Väntar på jäsningen

Hej alla.
Jag bryggde i går. Allt fungerade mycket bra. Det blev 25 lier med ett og på 53. Som jäst använde jag  1318 London, den stora påsen. Jag aktiverade den i lördags och i går så var den stenhård. Jag pytsade i jästen i vörten igår ca 1900. Nu har det gått 15 timmar och inget som helst tecken i jäsröret, i och för sej så är det ett litet ljust skumlager på ytan. Jäsröret verkar hålla tätt för det var trögt att få det igenom gummibussningen som oxså verkar vara ok. Jag syresatte vörten ordentligt som jag brukar, jag gjorde ingen förkultur, kan det bero på det? Jag gjorde som jag brukar tidigare och då har det alltid sparkat igång snabbare. Hur länge skall jag vänta innan jag provar med enn torrjäst från Fermentis?

Techno

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Väntar på jäsningen

Med tanke på att jästen var direkt från påsen kan du nog vänta lite till, det brukar ta lite extra tid då. Tror 1318 är den jäst som vi använt tidigare och den är väldigt tacksam, vi har aldrig haft problem i alla fall.

Sv: Väntar på jäsningen

Skummar det så jäser det. Kolla så du tryckt till locket ordentligt, brukar vara det som inte riktigt är tätt.

Vin och vänskap smakar som bäst då de blivit gammla.