Profi Tap

Har precis öppnat min kartong med profi tap till 5liters party fat. Någon som har kört med denna innan? Känns sjukt instabil! Jag har en Beer King tap sedan innan, men denna var ju dyrare och såg mer stabil ut på bilderna.

T.ex. jag förstår inte hur man får i kolsyra ner i ölen samtidigt som man får ut öl? Det är ju bara ett stort rör ner, fungerar det verkligen?

Sen känns kopplingen mellan själva kolsyrepatrons-hållaren och tappen ostabil. Det är bara en metallhylsa på hållaren som man trycker ner över en bit hårdplast. Är detta verkligen tätt? Och är det tätt, hur många gånger kan man ta av och på den innan det blir otätt?

Regleringen av kolsyra är också lite ointuitiv, är ful drag moturs eller medurs = inget tryck? Det är bara en metallplatta på en skruv.

Vore bra om nån som använt denna tapp kunde svara på dessa frågor så jag inte kör ner tappen i ett fat och får 5 liter öl åt skogen.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Sv: Profi Tap

Den fungerar inge vidare bara. I alla fall inte min. Men jag brukar gasa i lite gas innan jag tappar ur ölen sen gasa i lite mer innan jag stänger gasen å plockar av patronen för annars läcker min i alla fall. Min kran började krångla redan på andra fatet och fortsätter rinna om man inte får den i rätt läge.

Funderar på att returnera min, synd att man får känslan när man kollar i webbutiken att denna är av högre kvalitet än Beerking. Beerking har ju två rör, en som trycker i kolsyran och ett där ölet går ut. Men det är just kopplingen mellan metallhylsa och hårdplast på denna som känns som det kommer läcka kolsyra, det lär ju aldrig bli riktigt tätt?

Nä jag lämnade min på ut i kallhallen i 10 minuter då var patronen slut och ölen tom på kolsyra. Men det kommer kolsyra i fatet. Sitter väll nått hål i toppen av röret. Men så länge man kopplas av patronen håller fatet tätt i alla fall. Jag använder dom bara som gå bort fat men drack inte riktigt ur ett som stod i källaren en månad och det var inget fel på det. Men en sak jag reagerat på är att det tar sån jävla tid att fylla ett glas. Rinner riktigt sakta å blir nästan inget skum.

Längst upp på stigarröret finns ett hål som trycker ut kolsyra ovanpå ölet.
Har en som ligger sedan ett par år, tror det är samma. Men testade bara 1 gång och den gången hade jag bara skum i glaset. Men jag har tappkran längst ner på mina partyfat, så jag använde inte tappen mer sen. Hade en beerking för 15-20 år sen och den fick jag heller inte att funka.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

scaryeyes skrev:

Hade en beerking för 15-20 år sen och den fick jag heller inte att funka.

Förmodligen handhavandefel!!! Så är det när man har båda tummarna i ena näven

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

Har du någon annan tapp? Jag tycker det blir riktigt bra upptappat med beerking tappen, det som är lite surt är att jag frågade i "5 liters partyfat"-tråden om det var någon skillnad på de 3 olika tapparna som humlegården säljer till party fat och fick svaret:
"Nej, de fungerar på samma sätt alla tre. Det är bara lite olika design på dem."

Är ju en sanning med modifikation eftersom beerking tappen har separata rör för kolsyra och öl, förstår inte riktigt hur denna ska fungera när det bara finns ett rör. Får kanske ta och testa den med ett fat fyllt med vatten imorgon, om jag orkar. Eller så pungar jag ut med frakten för att lämna tillbaka den.

Det går två olika ventiler i toppen av röret.

ah där var det ett litet hål ja. Skulle kanske gå om man försöker täta till kopplingen mellan kolsyrehållaren och själva tappen då.

Jag använder ju bara mina hemmabyggda nu. Jag tvångskarbonerar allt numera. Well... inte ärtsoppa och kaffe då, men all öl.

Är det inte så att det går ytterligare ett rör inuti det man ser (med det lilla hålet) . Det inre röret är för ölet med inlopp längst ner vid botten och det yttre således för koldioxiden med förbindelse längst upp via det lilla hålet. Det yttre röret är jämntjockt för att det ska vara tätt hela vägen när man trycker ner det.

Nej på Beerking är det så. Då monterar man ett metallrör med liten diameter inuti ett plaströr med större diameter. På profi tap verkar det snarare vara så att kolsyran trycks i högst upp i fatet via "det lilla hålet" istället. Det borde iof fungera lika bra.

Det jag är mest orolig för nu är den kassa kopplingen mellan kolsyrehållaren och själva tappen. Som Nils-Alf skriver så verkar hans profi tap läcka och det är ju inte så konstigt med två metall mot hårdplast som ska hålla tätt under tryck. Känns som man behöver någon form av packing/oring för att få sånt tätt?

Vi tyckte också att det såg lite konstigt ut med gasanslutningen, så jag frågade tillverkaren om detta. Här är svaret:

Yes, it's metal and plastic, but with a conus, so that you come to the point while pushing the CO2 Automatic onto the Profi Tap, where it fits perfectly tight.
We never had problems with leaking there.

Vi har också testat och det fungerade utan att läcka.

-- Svante

Nu har jag använt min profi tap för första gången. Har aldrig kört två partyfat samtidigt innan så har inte känt för att använda profi tap då den kändes mindre stabil.

Mina farhågor var ju berättigade. Det enda jag lyckades göra med profi tap var att tömma två kolsyrepatroner. Min profi tap läcker som ett såll, verkar som att ingen av kolsyran kom ner i fatet utan sakta läckte ur. Surt när man lagt ut 375kr, rekommenderar ingen att köpa denna för allt i världen. Den billigare "beer king" tappen funkar klockrent för mig och känns mycket mer stabil, well eftersom denna inte funkade alls så säger inte det så mycket men jag är nöjd med "beer king" även om den känns lite plastig.

Måste köpa en till tapp nu, vet inte om jag ska satsa på den till beer king eller slänga ut nån extra hundralapp och testa party star: http://shop.humle.se/utrustning/fattapp … s-partyfat
nån som har erfarenhet av denna? Ingen lust att köpa en till läckande tappkran.

Är också nyfiken på party star så lite feedback på den vore kul. Fick hem en Beer King för ett par veckor sen men lyckades bryta av stigarröret och gängstumpen i själva kran vid första försöket, ingen vidare kvalite på plasten där inte!

Vi kör Party Star till våra partyfat. Funkar skitbra!

SHBF Kursledare - Skåne
SHBF Öldomare
Följ Helsingborgs Hembryggargilles öläventyr på http://www.hembryggarbloggen.se

Jag anser också att profitappen är rena skämtet, det är ju omöjligt att få den att funka. Håller med om att den läcker som ett såll. Flexi-tapen med vanlig flaska eller KEG-Ceomat fast som passar på toppen, fungerar klockrent. Antingen så kör man med stora tuben på och ska man i väg rycker man fatet och plockar med sig 16-grammaren i stället, inte en puff går till spillo. Dessutom så kopplar jag in flexi-tappen direkt till de stora Perlick tapparna.

finnen skrev:

Är också nyfiken på party star så lite feedback på den vore kul. Fick hem en Beer King för ett par veckor sen men lyckades bryta av stigarröret och gängstumpen i själva kran vid första försöket, ingen vidare kvalite på plasten där inte!

Har också hört väldigt mycket gott om Party Star. Äger ingen själv men flera jag känner säger att den är gedigen och välfungerande.