Jäsningen är på G

Hej Bryggare.

Önskar bara medela att jäsningen nu efter 27 timmar verkligen är på gång. Bra fart i jäsröret. När jag ändå är på tråden så har jag en fråga: Nu med dom större "100billion cells" alltså 125 ml hur många gör förkultur ändå? Räcker det enbart med en väl uppsvälld boll att som jag bryggde en ale på 25 liter med og påp 53, eller skall jag göra en kultur ändå?. Om man jämför med dom gamla påsarna och en dubbel förkultur på en sådan, vad ger det i jästceller på en sådan jämfört med den "nya" utan förkultur? Fredrik vad säjer du?

Annars så känns det skönt i dessa varma dagar med en vetöl på balkongen.

Techno

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Jäsningen är på G

Jag brukar rent genrellt försöka göra en förkultur på öl på över 1.050 men har slarvat utan probem någon gång eller tre.

När jag gör ale lär jag nog aldrig göra förkultur, åtminstone inte om jäspåsen är som en ballong. Men nästa gång jag gör lager blir det en rejäl förkultur.

Jag har klarat mig finfint utan förkultur på 10 liters satser. Men har nu börjat göra förkultur av den anledningen att jag vill spara en liten laboratorieflaska av kulturen i kylen som jag sedan kan göra ny kultur av.

5 Senast ändrad av Fredrik (2006-05-10 07:44:01)

Techno skrev:

Hej Bryggare.

Önskar bara medela att jäsningen nu efter 27 timmar verkligen är på gång. Bra fart i jäsröret. När jag ändå är på tråden så har jag en fråga: Nu med dom större "100billion cells" alltså 125 ml hur många gör förkultur ändå?

Räcker det enbart med en väl uppsvälld boll att som jag bryggde en ale på 25 liter med og påp 53, eller skall jag göra en kultur ändå?. Om man jämför med dom gamla påsarna och en dubbel förkultur på en sådan, vad ger det i jästceller på en sådan jämfört med den "nya" utan förkultur? Fredrik vad säjer du?

Hej!

Bortsett från antalet celler, så anser jag det är minst lika viktigt i vilket skick de befintliga celler befinner sig i. En pigg och stark cell kan lätt göra bättre ifrån sig än två slöa och svaga cell.

Jag skulle personligen påstå att det sannolikt är så att din långa lag inte beror främst på att du hade för lite jäst, utan på att jästen som kan ha varit svag och/eller blivit lite chockad.

Detta kan vara en bra anledninge att göra en liten förkultur, eller "aktivering" som kanske är ett bättre ord i det fallet, även om man har tillräckligt mycket jäst. I allmänhet är det helt naturligt att jäst som kommer direkt från lagring en längre tid bla har låga energi(glycogen) lager. Det är allmänt känt att låga glycogen lager alltid ger längre lag. Låga glycogennivåer kan vidare också göra att syreupptaget inte fungerar optimalt. Eftersom jästen inte är stark nog att på snabbast och effektivaste sätt ta hand om syret.

Den gamla påsen, ca 12 miljarder celler, enkelt uppstegat i 1 liter vört (utan omrörare eller andra tricks), skulle antagligen grovt sett get nästan ca 100 miljaer celler. Dvs likvärdigt med de nya XL påsarna. Men jag skulla ändå välja den färskt uppstegade 50ml påsen, jämfört med den bara öppnade XLpåsen.

Anledningen är att även om man har "lika många" celler, så skulle jag lite mer på att en fräsch uppstegad kultur är piggare, starkare med bättre energiförråd än samma mängd jäst som legat och svultit flera månader.

Ett bra alternativ är att tillsätta sin XL påse till några dl syrasatt vört. Jästen kommer växa lite grand, men framförallt så är det en bättre aktivering. än den lilla vörten som finns i påsen.

Sist jag bryggde så gjorde jag i experimentsyfte så gjorde jag ungefär som du, fast påsen vara bara halvt uppsvälld, men jag tillsatte jästen i lite svag glukoslönsning på morgonen på bryggaredagen.. men den han aldrig "komma igång" innan jag satt den i vörten. Hur som helst fick jag 20 timmars lag. Men när den väl kom igång, jäst den på fint.

Vill kan ha mer konsekventa och kortare lagtider, så tycker jag att man alltid ska göra åtminstone en lite "aktivering" kanske dagen innan man brygger eller så.

En annan osäkerhet med jäst är at man aldrig VET. Vare sig det är torrjäst eller flytande jäst.. så finns trots allt alltid en liten chans att någon påse innehåller fler döda celler.  Det tycker jag är ännu en bra anledning att göra en riktig aktivering.  Man får liksom ett kvitto på att allt är i sin fulla ordning *INNAN* man slänger det i vörten.

Jag har experimenterat lite med mindre jästgivor och konstaterat att förutsatt att jästen är stark och pigg så kan man gå ned ordentligt i jästgiva utan problem. Så kvaliteten på jästen verkar har minst lika stor betydelse som mängden jäst, rent prestandamässigt alltså. Fast sedan har ju smaken alltid sista ordet som vanligt.

Om man alltid förbereder sin jäst, genom aktiveringar så kommer man antagligen ha få mer reproducerbara jäsningar med avseende på lagtider och jästider, kanske framförallt lagtider. Aktiveringen ser jag som en liten manöver för att försätta jästen i ett nogorlunda känt, reproducerbart tillstånd. Detta till skillnad fårn hur jästen mår när man öppnar förpackningen, där förväntar jag mig störra variation fårn paket till paket.

/Fredrik