Sv: humle?

Man måste börja någonstans.
Jag föreslår att du iallafall börjar med det som de flesta tyckte verkade vettigt.
Om du nu iallafall vill ha ett öl med runt 6,5% istället för 4,7% så är du helt rätt inne på att minska mängden vatten till extraktet.

Enklaste sättet att räkna är med så kallade Öchsleliter.
1047 motsvarar 47º Öchlse (förkortas Ö)
1065 motsvarar 65º Öchlse (jag tror du fattar)
Man får sig då en liten trevlig ekvation

Ö x liter = Ö' x liter'

I ditt fall :
47 x 16 = 65 x liter'
liter' = 47 x 16 / 65 = 11,57 liter

Dvs du ska späda ut till 11,6 liter.

Angående humlemängden så är det lite svårare.
För det första så är IBU detsamma som millgram alfasyra/liter.
Dvs minskar du mängden så ökar beskan om man bibehåller antalet gram humle.

Dock, med ökande OG så får man sämre utbyte av humlet.
I ditt fall så skulle man dock koka humlet med bara en del av extraktet för att senare hälla i allt extrakt och koka upp och röra om.
Den ekvationen blir så trasslig och med alltför många (okända) parametrar så att jag orkar inte ta mig an det.
Dessutom är förhållande inte linjära.

I sådana här sammanhang så kan det vara bra med ett bryggarprogram typ ProMash, eller BeerSmith eller något annat. Till och med jag inser det.

Samtidigt så kan man göra det enkelt för sig och skicka i samma mängd humle och se vad det blir.
Det är minst lika spännande smile

Nu är det klart och ölen står på lagring, har gjort det i två veckor snart. Men det är en sak som är lite skumt, den smakar äpplen ta mig sjutton trots att jag var jättenoga med att inte syresätta den under dekantering och tappning. kan det bero på något annat? Jag har ju använt en 30 liters jäshink till mina 12 liter kan det vara att det blev för mycket syre i hinken under sekundärjäsning?

Det är sannolikt att något osannolikt kommer att hända. -Aristoteles

Om du sekundärjäst 12 liter öl i en 30 liters hink så är jag inte förvånad över att det kan smakar äpple. Det är oerhörda mänger syre i den luftfickan.

/Fredrik

men vart kan man hitta jäshinkar som passar? antar att det borde vara lagomt med 15 liters hinkar?

Jag tror nog inte att det är det som är problemet. Jag jäser ofta 10 liters satser i 30 L hinkar och har aldrig tyckt att det smakar gröna äpplen. Kanske är ölet fortfarande för ungt?

Man kanske ska skilja på primär och sekundärjäsning idetta fall.

Personligen så kan jag iaf spekulera av betydelsen av så mycket luft även i primären, men generellt är det ju ett avsevärt mindre problem där, än i sekundären. Jag har flera gånger tappat färdig öl i behållare med mycket luft, och det rör sig om dagar så kommer doften av acetaldehyd! Jag tror dock att fenomenet kan variera lite från fall till fall. Men att exponera färdig öl för så mycket luft är ingen vidare idé.

Om du inte hittar någon lämplig 15 liters dunk att sekundära på skulle jag rekommendera att du skippar sekundären helt. Det är definitivt inte nödvändigt med sekundär. I vissa fall kan de ju finnas poänger med det, men om priset är en så pass grov syreexponering är det knappast värt det.

I det läget att så tror jag personligen definitivt att omtappning till sekundärjäsning gör mer skada för ölen än nytta.

/Fredrik

Jag tror att det mer beror på om man "slaskar" med ölet eller ser till att omtappningen går lugnt och sansat och att man inte låter det bli syresatt.
Omtappningen har en hel del goda egenskaper.
Bland annat:
- Avskiljning av död jäst, humlerester och druv.
- Lämpligt tillfälle att provsmaka och mäta densiteten.
- Byte av kärl till exempel ner i tryckfat för och sänka temp.

Jag vet att vissa hembryggare är rädda för omtappning men jag har aldrig sett det som ett problem trots dryga 12 års bryggande.

De "gröna äpplena" kommer troligen från lite för klen jäst vilket gör att den inte orkar reducera ner det.
Förvisso kan man få "gröna äpplen" från syresättning av färdigt  öl, men har man varit noggrann så ska det inte vara ett problem.

ok, då har jag lite mer kött på benen till nästa bryggning. fast den ölen som är färdigbryggt nu är långt ifrån odrickbart, den vart jäkligt god ändå, måste tacka dig kenneth för din hjälp tror inte det hade gått så bra som det ändå gick utan din hjälp. lite gröna äpplen får man tåla på första brygden smile

glömde ju tacka alla andra som kom med tips och hjälp också, tackar så mycket smile