Hur görs Malmö Brygghus Cacao-Porter?

Jag tycker den är riktigt god och tänkte försöka göra något liknande själv,
är det någon som känner till något om hur den tillverkas?

Vet att dom använder Criollobönor och enligt en kille på öl/whiskymässan så har dom kakaobönor i koket,
jag tvivlar lite på de, då kakao i koket lätt ger en bitter smak och det har verkligen inte deras porter.

Sv: Hur görs Malmö Brygghus Cacao-Porter?

Hej sladdbarn.

Det är jag som gjort receptet det nya receptet (hösten 2012) och brygger cacaoportern på Malmö Brygghus.
Sedan gammalt finns det dock ett önskemål från högre instans om att hålla nere på infon om just denna öl vilket jag får finna mig i.
Till alla andra öl lämnar jag gladeligen ut recepten rakt av. Vår barpersonal berättar gärna om vilka humle och maltsorter som används till de olika.

Det jag kan säga om cacaoportern är att kakaobönorna är med hela vägen i processen. Men koka inte skiten ur dem i 60 minuter...
Cacaofettet från nibsen är dess utom rena rama anabolan för jästen och har enligt min erfarenhet inte haft ngn dålig inverkan på skummet.
När det gäller mäsk, maltkomposition och sådant så är just denna öl lite bakvänd och galen pga. hur bryggverket och vår husjäst fungerar. Detta i kombination med att den ständigt förändras en aning.

Men ett välbeprövat grundrecept lämpligt för en öl som denna kommer du långt med.
Humle är en giva vid 60 minuter och sorterna varierar, dock undviker vi starkt aromatiska humlesorter. Oftast blir det ex. Magnum, Target, Challanger och liknande sorter. IBU enligt Rager ligger på ca 40 IBU vilket förklarar en del.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Nämen vad trevligt att lyckas få tag på skaparen själv, grattis till ett mycket lyckat recept.

Har full förståelse för att ni inte vill avslöja receptet men jag postar mitt förslag så kan du väl säga om jag är rätt ute?

Kallmäskar 450g chokladmalt i ett dygn istället för att ha med hela kornen i koket. Slänger i 90g criollo kakao de sista 5 minuterna eller ska ja ha i dom i sekundären kanske?

http://imageshack.us/a/img195/8509/namnlost.png

Varför inte båda? I whirlpoolen, och i jäsningen?

Då var det kokt! Ökade bittergivan till 16g dvs 40IBU och skippade resten av humlen.
Hoppade även över kakaon, den får hamna i sekundärjäsningen.
OG blev exakt som förväntat smile

Extatiskt Rasande skrev:

Varför inte båda? I whirlpoolen, och i jäsningen?

smile

www.bryggradio.com

Jäser på fint i 18 grader och doftar ljuvligt ur jäsröret, blir jäsprocessen långsammare i 18grader jämfört med 21 grader?
Inte van vid att det fortfarande dygn 4 fortfarande jäser ordentligt.

Nu efter 13 dagars primärjäsning har jag fått ett öxlevärde på 20, dvs knappt 7% i styrka.
Har delat upp satsen i tre, en del utan kakao, en med 7g kakao /liter och en del med 13g kakao /liter.
Flaskning nästa helg tänkte jag smile

Jodå det går aningen långsammare i lite kallare klimat.

www.bryggradio.com

Sen återkoppling, det blev en mycket god öl, nästa gång blir det mer kakao.
Kan vara en god ide att lösa upp "torrhumlings-kakaon" i sprit, jag fick lite kakaoklumpar i ölen.

Hej!
Hur stor var satsen du bryggde?

http://spritkoket.blogspot.se/

9 liter.