Ska försöka mig på BIAB, har lite funderingar :)

Halloj!
Min första post här 

Har gjort en sats WTF från Det Lilla Köksbryggeriet som blev riktigt bra (eller ja den är klar på fredag men jag har redan norpat några flaskor), nu tänkte jag göra en större batch till midsommar för att bjuda nära och kära på.

Tänkte införskaffa 25l kastrullen från biltema och köra BIAB men ju mer jag läser om det ju mer förvirrad blir jag 

Hittade en kalkylator app i telefonen så tänker jag rätt om jag gör så här:

1) Värma 19.65 liter vatten till 72°C
2) I med 5kg malt (ca 3.93 L/kg)
3) Röra om etc. låt stå i 90 min
4) Ta upp påsen, låt droppa ur
5) Värma ca 2L vatten till 66°C och häll över malten.
6) Koka upp vörten i med humle enl. recept
7) Kyl i isbad till rumstemp.
8) I med jäst

Har räknat på att kastrullen tar max 23L för att ha lite marginal.

Det jag är mest osäker på är vatten- och maltmängden.

Om jag vill göra en veteöl, funkar det med 50/50 vete och pale ale malt?

Ha de gött!
//Martin

Sv: Ska försöka mig på BIAB, har lite funderingar :)

Du behöver nog inte vänta mer än 60 minuter vid mäskning och är det "vanlig" biab så häller man inte vatten genom påsen. Det är maxi-Biab-metoden. 5-6 kg malt är en rimlig mängd till 20-22 liter (ca 3l kommer koka bort) och Pale kommer fungera fint utan någon större risk för burkmajs-smak vid en eventuell seg kylning i vattenbadet förutsatt att du har ett hyffsat bra kok. Claes Olssons liggunderlag är tjockt och bra till Biltema-kastrullen. Ett tips till frysning av is är matlådor som ger rejäla block. Själv körde jag bara isbad en gång då det var ganska obehagligt att bära 20 liter kokhet vört till badrummet på övervåningen. Har någon form av underlägg till kastrullen om du kör i badkaret annars kan emaljen ta skada.

3 Senast ändrad av JanssonGuitars (2013-04-23 08:11:00)

Okej, vad blir skillnaden om man häller vatten genom malten? antar att man får ut mer socker?
Tänkte att det behöver fyllas på lite då malten suger upp en del vad jag förstått.

Ah det med matlådor var smart, kör på det och kylklampar.

EDIT:
Har jag räknat rätt med 19L vatten om jag vill få ut ca 16L i jäshinken?

Hur mycket du får ut är lite upp till hur hårt/länge du kokar. Men malten suger i princip upp sin kilomängd i liter, dvs 5 kg malt kommer reducera din totalt mängd med 5 liter. Det är en vanlig metod att hälla vatten genom påsen men då kallas det maxi-biab och inte biab. En del lyfter över påsen när den runnit av till en separat hink och häller på några liter 75c vatten, rör om och lyfter upp påsen till en sil och får droppa färdigt. Sen sammanför man sina vörter. Fördelen med separata hinken är att du kan rör om i påsen och kontakttiden blir lite längre. Hur många procent mer socker du får ut är oklart smile. 5 kg malt till 16 liter i hinken låter lite i överkant men det beror på vilken styrka du vill ha i slutändan. Är det en weißbier typ Erdinger/Paulaner du ska göra?
Kul med en bryggare till i Norrköping förresten!

Okej, runt 5% hade jag tänkt.

Ingen aning, tänkte mest bara experimentera lite och se hur det blir tongue

Receptet tänkte jag typ så här:
2.5kg vetemalt
2kg Pale ale malt (2 radigt)
0.5 kg karamellmalt (10L)

20g cascade i 60min
20g citra eller motsv. i 10min

en matsked citronskal och en matsked citronjuice i slutet av koket kanske även lite apelsinskal

Funkar det med torrjäst vid de här volymerna eller måste man sätta en förkultur? hur mycket jäst behöver man per liter?

Torrjäst funkar bra tycker jag. Mängden är beroende på färskhet av jäst, volym, vörtstyrka etc. Men ska man förenkla det hela lite så kommer en påse 11.5g räcka bra per jäshink med tänkt 5%-ig öl (OG 1045-1060). Ca 178 miljader jästceller enligt http://www.mrmalty.com/calc/calc.html.

Okej, tack så mycket smile

Ska se om jag hinner brygga till veckan. Hoppas det blir drickbart tongue

Tror du receptet funkar? vill ha lite citruskaraktär.

Citrus brukar vissa humlesorter ge, t.ex. citra som du tänkte ha i. Själv har jag inte experimenterat med saft/skal för citronkaraktär. Har dock haft i fläderkoncentrat en gång som blev mycket lyckat fast helt utan smak av fläder. Yeast work in a mysterious way...
Tror inte en matsked citronjuice gör så mycket impact men skalen desto mer. Försök få bort det vita beska så gott det går bara.

Jag skalade ned en citron i en öl jag gjorde en gång på 100% vete (50% vetemalt och 50% omältat vete). Det gav en angenäm citronsmak men den höll inte speciellt länge. Efter två månader var smaken i princip borta.

Okej det låter bra, tar mer skal då och tar bort juicen.

Tror det mesta kommer ta slut ganska fort tongue så att smaken försvinner är nog inget problem smile

Om OG skulle bli för högt med 5kg malt, är det bara att späda med kokt och svalnat vatten då?

Japp.

Toppen smile

Låter det inte lite tajt med nästan 20 l vatten och 5 kg malt i en 25 l gryta?

15 Senast ändrad av JanssonGuitars (2013-04-23 12:05:36)

Ja det kanske är det malten trycker väl bort en del också.

Här är min uträkning iaf. här har jag ju räknat på 23L för att ha 2L i marginal.
http://martinjansson.se/biabcalc.png

Kolla gärna Weinkellers utmärkta steg för steg beskrivning baserad på massor med erfarenhet. Länk:
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=15166

Okej.
Med hans uträkningar blir kokvolymen 15L, vilket blir 19.5L vatten + 5kg malt ? 24.5L, 0.5L marginal i grytan)
Då kan jag laka ur en liter (+ avkoksningsvolymen) till för att få 16L totalt.

Eller är jag helt ute och cyklar? tongue

* Räkna med att 1kg malt tränger undan 1l vatten  när du beräknar mäskningsvolymen.
* Malten binder ca 0,5l/kg om du pressar ur påsen ordentligt efter mäskning, mer (0,75-1l) om du inte gör det.

Jag hade inte tagit mer än 19l i biltemagrytan om du använder 5kg malt. Efter mäskningen och urpressning av påsen har du 16,5l (19-2,5l) kvar i grytan innan kok. Om du inte korrigerar vätskemängden genom att laka ur påsen ytterligare eller toppar upp med vatten kommer du ha ca 13-14l ner i jäshinken efter ett 60-90min kok. OG runt 1,080-1,085. För en normalstark öl (1,050) med volym efter kok på 16l (start 19l) är ca 3,5kg malt lagom, mäskvatten ca 20,5l.

Tack för alla svar. Nu ska jag nog klara av detta med tongue

Återkommer med bilder när den är klar smile

20 Senast ändrad av Brandis (2013-04-24 12:00:56)

Om du lakar över en jäshink och sedan knyter ihop påsen och låter den ligga i vörten du lakat ur i ca 20 minuter med lite omskakningar så har du troligen fått ur max ur malten sedan, vattnet du lakar med bör vara 80 grader ungefär i så fall. Sedan pressar du ur om du vill och tillför den vörten till kastrullen.
(Det går också bra att efter avrinning lägga påsen i en jäshink och hälla den mängd vatten du vill laka med över påsen och låta det ligga i ca 20 minuter med lite omskakningar)
Vi är då inne och tassar lite på MAXI-Biab lite wink

Alla vet, hockey är öl och öl är hockey

En fråga till smile

Köpte 100gr påsar av humlen, kan man återförsluta dem på något smidigt sätt? eller räcker det med att sätta på en påsklämma och in i frysen?

Bäst är om man har vacumförpackare, har man inte (som jag) kan man ta tjocka fryspåsar, suga ur luften och försluta med klämma och lägga i frysen

Alla vet, hockey är öl och öl är hockey

JanssonGuitars skrev:

En fråga till smile

Köpte 100gr påsar av humlen, kan man återförsluta dem på något smidigt sätt? eller räcker det med att sätta på en påsklämma och in i frysen?

Jag försluter dem med en bred remsa tejp och lägger påsen i en fryspåse och sedan förvaring i frys. Tycker det verkar fungera utmärkt i över ett års tid...

Okej tack smile

Har nu bryggt min första BIAB smile

Biltema kstrullen funkade bra, höll värmen riktigt bra med liggunderlag runt. Skulle behöva ha en kokplatta att ställa på diskbänken för nu blev det massa kondens i fläkten som droppade tillbaks i grytan under kok så fick stå brevid och torka med jämna mellanrum.

Receptet blev så här (typ)
ca 18L vatten (måste fixa ett mått)
ca 2kg Vetemalt (batteriet till vågen tog slut)
1.5kg Pale ale
0.5kg carablond 20
0.25kg krossad vete

15g cascade 60min
10g citra 15min

ca 45g pomeransskal ca 10 min

fick totalt 12L i jäshinken med OG 1.055, blev dockväldigt grumligt så kommer nog förlora ca två liter till bös tongue

Tog ett paket Munich Wheat (11g) och det jäser på ordentligt i ca 22°C, drog över en blöt t-shirt för att hålla tempen nere, vår lägenhet blir väldigt varm om solen ligger på.

Hoppas den blir bra ^_^