1 Senast ändrad av Ceder (2013-06-01 00:13:40)

Utrustningsfrågor från en som återstartar

Postade samma frågor på SHBF forum, men det tycks vara mer fart i trådarna här så jag testar om jag får lite mer svar i detta forum. Antar/ugår från att många av er är medlemmar i båda forumen, så jag hoppas ni inte misstycker.

Självklart kommer jag inte hålla båda trådarna levande, men då jag är en lite otålig av mig (kanske en dålig kombination med ölbrygging wink vad vet jag) hoppas jag på lite hjälp även härifrån.

Hej, första posten här, så var snälla nu 

Efter ett uppehåll på drygt 15 år tänkte jag återuppta detta med att göra egen öl. Tänkte börja med BIAB och jag håller på att samla ihop lite prylar, har bl.a. fått tag på en redig kastrull på typ 45 liter. Kärlet kommer från ett storkök och är i aluminium (någon form av) Jag är inte orolig för de små fällningar som kommer, men tänkte att det kan vara bra att känna till då kärlet ex. kommer leda värme bättre än rostfritt och kan därmed påverka val av isoleringsmaterial etc.

Fråga 1 Denna fråga är parkerad, tappar första satsen med hävert
Kastrullen saknar dock tappkran, så en såndan tänkte jag sätta dit själv. Jag är dock lite fundersam hur jag skall säkerställa att det inte kommer läcka mellan själva genomföringen till ventilen/tappkranen och kärlet. Vill ej svetsa/hårdlöda fast något, förhoppningen är att klara sig med att borra och köra med standard prylar för VVS. Jag vill dock inte ta hål i botten på kastrullen (dels därför att det blir opraktiskt att inte kunna ställa den på backen när den inte står på plattan, men även med tanke på godsets tjocklek i botten)

Så, om man då tar hål på sidan s.a.s. hur ser man till att det blir tätt? kastrullen har en radie om 20 cm, så det svänger ju inte så skarpt (om ni fattar vad jag menar) men plant är det ju inte.. räcker det med vanliga packingar eller behövs något speciellt? (att gänga i själva kasterullen antar jag inte heller är aktuellt)

här har jag blivit tipsad om "weld-b-gone" som säljs av humlegården (http://shop.humle.se/utrustning/kopplin … i-12-ganga) Tolkar det som att den löser problemet i princip med en O-ring (livsmedeslklassad, klarar hög värme) vore smutt om man kan få det bekräftat. Anledingen till att jag inte tycker på "köp" knappen direkt är nämligen två;

1: den finns för tillfället inte i lager (i alla fall inte igår) smile
2: det är amerikanska mått som inte rakt av passar med europiska

Fråga 2  Denna fråga är löst, isoleleringen ufördes enligt nedan
Bakgrund:
För att korta ned tiden för uppvärming och minimera effekten på kokplattan (har bara 1-fas att tillgå) tänkte jag isolera kärlet. Min tanke är att nyttja "ljuddämpmingsmatta" från Biltema http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … ta-369214/ Tanken är att ytskiktet av aluminiserad polyesterfolie)skall ligga mot kärlet (dock inte hela vägen ned) och att den självhäftande baksidan skall fästas på ett liggunderlag (mest för att det skall bli lättare att hantera) Hela härligeheten kommer sedan spännas fast med spännband, så det är enklet att sätta på och ta av. Locket kommer också isoleras, oklart om detaljerna där än dock 

Ocn nu till själva frågan (hoppas ni orkat läsa allt innan  ) Ser ni några problem med detta upplägg? Finns det risk för att det blir för varmt och att isoleringen smälter? etc`? Har ni några andra förslag som är bättre?

Fråga 3
Givet isoleringen ovan (eller motsvarande) räcker det med en dubbel koplplatta om totalt 2200-2500 watt för att uppnå rullande kok? (30 liter)

Så, råd och tips mottages tacksamt

Sv: Utrustningsfrågor från en som återstartar

Gällande fråga 3 så har jag klurat vidare lite...

Ett alternativ om kokplattans effekt är för klen för att uppnå rullande kok är såklart en doppvärmare, och Humle har ju en rejäl en http://shop.humle.se/utrustning/utrustn … itt-3-2-kw (har 16A, så då lär ju inte säkring slå ifrån)

Det som jag kan tänka mig är ett problem med att bara nyttja doppvärmaren som värmekälla är att BIAB påsen riskerar bli förstörd under mäskingen, men den kasnke är ett bra komplement för att uppnå rullande kok?

Tänker såhär; Kokplatta (bara) nyttjas under mäskingen, och då räcker det ju om jag kan uppnå typ 75 grader, och det antar jag att jag kan nå med 2200-2500 watt om kärlet är ordentligt isolerat (eller?)

Efter utmäsking tas påsen bort och (om så krävs) lägger jag i doppvärmaren för att uppnå rullande kok (vem vet, då kanske jag klarar mig med en mindre kraftfull doppvärmare, då kokplattan fortfarande kan nyttjas om så behövs, kanske en sånhär billig på 800 watt från Jula?; http://www.jula.se/elektrisk-grilltandare-800w-769056

Har förövrigt flera 16A att tillgå, så jag kan sätta plattan och doppvärmaren på olika säkringar.

synpunkter och/eller feedback baserad på praktisk erfarenhet mottages tacksamt smile

Gaah, nu svarar jag på bägge ställena hahaha...
Jag har den stora doppvärmaren från humle och det kan vara så att den är lite för kraftfull för din storlek. Jag använder den mest under vatenvärmning/uppkok och byter sedan mot grilltändare 835w plus min induktionshäll. 3600w är ganska kraftfullt men bra om man råka laka lite för mycket och vill reducera volymen smile

4 Senast ändrad av Ceder (2013-05-30 11:40:19)

Lindh skrev:

Gaah, nu svarar jag på bägge ställena hahaha...
Jag har den stora doppvärmaren från humle och det kan vara så att den är lite för kraftfull för din storlek. Jag använder den mest under vatenvärmning/uppkok och byter sedan mot grilltändare 835w plus min induktionshäll. 3600w är ganska kraftfullt men bra om man råka laka lite för mycket och vill reducera volymen smile

smile

Tack för svar (på båda ställen) håller mig till att svara dig i denna tråden enbart dock wink

Kalas, då känns det som jag inte är helt ute och cyklar.

Nästa steg blir således att fixa isoleringen och en värmeplatta och därefter prova om jag kan uppnå 80 grader och rullande kok med det. Om jag "bara" fixar 80 grader så får jag koplettera med en grilltändare (typ den billiga på Jula jag länkade till)

Edit: alltså, jag köper såklart den där billiga 800watt grilltändaren på en gång, om inte annat kommer den ju hjälpa till att få upp värmen på vattnet innan mäskingen.

Avvaktar således med Humles feta doppvärmare på 3600w wink

Synd att du köra aluminium annars är induktionsplattorna på 2000w (t.ex. Kjell&COs) billiga och bra på att få in värmen i kastrullen.
http://www.kjell.com/sortiment/hus-hals … tta-p48250

6 Senast ändrad av Ceder (2013-05-30 11:50:03)

Lindh skrev:

Synd att du köra aluminium annars är induktionsplattorna på 2000w (t.ex. Kjell&COs) billiga och bra på att få in värmen i kastrullen.
http://www.kjell.com/sortiment/hus-hals … tta-p48250

Jo, jag vet. Saken är den att jag fick kastrullen gratis, så jag börjar med aluminum, möjligt att jag byter ut den längre fram.

Tänkte därför också, i alla fall för första brygden, skippa tappkranen (känns dumt att lägga tid och pengar på något som jag inte vet blir permanent eller ej) Även om jag fattar att det blir jobbigare/kladdigare, men då jag kommer hålla till i garaget är det inget jätteproblem om det skulle spillas några droppar.

Och även om kokplattan längre fram blir ersatt med en induktionsplatta (om jag byter till rostfritt) så är det bara 250 spänn som är sunk-cost smile

7 Senast ändrad av Ceder (2013-05-30 18:40:44)

Jaha, då har man varit på biltema då smile

Kokplatta inköpt, isolering lika så (liggunderlag+ljudisolering, ref. post 1)

Blev en grilltändare på Biltema också, bara 500w men Jula hade slut på sin 800w.

Tänkte jag skulle kolla hur lång tid det tar att koka upp utan isolering och rengöra kastrullen på en samma gång smile Har nu kört plattan i typ 90 minuter och grilltändaren i en timme (ca) 80 grader visar termometern. Vattnet var knappa 10 när jag satte igång och med tanke på att kastrullen är helt oisolerad och det tillfälliga locket är en bakplåt som inte ens täcker hela kastrullen så är det väl godkännt... Även om det kommer ta över två timmar innan det kokar.

Med ett ordentligt lock som är isolerat samt isolering runt om torde jag kunna kapa koktiden betydligt.

För övrigt är jag glad att jag safade lite med valet av isolering, kastrullen blir duktigt varm och med tanke på att aluminium läder värme bättre än rostfritt tror jag att kastrullvärmen kommer ligga nära/på/över? 100 grader på sina ställen ("ljudisoleringen" från Biltema som kommer ligga närmast är i alla fall specad att klara 120 grader, mer än vad jag gissar att ett liggunderlag klarar smile )

Det tog drygt 2 1/2 timme innan det började koka, och det rullade inte om jag säger så... men nu har jag fått till ett välisolerat lock (30 mm isolering) det med isolering på sidan hoppas jag löser det hela.

Har ni några praktiska erfarenheter hor stor skillnad en god isolering gör? kan det kapa så mycket som halva tiden innan det börjar koka eller skall jag ha lite lägre förväntningar?

Försökte mig även på att göra rent kastrullen, gick inget vidare (kokade vattenet med ett par rabarber och en skivad citron som jag läst skall funka bra) körde sedan med en diskboste och gulsåpa också. Visst vart det bättre, men det vart inte skinande rent om jag skall uttrycka det milt.. några tips? bakpulver?

Jag förstår att det rengöringen även innebär att kastrullen släpper ifrån sig lite mindre nyttiga saker också.. så jag får väl koka vatten och slå ut en gång innan jag sätter igång med bryggningen.

9 Senast ändrad av Ceder (2013-05-30 21:54:02)

Fortsätter mina funderingar och hoppas på fortsatta svar smile

Övriga utrusting som känns nödvändig att införskaffa redan i samband med första brygden är;

* Mashing bag (Brew in bag påse)
Då min kastrull är rätt stor (40 cm. i diameter) får jag intrycket av de påsar jag hittar på nätet (här på humle.se t.ex.) inte lirar, de tycks vara anpassade för lite mindre kastruller? Undrar jag om någon kan tipsa om en som funkar för lite större kastruller eller hur man gör en själv? (tygval te.x.)

* BIAB galler (någon form av) behövs, kan jag säkert lösa själv (tolkar det som rätt viktigt att ha för att undvika att påsen bränner fast i botten samt säkerställa god cirkulation)

* Jäshinka(ar) behövs såklart!

* Hydrometer behövs inhandlas, då den som nyttjades för 15 år sedan går inte att finna (men mätglaset till hydrometern hittade jag nyss smile )

* Hävert behövs (då jag väntar med ventil/kran på kastrullen) några tips?

* En bättre digtal budgettermometer tror jag bestämt att jag skall investera i, den här från Kjelle verkar vara en bra kompromiss mellan pris och prestanda http://www.kjell.com/sortiment/el/verkt … ter-p48183 eller vad säger ni?

* En vörtkylare känns som ett måste då jag inte kommer kunna köra något isbad eller så, tror jag böjer till en själv av prislolrör från byggmax (som var de billigaste jag kunde hitta) http://www.byggmax.com/se-sv/byggvaror/ … 601/prisol 479 kr för 5 meter 15 mm (plus lite nipplar och slangar såklart) känns som rätt mycket smäll (eller kylförmåga kanske man skall säga) för pengarna smile

Sedan behövs lite annat småkrafs som duktslag, kanske en silduk och en gäng humlepåsar om jag känner för att torrhumla.

Något vitalt jag missat? (malt, humle, jäst och prylar till tappning blir en senare fråga)

MVH

Ceder

Isoleringen kanske kapar en kvart men kan vara ett måste för rullande kok. Vört kokar lite lättare än vatten tycker jag. Isolering på locket ger någon procent som mest skulle jag tro, det viktiga är själv locket. Det gör stor skillnad.
Biab kan man sy själv med enkla medel. Saritatyg från IKEA är poppis, eller myggnät som jag kör med smile Jag (min fru) sydde en för några veckor sedan, se bilder och text på min blogg.
Biabgaller = ikeas stänkskydd eller humlegårdens/maltmagnus biabgaller, typ 70 spänn.
Hävert tycker jag du ska köpa autosiphon, du kommer inre ångra dig. Finns på humlegården.
Köp starsan och vwp/pbw och rengör allt innan första omgången. Starsan är bra att ha i vattenlåset/jäsröret också.
Kjelles termometer rekommenderas starkt, samma som jag kör med. Snabb, exakt och tålig. Finns billigare liknande på ebay men kvalitén är ett frågetecken där.
Vörtkylaren där är bra. Köp så lång du har råd med. Själv körde jag med 5m prisol och önskar nu att jag köpte 10m på en gång.

Sy en påse av sarittatyget från IKEA funkar för mig och många andra.
Enda kylningen jag använder är att ställa ut jäshinken med locket på, i trädgården, kanske inte att rekommendera men även det funkar för mig.

Salle

12 Senast ändrad av Ceder (2013-05-31 08:57:37)

Jätte-tack för svar och feedback, uppskattas verkligen smile

Känns som man inte är helt ute och trampar, skönt! Blir nog en tripp till IKEA och Byggmax idag då. Blir till att sy en egen påse då, tror jag hade 4:a i syslöjd, så jag hoppas jag reder mig (annars får jag väl snällt be frun om hjälp)

Rengöring - check (skall inte glömmas bort)

Gällande lite mer brygg-specifik utrusting, inkl. malt, humle och jäst så funderar jag att handla det på BryggBolaget http://www.bryggbolaget.se/?gclid=CJqnk … cAodXiMAoQ verkar vara bra, i alla fall för mig som bor nära (<2 mil därifrån). Någon som handlat där? Hulegården har ju också massa bra grejer, men för mig är detta enklare. <- inser att jag skiver detta på humle.se och jag vet inte om det är OK att snacka om andra butiker i deras forum, så om praxis är att inte göra det hojta till så tar jag bort det från posten

Så länge du inte ska stegmäska så klarar du dig utan galler så länge du först värmer vattnet till "strike temp" innan du har i malten. Ev. utmäskning/första steget i Maxi-BIAB gör du genom att lyfta ur påsen, lägga den i en balja/jäshink och slå på varmt vatten.

14 Senast ändrad av Ceder (2013-05-31 21:13:45)

Redan ordnat ett galler, blev ett "Stabil" stänkskydd som får fungera som galler, upphöjd med "lämplig" grytunderlägg (Namnsättare på IKEA måste vara samma person som översatte Kalle Anka när jag var liten.. smile ) blir inte så mycket höjd mellan, men bättre än inget antar jag.

Köpte även ett durkslga och tyg (Sarita) på IKEA till BIAB påsen, så det blir till att ta fram symaskinen snart!

Blev ett "Boholmen" diskställ också http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10208523/ så jag i lagom takt kan börja tvätta flaskor smile Kommer dock inte behöva tappa allt på flaska, har ett gammalt Corneliusfat och ett gäng 5-liters fat. Dessa kommer dock behöva en rejäl rengöring.. då det legat oanvända i drygt 15 år..

Gjorde för överigt klart isoleringen till kastrullen nyss (enligt post 1, fråga 2) ser bra ut, hoppas det gör sitt jobb också wink

Får se om jag hinner köpa prisolrör i helgen (med lite nipplar och så) och böja till en vörtkylare. Det känns som det går framåt, allt går lättare med ett tydligt mål i sikte.. 1:a brygden på 15+ år smile

mankang skrev:

Så länge du inte ska stegmäska så klarar du dig utan galler så länge du först värmer vattnet till "strike temp" innan du har i malten. Ev. utmäskning/första steget i Maxi-BIAB gör du genom att lyfta ur påsen, lägga den i en balja/jäshink och slå på varmt vatten.

Angående "Stike temp" så tänker jag mig att det kanske kan vara en ide att ha i malten redan vid typ 50 grader? (har för mig att jag läst något om att man inte skall chocka enzymerna i onödan) 

Kommer dock att återkomma avseende detta längre fram (i denna eller egen tråd) när recept skall väljas, just nu är fokus på att få ihop de prylar jag behöver smile

Så var vörtkylen klar, inkl. snabbkopplingar för trädgårdsslang smile

Möjlgligen att jag kompletterar den med att vira på enkelledare (koppar), typ 1,5 mm för att ge lite extra stbeiltet till spiralen, men då den är i 15 rör med 1 mm gods är den rätt stadig ändå.

Får se om jag syr ihop en BIAB påse i morgon, efter det är det bara åka till en hembryggingsbutik och köpa det sista samt malt, humle och jäst och köra!

Skall börja leta efter ett enkelt första recept, har lite ideer, men det blir nog en egen tråd smile

Ceder skrev:

Angående "Stike temp" så tänker jag mig att det kanske kan vara en ide att ha i malten redan vid typ 50 grader? (har för mig att jag läst något om att man inte skall chocka enzymerna i onödan)

Fast då behöver du just distans och konstant omrörning. Jag gjorde på det sättet de 20 första batcherna men rörde inte om tillräckligt under uppvärmingen och drog därmed ut tanniner ur malten. Har inte märkt av några chockade enzymer.

Så, då var termometer från Kjell inköpt och BIAB påse sydd smile

Då känns det som jag börjar få bra koll på läget, har nog bara en fråga kvar avseende utrusting:

Hur många jäshinkar bör dom vara med tappkran?
Är det klokt att ha två st. redan från första början, fattar att det blir klarare om jag delar upp jäsingen men samtdigt är jag lite orolig att jag kommer tappa för mycket jäst så det inte räcker till kolsyrejäsningen (men den oron är kankse överdriven?)

Du bör ha minst två jäshinkar, tappkran eller inte är en smakfråga- själv kör jag utan på jäskärlen men har ett med kran vid flasktappning.

Det där med klarare och dela upp jäsningen förstår jag inte riktigt? Oron över tappad jäst är i de allra flesta fall obefogad.

20 Senast ändrad av Ceder (2013-06-03 10:19:51)

Weinkeller skrev:

Du bör ha minst två jäshinkar, tappkran eller inte är en smakfråga- själv kör jag utan på jäskärlen men har ett med kran vid flasktappning.

Det där med klarare och dela upp jäsningen förstår jag inte riktigt? Oron över tappad jäst är i de allra flesta fall obefogad.

Uttyckte mig slarvigt. menade primär och sekundärjäsning. Syfter med sekundärjäsningen är (som jag tolkat det) är att få ölet att klarna / miskad grumlighet.

Det jag menade var riken att tappa för mycket jäst (med konsekvensen att den inte orkar jäsa kolsyra) att i samband med omtappning mellan primär och sekundär. Men det är säkert som du säger, att min oro är obefogad för detta smile

Två jäshinkar varav minst en med kran skall införskaffas.

I de allra flesta fall är omtappning mellan primär och sekundär helt onödigt. Se enkättråden som Techno startade nyligen här på forumet om hur forumanvändarna gör.

Absolut tappkran, tycker jag!

Och minst två. Inte för att du ska tappa om för sekundärjäsning, det tycker jag inte behövs, men du kommer snart att vilja ha mer än en öl på jäsning. Och buteljeringshink är smidigt.

Flaskfyllare, förresten, har du skaffat det? Det tycker jag är ovärderligt.

/kalle.

http://foodheadbrewery.blogspot.se

Hej, då var det sista* inköpt, inkl. malt, humle och jäst.

Det blev bara en jäshink denna gång, jag får köpa en till längre fram om beovet finns smile (smidigt med att ha en butik 15 minuter bort)

Blev även en Auto-Siphon hävert med flaskfyllare, en hydrometer och en slev att röra med.

Så nu parkerar jag denna tråd och fortsätter istället i "Första brygden på 15 år, IPA (BIAB)" under öltyper,recept och bryggloggar.

Eller vänta, en sista fundering bara smile behöver krossa karamellmalten, någon som har testat med en köttkvarn? Jag har en oanvänd men rätt gammal handvevad variant (kan ju vara kul att testa i alla fall) Hur gör jag lämpligast annats? lägger det mellan ett par handdukar och kör på med en brödkavel eller?

Brödkavel är bättre än köttkvarn. En del kör i mixern också men testa brödkaveln först tycker jag.

25 Senast ändrad av Ceder (2013-06-04 12:04:34)

Kom just på att jag har en liten elektrisk kaffekvarn som står och dammar (kallas kvarn, men funderar ju egentligen som en mixer) en http://www.webhallen.com/se-sv/hushall/ … kvarn_km75 Tror jag provar med den först, blir väl att köra några omgångar, men då det bara är karamellen (och därmed inga större mändger) som skall krossas tror jag det blir bra!

Tack för all hjälp, vi ses förhoppningsvis i "Första brygden på 15 år, IPA (BIAB)" tråden smile