CalleT skrev:Allt över dubbel dos får nog räknas som påbörjad risk för problem. Längre tid än 3 veckor i jäshinken med jästen (någon vecka längre för riktigt kalljäst lager) är nog också gränszon för början på problem.
Sedan är nog just starka belgare extra känsliga då skummet redan är mindre stabilt p.g.a. mindre humlegivor och högre alkoholhalt.
/CalleT
Hur länge är lagom för en säg 8%-ig lite belgiskliknande öl att stå? Ja har kört tre veckor med bra resultat (förutom de två senaste). T.ex så var en jag bryggde i höstas (med honung i) drickbar och god redan tre dagar efter tappningen. Den hade fått stå tre veckor. ABV var 8.7% för den. Sen blev den iofs godare med tiden. Men jag har hört att många väntar upp till tre veckor efter tappning innan de tycker att sin öl är drickbar. Det kanske har att göra med hur länge ölet fick stå i jäshinken?
Min fråga är egentligen; Om man låter ölet stå på jäsning i tre veckor, blir den snabbare drickbar efter tappning mot om man bara hade låtit den stå i två veckor?
Ber om ursäkt för trådkapning.
/David
www.youtube.com/fjordsbrewery