Enkät

Hej

Har brygt sedan i mitten på 90-talet i omgångar, har haft en del uppehåll i några år. Jag har märkt att vissa saker som förr var om inte döds synd, men sågs som synnerligen suspekt.

Det ena var att brygga med en ölsats, det var det närmaste du kunde komma till brygghelvetet, jag kan hålla med om man följde receptet, 1 kg socker samt jästen, men även när BC jästerna kom samt att man kunde använda maltextrakt, nej det var dödssynd.

Jag bryggde öl med ölsats, flytande jäst, maltextrakt i stället för socker. Jag undrade varje gång varför mina öl inte alls smakade så dåligt?

Hade BIAb dykt upp i mitten/slutet av 90-talet, då hade ni legat dåligt till, det skall ni veta.

Nåväl till enkäten: 1. Vad gör ni här på forumet, hur många brygger "old fashion style" contra BIAB?

2. Hur många satslakar?

3. Hur många gör omtappningar?

4. Hur många tillsätter x-jäst till flasktappningen

5. Hur många använder corny, partyfat mm till sin tappning

Jag brygger "old fashionstyle", jag satslakar, jag tappar om, jag tillsätter x-ra jäst(0,5g/20l)

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Enkät

1. flödeslakar och biab.
2. testat satslakning men inte fastnat för metoden.
3. omtappningar dvs flytta till nytt jäskärl: ja när jag torrhumlar eller sekundära länge (imp.stout.3mån t.ex.)
4. nej, jästen som är i redan har räckt hittils.
5. vill ha corny, tycker det är lite dyrt och har ingen plats för extrakyl inomhus.

Hej Bo,
Det är lite andra tider nu och gränserna mellan vad som är rätt och fel har väl suddats ut lite. Det går att brygga bra öl på många olika sätt och internet samt ett större antal bryggare har hjälpt till att sprida kunskapen. Jag tycker själv man ska vara öppen för nya idéer och testa innan man dömer ut en metod eller olika sätt att göra saker på. Med det inte sagt att det finns saker som man bör undvika och som är bevisade, t.ex. oxidation av öl efter jäsning. Till sist handlar det om att hitta en metod som passar en själv och som genererar den öl man vill dricka.

1. BIAB i olika varianter beroende på vilken öltyp som bryggs.
2. Gjorde förr men övergått till BIAB pga enkelhet, bättre utbyte och högre repeterbarhet.
3. Bara när jag anser det nödvändigt tex i samband med torrhumling, eklagring, brett etc då jag vill ha bort jästen eller kräver ett tätare kärl. Jag tappar dock alltid om till ett primningskärl med sockerlag innan flaskning.
4. Nästan aldrig men det har hänt till bla riktigt starka öl som stått länge på sekundär tex eklagrad eller brettade historier där man vill ha en fast bottensats. Dock tycker jag inte det är en dålig idé så länge man vet vad man gör t.ex m.a.p infektionsrisk.
5. Partyfat kommer jag inte överens med men tycker annars det är en smidig lösning tyvärr är de veka, läcker etc. Har fått tummen ur och skaffat mig riktiga Kegs men inte börjat använda dem ännu. Det är ju smidigt med Corny vid större tillställningar, tävligar etc.

1. Hink-i-hink.
2. 50/50 hittills, men lutar nu mer åt flödeslakning.
3. Nej. (Har dock alldeles nyligen börjat tappa över till ny hink för kolsyresockring inför buteljering.)
4. Inte hittills, men med tanke på hur okolsyrad vår mörka starka belgare än så länge är så är det nog dags att tänka om.
5. Inga fat alls än så länge. Tanken lockar, men utrymmesbrist står i vägen.

http://foodheadbrewery.blogspot.se

5 Senast ändrad av megen (2013-06-02 09:33:50)

1. Kylväska som mäsk och lakkärl
2. Alltid satslakning
3. Beror på öltyp/jästtyp. En brygd med en jäststam som flockar hårt, tappar jag i regel aldrig om till sekundär. Medans en American Ale  som ofta jäses med en lågt flockande jäst och ska torrhumlas mm brukar jag tappa om, men inte alltid.
4. Kör bara fat.
5. Corneliusfat, tappar ibland om till Partyfat/flaskor från mina cornelius.

1. BIAB, ofta maxi-BIAB med lakning av påsen innan kok.
2. Se ovan.
3. Ibland beroende på torrhumling osv.
4. Nej, kanske skulle behövt detta för en del starkare öl.
5. Kör enbart med vanlig flasktappning med autosiphon. Skulle jag skaffa fat skulle jag behöva ytterligare kylskåp för att förvara dem i. Har redan ett extra för jäsning. Fast ibland är man sugen

1.  "old fashion style" contra BIAB?

oldfashioned herms.

2. Hur många satslakar?

flödeslakar / konstant recirkulering

Som dom andra, tappar bara om i undantagsfall. Även torrhumling gör jag i "primären".

4. Hur många tillsätter x-jäst till flasktappning?
Endast i undantag.

Corneliusfat. Om jag flaskar gör jag det oftast från fatet.

Som en generell kommentar tycker jag att fokus har skiftat en del bara på den tiden som jag har bryggt (sen 2007). Då var det mkt mer prat om mäskscheman och liknande. Nu pratar vi mer om jäst och jästemp. Men det kan vara att mitt fokus har ändrats.

8 Senast ändrad av megen (2013-06-02 10:57:12)

Extatiskt Rasande skrev:

Som en generell kommentar tycker jag att fokus har skiftat en del bara på den tiden som jag har bryggt (sen 2007). Då var det mkt mer prat om mäskscheman och liknande. Nu pratar vi mer om jäst och jästemp. Men det kan vara att mitt fokus har ändrats.

Det har du har rätt. Flera försockringsraster är ju i de allra flesta fall bara bökigt och helt onödigt. Finns det någon här som har upplevt att de fått ett bättre resultat med flera försockringsraster? Isåfall hur, och vilken öltyp?
Proteinrast är bara nödvändigt vid större mängd vete/rågmalt eller omältade extraktgivare.
Syrarast, ytterst oberäkning metod till att sänka mäskens PH-värde.

Stegmäskning med hefeweizen ger tyvärr stor skillnad. Men det är värt det extra böket för jävlar vad bra det blev sist smile Bättre än all veteöl jag druckit både på fat och flaska.

Jo såklart, proteinrast är mer eller mindre ett måste där.

1. Vad gör ni här på forumet, hur många brygger "old fashion style" contra BIAB?
BIAB, men med satslakning.
2. Hur många satslakar?
Mäskar med 15 liter och satslakar med 7+7
Bara till fat. Förut har jag tappat om på sockerlag innan flaskning.
Aldrig hittills.
Körde partyfat förut men det blev för mycket kopplande mellan fat vid tappning. Numera kolsyrning och tappning från corny.

1. Vanligt
2. Satslakar
3. Tappar om ibland
4. Ytterst sällan, bara vid lång kallagring
5. Flaskor för långlagrade öl, corneliusfat vanligtvis och partyfat när jag ska ta med mig på just party.

1. Vad gör ni här på forumet, hur många brygger "old fashion style" contra BIAB?
Förr = mäsk i kylväska. Nu BIAB med möjlighet till cirkulerande stegmäskning när receptet kallar för det.
2. Hur många satslakar?
Flödeslakar
Bara när det ska till brett eller liknande på glasdamerjan.
Bara när surölen legat på sekundär i +1 år.
Använder corny samt direkttappning på flaska när jästslurry i flaskan är välkommnande.

Nybörjare med Brewster
2. Hur många satslakar?
Flödeslakar
Helst inte.
Använder fat.
Corneliusfat. Tappar flaskor från fatet.

1. Oldschool (hink-i-hink).
2. Satslakar. Vid hög OG (>1,070) tar jag ibland till flödeslakning för utbytets skull.
3. Ibland vid torrhumling.
4. Nej.
5. Corneliusfat. Starkare långlagringsöl på flaska, primas efter behov.

Think globally. Drink locally.

1. BIAB
2. Ingen lakning, kör BIAB.
3. Tappar oftast om till sekundär, framförallt vid torrhumling
4. Nej.
5. Flaskor och ibland några partyfat.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

1. Maxi-BIAB & vanlig BIAB vid mindre satser

2. Satslakar ej

3. Oftast aldrig före flasktappning