Lock på väg att flyga av

Bryggde en Imperial stout idag. Bryggningen var helt makalöst problematiskt men jag fick ut både mer och starkare vört än vad jag hade räknat med i slutet.

Nu är problemet att jäsningen kom igång direkt. (pga tidspress fick jag inte ner vörten så kallt som jag ville heller. Ligger nog på runt 25 C nu). när jag tittade till jäsningen bara en 2 timmar efter att jag ställt undan den så hade jäsröret redan fyllts av jäst. Jag bytte ut jäsröret mot en slang i samma diameter som hålet för gummiringen och la andra änden på slangen i en e-kolv med vatten.

Fortfarande verkar trycket vara olämpligt högt. Misstänker att det finns en viss risk för att jag kommer få städa upp massa kladd inom en snar framtid.

Får hoppas att jäsningen lugnar ner sig i takt med att temperaturen sjunker. (jäshinken står på ett betong golv i ett rum som håller runt 16 grader).

Någon som har något spontant tips hur man ska gå tillväga när en hink är på väg att hysta iväg locket?

Sv: Lock på väg att flyga av

Har börjat fundera på att borra ett extra hål i locket. Med tanke på att locket börjat att deformeras är behovet att något sätt att lätta på trycket utan att skum och jäst flyger all världens väg mer eller mindre akut.

Rejält med frisk jäst, jästnäring och rejält syresättning ger verkligen resultat.

Det är 100% riskfritt att locket skulle flyga sålänge du inte täpper till slangen / jäsröret.

Vin och vänskap smakar som bäst då de blivit gammla.

4 Senast ändrad av Lund (2006-05-09 19:49:15)

Det är väl det som är problemet.

Min vört är ren och utan humlerester och sådant. Men den är ganska seg. OG: 1.109 och även med en slang som är på ca 1 cm inner diameter så deformeras locket och även om jag pressar på locket så får jag inte ut allt tryck. Verkar som jästskummet i sig är segt nog för att täppa till.

Aldrig varit med om en jäsning som denna.

Pang sa det. Och det bara 3 timmar efter att jag hällt i jästen.

Kortade ner min "blow-off tube" för att göra den mindre lättblockerad och satte hela rasket i en svart sopsäck för att minska på skadeverkan när (om) locket flyger av en gång till.

Lätta på locket!?
Eller är det något som förhindrar det?

Bara att jästskummet väller ut över kanten om jag lyfter på locket.

Tror det är under kontroll nu. Får fundera ut någon bättre lösning för framtida jäsningar som skenar iväg.

Fick 3 liter mer än jag räknat med i jäskärlet efter bryggningen. Skulle behövt den volymen för skumexpantion.

Hej Lund

Jag råkade ut för det samma förra året när jag skulle brygga en "belgisk veteöl", volymen var 27 liter med ett hyfsat og så jag körde, när väl jäsningen kom i gång så kom det igång. Det var ett "elände" att fylla jäsröret samt torka locket, men hellre det än en halvtaskig jäsning. Jag tror att man nog inte skall gå över 25 liter gränsen på jäshinken. Angående inlägget jag skrev om lång lagtime så har det börjat jäsa på ordentligt nu samt att skummet har någon centimeter innan det når botten av jäsröret, så 25 liter är nog max.

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

När jag är orolig för "kladd" så brukar jag sätta hela jäskärlket  i en stor svart sopsäck, så att OM det skulle börja välla över kantern (vilket aldrig hänt), så rinner det iallafall inte ut på golvet, utan det rinner ned i säcken.  Dock så hindrar ju säcken delvis detta luftcirkulationen/kylningen, vilket man får tänka på.

Men den enklaste omedelbara åtgärden låter som den som Kenneth kom med smile När det sedan lungat ned sig kan du ju försiktigt torka av evventuellt kladd runt kanten och sätta på locket igen. Eller byta och sätta på ett nytt rent sterilt lock är kanske enklast, om du har fler lock.

/Fredrik

Svart sopsäck är en riktigt räddare i nöden. Både för att undvika direkt solljus vid en del tillfällen samt för att undvika kladd.

Att korta av min "blow-off tube" hjälpte en hel del.

Just den lokal jag jäser i nu är såpass nersölad med bacillusker så jag inte vågar lita på att kolsyre övertrycket håller dem ute. (råkade av misstag tappa ut 20 liter stark belgare där en gång vilket rann ner under betong golvet. Efter det har allt jag tappat om där inne fått en väldigt underlig karaktär).

Min mer direkta lösning är att gradera mina kastruller litervis så jag vet hur mycket vört jag har. 21 liter istället för 25 som det nu blev hade nog räddat mig. (samt gett mig ett större öl, något som jag uppskattar i en imperial stout).

Nu är det ända som jag oroar mig för temperaturen. Jäshinken kändes ljummen när jag kände på den och den jäst jag använder Scottich ale kanske inte fungerar så bra vid temperaturer över 20 grader. Även om estrar och fenoler har sin plats blir det lätt för mycket av dem.

Men jag lär väl märka vid jul någon gång när den är klar hur det blev. Om jag ställer undan den i 10 år kanske den blir drickbar i vilket fall.