvång. Detta gör även att jag tappar några korn, så jag landar nog på ca. 3,45 gram i flaskan wink

Men oavsett, det kanske är lagom med en mockabit även för 50 cl. flaskor (se min edit på min förra post i tråden)

Jag kokar alltid en sockerlag för priming, häller det i ett tomt jäsfat. Tappar över ölet utan bottensats och rör om försiktigt. Man kan låta den stå en liten stund så den lilla jäst som följde med hinner lägga sig innan man tappar på flaska. Har inte haft problem med ojämn kolsyra. Hålla på med sockerbitar i varje låter jobbigt smile

https://www.facebook.com/wessfeldts

Vi har just gått över till sockerlag från mockabitar, och upplever det som mycket smidigare. Särskilt som man inte behöver tänka på flaskstorlek. (Vi har mest 33:or, och där tycker vi en mockabit är lagom. Men sen har vi ju 50, 66, 75 och 150 cl också...) 2,1 g till 50 cl kan eventuellt funka för kolsyrelugnare brittiska öl, men i min smak är det nog för lite. Vi har hittills varit insnöade på amerikansk ale och på senare tid belgisk. De avslagna britterna kanske kommer med tiden, vem vet? wink

Hur som helst, en flasktappningshink med tappkran långt ner är suveränt. Vi har kranarna lite högre på jäskärlen för att slippa få med jästkaka och för att de ska kunna stå på golv utan att bli ledsna. Vår flasktappningshink var tidigare yttre mäsk-/lakhink innan vi klev upp i storlek, och där satte vi kran så lågt som möjligt.

Det blir sockerlag. Tappning till separat/ny hink med kran.

Blir ett nytt besök till Bryggbolaget i Arlandastad, tänkte passa på att köpa råvaror till nästa bryggd också smile

Blir nog en IPA till! Funderar på att köra Citra iställer för Caskade, och följa Weinkellers råd med än ännu senare giv för "smakhumle" samt att torrhumla (med Citra) Tänkte även testa att behandla vattnet något.

Denna andra bryggd kommer också troligen hamna i ett Cornelius (staving?) fat, då jag har ett sånt sen 20 år tillbaka smile

24 Senast ändrad av Ceder (2013-06-13 22:43:30)

behöver lite hjälp, något känns fel

Hallå i stugorna...

Det har nu jäst in 8 dagar, men jag tror dessvärre att jag har lite problem sad
Jäsningen har nu avstannat, helt! Och då den ligger på 1019 (se bild nedan) känns det väl tidigt. Mätingen är dock gjord när grönölet på en lägre temp. dän tidigare (typ 18 grader istället för 20+) men det borde inte påverka så mycket, eller?

http://urgebrew.files.wordpress.com/2013/06/dag81.jpg

Hade hoppats/räknat med 1010-1015. Möjligen kan jag kräma ur lite till genom att höja tempraturen lite, nu ligger den mellan 18 (sen kväll/natt)-20 (dag) grader. Men jag tror det inte kommer påverka mycket, jag kanske kommer ned till 1018 i bästa fall. kan den den svaga utjästingen bero på att jag hade lite för hög tempreatur under första 30 minuterna av mäskningen?

Men att ölet blir lite svagare än hoppats är såklart inte så viktigt, det främsta oron är att ölet känns "tunnt" Beskan är "OK", hade hoppats på lite mer, men receptet var kanske i underkant för beskan? Men det ölet tycks sakna ordentlig kropp/fyllighet, är det något som lagringen kan fixa? eller vad kan det bero på tror ni?

Även orolig för att ölet är väldigt grumligt, kan även det ha att göra med en för hög mäsk temp. under första halvan av mäskningen?

Tacksam för all feedback då jag tänkte sätta ingång med kok två till helgen och önskar därmed input till vad jag skall rätta till.
Planen för kok två är att köra en IPA till, men med bättre koll på tempen under mäsken, lite mer Centennial samt Citra (istället för Cascade) samt att torrhumla också. EDIT: samt 0,4 kg "amber" (istället för 0,6) 5kg pale ale och nytt typ 0,5 kg karamell för lite bättre färg. Samma torrjäst som sist är beställd smile

Vad visar mätaren i vanligt vatten? min visar +4 i mätglas med vanligt vatten. Har din samma mätfel skulle du alltså vara nere på 1,015 vilket iofs är i överkant med den jästen. Dock tror jag inte din jäsning är klar. Ställ lite varmare och vänta ytterligare en vecka så kommer det troligen att se annorlunda ut, har man mäskat högt tar det ibland lite tid för de sista jäsbara extraktet att jäsa ut.

Mäsktemperaturen borde snarare påverkat ölet åt det fylligare hållet och har troligen ett finger med i utjäsningsproblematiken.

Att bedöma en öl som troligen inte är färdigjäst är som att äta soppa innan den fått koka. Ha tålamod.