behöver lite hjälp, något känns fel
Hallå i stugorna...
Det har nu jäst in 8 dagar, men jag tror dessvärre att jag har lite problem
Jäsningen har nu avstannat, helt! Och då den ligger på 1019 (se bild nedan) känns det väl tidigt. Mätingen är dock gjord när grönölet på en lägre temp. dän tidigare (typ 18 grader istället för 20+) men det borde inte påverka så mycket, eller?

Hade hoppats/räknat med 1010-1015. Möjligen kan jag kräma ur lite till genom att höja tempraturen lite, nu ligger den mellan 18 (sen kväll/natt)-20 (dag) grader. Men jag tror det inte kommer påverka mycket, jag kanske kommer ned till 1018 i bästa fall. kan den den svaga utjästingen bero på att jag hade lite för hög tempreatur under första 30 minuterna av mäskningen?
Men att ölet blir lite svagare än hoppats är såklart inte så viktigt, det främsta oron är att ölet känns "tunnt" Beskan är "OK", hade hoppats på lite mer, men receptet var kanske i underkant för beskan? Men det ölet tycks sakna ordentlig kropp/fyllighet, är det något som lagringen kan fixa? eller vad kan det bero på tror ni?
Även orolig för att ölet är väldigt grumligt, kan även det ha att göra med en för hög mäsk temp. under första halvan av mäskningen?
Tacksam för all feedback då jag tänkte sätta ingång med kok två till helgen och önskar därmed input till vad jag skall rätta till.
Planen för kok två är att köra en IPA till, men med bättre koll på tempen under mäsken, lite mer Centennial samt Citra (istället för Cascade) samt att torrhumla också. EDIT: samt 0,4 kg "amber" (istället för 0,6) 5kg pale ale och nytt typ 0,5 kg karamell för lite bättre färg. Samma torrjäst som sist är beställd