Utrustningsfrågor från en som återstartar
Postade samma frågor på SHBF forum, men det tycks vara mer fart i trådarna här så jag testar om jag får lite mer svar i detta forum. Antar/ugår från att många av er är medlemmar i båda forumen, så jag hoppas ni inte misstycker.
Självklart kommer jag inte hålla båda trådarna levande, men då jag är en lite otålig av mig (kanske en dålig kombination med ölbrygging
vad vet jag) hoppas jag på lite hjälp även härifrån.
Hej, första posten här, så var snälla nu
Efter ett uppehåll på drygt 15 år tänkte jag återuppta detta med att göra egen öl. Tänkte börja med BIAB och jag håller på att samla ihop lite prylar, har bl.a. fått tag på en redig kastrull på typ 45 liter. Kärlet kommer från ett storkök och är i aluminium (någon form av) Jag är inte orolig för de små fällningar som kommer, men tänkte att det kan vara bra att känna till då kärlet ex. kommer leda värme bättre än rostfritt och kan därmed påverka val av isoleringsmaterial etc.
Fråga 1 Denna fråga är parkerad, tappar första satsen med hävert
Kastrullen saknar dock tappkran, så en såndan tänkte jag sätta dit själv. Jag är dock lite fundersam hur jag skall säkerställa att det inte kommer läcka mellan själva genomföringen till ventilen/tappkranen och kärlet. Vill ej svetsa/hårdlöda fast något, förhoppningen är att klara sig med att borra och köra med standard prylar för VVS. Jag vill dock inte ta hål i botten på kastrullen (dels därför att det blir opraktiskt att inte kunna ställa den på backen när den inte står på plattan, men även med tanke på godsets tjocklek i botten)
Så, om man då tar hål på sidan s.a.s. hur ser man till att det blir tätt? kastrullen har en radie om 20 cm, så det svänger ju inte så skarpt (om ni fattar vad jag menar) men plant är det ju inte.. räcker det med vanliga packingar eller behövs något speciellt? (att gänga i själva kasterullen antar jag inte heller är aktuellt)
här har jag blivit tipsad om "weld-b-gone" som säljs av humlegården (http://shop.humle.se/utrustning/kopplin … i-12-ganga) Tolkar det som att den löser problemet i princip med en O-ring (livsmedeslklassad, klarar hög värme) vore smutt om man kan få det bekräftat. Anledingen till att jag inte tycker på "köp" knappen direkt är nämligen två;
1: den finns för tillfället inte i lager (i alla fall inte igår) ![]()
2: det är amerikanska mått som inte rakt av passar med europiska
Fråga 2 Denna fråga är löst, isoleleringen ufördes enligt nedan
Bakgrund:
För att korta ned tiden för uppvärming och minimera effekten på kokplattan (har bara 1-fas att tillgå) tänkte jag isolera kärlet. Min tanke är att nyttja "ljuddämpmingsmatta" från Biltema http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … ta-369214/ Tanken är att ytskiktet av aluminiserad polyesterfolie)skall ligga mot kärlet (dock inte hela vägen ned) och att den självhäftande baksidan skall fästas på ett liggunderlag (mest för att det skall bli lättare att hantera) Hela härligeheten kommer sedan spännas fast med spännband, så det är enklet att sätta på och ta av. Locket kommer också isoleras, oklart om detaljerna där än dock
Ocn nu till själva frågan (hoppas ni orkat läsa allt innan ) Ser ni några problem med detta upplägg? Finns det risk för att det blir för varmt och att isoleringen smälter? etc`? Har ni några andra förslag som är bättre?
Fråga 3
Givet isoleringen ovan (eller motsvarande) räcker det med en dubbel koplplatta om totalt 2200-2500 watt för att uppnå rullande kok? (30 liter)
Så, råd och tips mottages tacksamt