Basmalt till en Anerikansk IPA eller APA

Jag har testat lite olika för att få fram den ultimata. Många verkar gilla Maris otter, men för mig går den bort helt. Den mest lyckade malten jag testat är extra ljus pilsnermalt, ska nästa försök använda amerikansk 6row. Vad har ni för favoritmalt till just en amerikanare?

Sv: Basmalt till en Anerikansk IPA eller APA

Finsk sahti-malt! Råkade komma över en säck sådant och den ölen (som fö provades för första gången ikväll) är magiskt bra faktiskt.

Hej

6-row pale malt is a pale malt made from a different species of barley. Quite high in nitrogen, 6-row malt is used as a "hot" base malt for rapid, thorough conversion in a mash, as well as for extra body and fullness; the flavor is more neutral than 2-row malt. 1.8 °L, 160 °Lintner.

Använder inte amerikanerna 6 row till sina blasklager bla för att Kolbasch är så hög, då kan dom ju slänga in uppemot 40 % majs/ris i mixen.

Nu dricker jag hellre en Bud eller Coor än en Sofiero, Kung eller vad skräpet heter. Att brygga en Bud/Coor är det svåraste man kan, att få fram en öl som inte smakar något men helt utan "fel, rent tekniskt" det är coolt tycker jag.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Ska brygga en APA i helgen. Tanken är att köra följande:

46% weyermann pilsner
46% weyermann pale ale
4% vetemalt
4% carapils

Återkommer om en och en halv månad med resultat big_smile

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Jo men det tror jag på Chubb. Risken med att använda en karaktärsfull basmalt som Maris otter plus karamellmalt är att ölet ofta blir mer en välhumlad ESB än en IPA. Speciellt efter att ölet stått i några månader.

Körde på det smile

Jag ska brygga en IPA idag. Tänker använda maris otter och jag har aldrig tänkt att basmalten skulle spela någon roll. Så det är intressant det du säger Megen, någon annan som har liknande erfarenhet? Varför är det bättre med ljus pilsnermalt Megen tycker du? För att maris otter kväver humlen?

Min förhoppning är att få samma goda öl som Dale's pale ale eller Oppigårds thurbo Dipa.

Viking Pale Ale malt har funkat bra för mig. När jag dricker en amerikansk APA eller IPA vill jag ha en mild och torr maltsmak, fokus på humle. Maris Otter har en väldigt kraftig smak tycker jag. Men jag tycker ofta man hör/läser om Maris Otter som basmalt i en del amerikanska APA och IPA. Men då är det kanske inte västkustvarianterna utan öl med mer balanserat förhållande mellan malt och humle.

9 Senast ändrad av megen (2013-04-28 09:16:06)

Ja som sagt, smaken är som baken. Men jag upplever att stora humlegivor tillsammans med t.ex Maris otter och engelsk karamellmalt ger ett öl som spretar för mycket åt olika håll. Blir nästan som att få käften full med fetvadd när man dricker. Min senaste bryggning körde jag pilsnermalt, 10 procent vetemalt och fem procent karamellmalt. Blev en väldigt len maltkombo som jag tyckte lyfte fram humlen, men ändå med en viss balanserad fyllighet.

Intressant. Jag ska testa din blandning nästa gång det blir IPA. Jag mäskar just nu faktiskt. Malten jag använder är Weyermans Pale ale från Tyskland. Hur pass väl står den sig tror ni? Eller hur lik är den Maris Otter?

På SM igår drack jag många IPAs, APAs och DIPAs. En genomgående trend i många utav ölen var en lätt astringent beska eller kanske lite för torr vegetabilisk smak som jag tror beror på ett lite överdrivet fokus på humlen. En välhumlad öl, tycker jag, måste ha lite malt som backar upp för att ta hand om beskan och låta humlens nyanser skina. Hur man uppnår detta finns ju många vägar att gå. En är att mäska lite högre tex om man bara använder pilsner/pale ale, längre kok för maillardreaktioner, lite münchener, karamell eller varför inte lite melanoidmalt tillsammans med basmalten. En jäst som lämnar lite restsötma utan att påverka humlen för mycket. Samt ta det lite lugnt med torrhumlingen och kanske mer vid flame out istället.

Angående sexradigt så ger det en lite maffig öl (beror det på proteinet tro) och bör väl användas i mindre mängd om man inte tänkt blanda in råfrukt.

12 Senast ändrad av megen (2013-04-28 13:27:17)

Weinkeller skrev:

På SM igår drack jag många IPAs, APAs och DIPAs. En genomgående trend i många utav ölen var en lätt astringent beska eller kanske lite för torr vegetabilisk smak som jag tror beror på ett lite överdrivet fokus på humlen. En välhumlad öl, tycker jag, måste ha lite malt som backar upp för att ta hand om beskan och låta humlens nyanser skina. Hur man uppnår detta finns ju många vägar att gå. En är att mäska lite högre tex om man bara använder pilsner/pale ale, längre kok för maillardreaktioner, lite münchener, karamell eller varför inte lite melanoidmalt tillsammans med basmalten. En jäst som lämnar lite restsötma utan att påverka humlen för mycket. Samt ta det lite lugnt med torrhumlingen och kanske mer vid flame out istället.

Angående sexradigt så ger det en lite maffig öl (beror det på proteinet tro) och bör väl användas i mindre mängd om man inte tänkt blanda in råfrukt.

Jag håller med angående uppbackningen av malt, jag mäskar alltid mina välhumlade öl i rätt hög temperatur ca 68 grader. Det ger ett balanserat fylligare öl enligt mig om man gillar stora humlegivor. Tycker att ett torrare öl med stora humlegivor ofta brukar få obehaglig syrlighet eller beska som du nämner. Men kör man med en karaktärsfull nötig engelsk malt, typ: Maris Otter så får man även den där nötigheten som gör att ölet får en helt opassande karaktär.
Tror inte att det är vanligt Amerikanska kommersiella IPAs innehåller Maris Otter.
Sen är det nog inte fel att brygga sig en humligare ESB med Mars Otter, men torrhumling är nog inte att föredra då.

Ett torrt öl kan mycket väl vara maltigt och balanserat. Nyckeln är drickbarhet.

Kan det vara överdriven vattenbehandling som spökar? Att man har riktig hög sulfatnivå jämfört med klorider.

mankang skrev:

Kan det vara överdriven vattenbehandling som spökar? Att man har riktig hög sulfatnivå jämfört med klorider.

Jag vet faktiskt inte, det kan kanske vara en faktor som förstärker effekten, kanske i kombination med överdriven torrhumling och riktigt färsk grön öl. Eller också är det bara jag som är känslig för detta, personlig smak etc.

Jag känner också igen det här smakfenomenet, tycker mig känna samma sak i vissa kommersiella öl med. Kan det inte vara så simpelt att ölet har jäst ut extremt mycket? T.ex. att man har mäskat väldigt lågt.