Sv: Posta en bild på eran hembryggda öl!
Nice, tack!
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Inget av ovanstående... → Posta en bild på eran hembryggda öl!
Sidor Tillbaka 1 … 7 8 9 10 11 12 13 Vidare
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Nice, tack!
Tappade precis om mitt första Apa försök
Humlad med Wakatu, Cascade och lite Mittelfrueh
Torrhumlas nu med Wakatu

Ett av mina SM-bidrag så jag skriver inte så mycket om den här mer än att den är god. Är man nyfiken går det läsa om den på min blogg... Nästa helg smäller det!
Lindh, du kan verkligen konsten med att fotografera. Din blogg är ju rena rama ölporren. Himla bra och snyggt! ![]()
modestrick: Man tackar och bockar! Om någon vill ha lite fina bilder på sin öl så går det bra att ge mig en flaska på SM ![]()
Lindh, du kan verkligen konsten med att fotografera. Din blogg är ju rena rama ölporren. Himla bra och snyggt!
Hej
Ja, jag håller med, det är den enda bloggen bortsett från ofilterat som jag följer regelbundet, "ceep up the good work"
Bo
Avsmakning av årets andra bryggning. En ESB på dryga 5%. Humlad med EKG, First Gold och Target. Ser klar och fin ut i vårsolen men var tyvärr något tunn.

India Pale Ale som jag är riktigt nöjd med. Var tänkt att vara med i SM men orutinerad som jag är trodde jag inlämningen skulle vara lite senare. Desto mer till mig i sommar att smaska på
Skål!

Trellis Wit, bryggd med blodapelsin och hibiscus. Suddig mobilkamera bild, maffigt skum i plastglas ![]()

Pilsner jäst i rumstemp med US-05. En stor stark helt enkelt utan krusiduller. Nästa gång blir det tredubbelt med humle...
Simcoe Chinook IPA
En vecka efter jäsning. Tvångskarbonerad på fat.
http://www.gustavlindh.com/blog/photos/130502_001.jpg
Pilsner jäst i rumstemp med US-05. En stor stark helt enkelt utan krusiduller. Nästa gång blir det tredubbelt med humle...
Du vet att man kan ha lite mindre bländaröppning hoppas jag
...
Jag älskar också dessa bilder med stor bländare... finns inget bättre en en snygg oskärpa på rätt sätt.
Tycker du har en riktigt bra känsla för bilkomposition och älskar nappar och andra barn attiraljer som bara "råkar" ligga där dom ligger...
/ Micke

Mild ale

Brun porter
Du vet att man kan ha lite mindre bländaröppning hoppas jag
...
Jag älskar också dessa bilder med stor bländare... finns inget bättre en en snygg oskärpa på rätt sätt.
Tycker du har en riktigt bra känsla för bilkomposition och älskar nappar och andra barn attiraljer som bara "råkar" ligga där dom ligger...
/ Micke
Tackar! Hahaha, jo jag vet att det går att blända ner, men man köper inte en 1.2-glugg och kör på bl 8 ![]()
Jag försöker att hålla "scenen" ganska autentisk, det blir roligare så.
Tackar! Hahaha, jo jag vet att det går att blända ner, men man köper inte en 1.2-glugg och kör på bl 8
Är det Canons 50 mm, jag tyckte jag skymtade det på SM? Ett sånt har man ju kastat lystna blickar på...
Mors,
Mattias
Japp det är ef 50/1.2L. Fin optik men svår att använda. Skärpan hamnar lätt på fel ställe ![]()

Något av en hybrid-öl, kölschjäst, wit, kryddad med koriander och pomerans.
Ser änna gör fin ut den där! Vart hittar man sådana weisbierglas någonstans? Jag har några sådana på g å vill ju inte gärna dricka dem ur pints.
Ser änna gör fin ut den där! Vart hittar man sådana weisbierglas någonstans? Jag har några sådana på g å vill ju inte gärna dricka dem ur pints.
Mina kommer från PGW, det syns inte på bilden men det är Weihenstephan glas.
9 kr st på ikea. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70209336/
Varmt och soligt idag så jag kunde inte hålla mig nå mer. Testade min första hefeweizen efter bara 5 dagars kolsyrejäsning. Helt okej med kolsyra men det fanns en viss sötma än så jag får nog vänta en vecka till.
Smaken kan beskrivas som nybakade vetebullar med en tydlig banankaraktär. Efter en stund kommer nejlikan och beskan fram. Färgen är lite mörkare men det var väntat då jag hade i några procent mörkare malt. I smaken är den mer lik en Schöfferhofer än en Erdinger för er som har testat de två. Det var dock det jag ville åstadkomma när jag jäste den i 21 grader. Hur som helst, jag är riktigt nöjd.
Jag valde att döpa ölen till HopfenTauer då den innehåller Hallertauer-humle och är en hyllning till Janne Tauer. Vi får se om jag får två tummar upp av honom. Jag lovade att bjuda honom på ett par öl. Dock kanske jag får ta och döpa om den till Jan Banan med tanke på den tydliga banankaraktären.

Ja idag har jag varit kreativ.
Tvättade 2 backar med 50cl glas från min lokala ICA affär.
Använde för första gången en lite underbar sak vid flask tappningen och det var humles lilla flasktappare som är UNDERBAR ! Hur fan häll jag på tidigare med hävert och skit. Kran och flaskpåfyllare är GULD och enkelt, billigt och så bra...
http://shop.humle.se/utrustning/flaskta … fyllare-38
Nåväl det vart 2 backar med en Ljus lager idag, räknade på ca 4.5 - 4.7 använder en cooper som bas men slutade på 5.5%
Söt, bra eftersötma, god humle som FÄRSK !

Sen öppnade jag en cooper lager öl som stått LÄNGE men den smakade inget bra, använde INGET socker på den tillverkningen !

tror den blir uthälld senare...

Hoppas bättre på lagern jag gjorde idag...
ps använde mobilen och fotade och nej jag är inte helt nykter efter att ha smuttat öl hela kvällen under tappningen
Va är knepet för att få en sån snygg upphällning som möjligt? Jag tänker mest på skummet. Har för mig att jag läst/hört att diskmedel sabbar skumstabiliteten, stämmer det? Har också läst någonstans att ett fuktat glas är bra.
/David
Rent glas som det aldrig (ALDRIG) varit mjölk i. Fett och smuts påverkar skummet jättemycket. Rätt temperatur på ölet är viktigt också. Riktigt kallt och kolsyran stannar i vätskan med lägre skum men bra kolsyra i drycken. Varmare och kolsyran fälls ut och skummar kraftigt. Häller man kraftigt i många små etapper (som vid en sieben-minuten pils) får man ett kraftigt och hållbart skum då kronan som redan finns förhindrar att det nybildade skummet underifrån får kontakt med syre. Mängden CO2 är såklart viktigt för höjden men inte stabiliteten. Många av mina veteöl har jättefint skum som inte stannar kvar speciellt länge. Sedan har glasets form en klar inverkan. Avsmalnande uppåt håller kvar skum bättre än raka och långa glas med mindre öppning är bättre än stora, breda. Och sist men inte minst så har det med proteiner i ölet att göra hur mycket stabilt skum du får.
Tack för svaret Lindh! Attans att jag druckit mjölk i mitt favvoglas...
Sidor Tillbaka 1 … 7 8 9 10 11 12 13 Vidare
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Inget av ovanstående... → Posta en bild på eran hembryggda öl!