Hej sladdbarn.
Det är jag som gjort receptet det nya receptet (hösten 2012) och brygger cacaoportern på Malmö Brygghus.
Sedan gammalt finns det dock ett önskemål från högre instans om att hålla nere på infon om just denna öl vilket jag får finna mig i.
Till alla andra öl lämnar jag gladeligen ut recepten rakt av. Vår barpersonal berättar gärna om vilka humle och maltsorter som används till de olika.
Det jag kan säga om cacaoportern är att kakaobönorna är med hela vägen i processen. Men koka inte skiten ur dem i 60 minuter...
Cacaofettet från nibsen är dess utom rena rama anabolan för jästen och har enligt min erfarenhet inte haft ngn dålig inverkan på skummet.
När det gäller mäsk, maltkomposition och sådant så är just denna öl lite bakvänd och galen pga. hur bryggverket och vår husjäst fungerar. Detta i kombination med att den ständigt förändras en aning.
Men ett välbeprövat grundrecept lämpligt för en öl som denna kommer du långt med.
Humle är en giva vid 60 minuter och sorterna varierar, dock undviker vi starkt aromatiska humlesorter. Oftast blir det ex. Magnum, Target, Challanger och liknande sorter. IBU enligt Rager ligger på ca 40 IBU vilket förklarar en del.
www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio