1 Senast ändrad av jan_johansen (2006-05-03 13:10:57)

Så nu är det slut med traditionel bryggning!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Så - nu är jag back in buissiness med mit sädvanliga gamla jag. Nu ska det bryggas en helt unik öl utan humle, men istället med tallbarr, gran (granskott om det hinnar komma fram innan den 13:e där ölen SKA bryggas), lingon och björksav. Om björksaven inte hinnar fram innan dess blir det ersättat av lönnsirap.
Så nu ska vi se vad jag har hittat på.Joel som jag ska brygga den med har inte set receptet än, men han vet hur det är - jag är chefen och han min slarv så jag får ju nog det sista orden infört:-)hahahahahahahahahahahahaha (bip, fnips - jag är den GALNA dansken!!!!!!) Här är receptet:

Namn: Det är cencorerat bort eftersom det kan bli lite bråk om det - så vi kallar det officielt "Den Galna Skogstomten"  - det riktiga namnet avslörjar vi bara när vi är på säker grund där vi vet att folk inte blir arga:-)

OG: Okändt - FG: ca. 1020-25

Ingredienser:

2,2 kg Pale Ale Malt
1 kg Bovete
500 gram Korngryn
200 gram Melanoidinmalt
200 gram Amber Malt
200 gram Caramunich Malt
250 gram Lingon
1 liter Björksav
25 gram Tallbarr
90 gram Granskott
Saccaromyses Johansensis  (japp - jästen jag odlade fram i höstas)

Mäsk #1:

7,4 liter Vatten
2 kg Pale Ale Malt
1 kg Bovete
500 gram Korngryn
200 gram Melanoidinmalt
25 gram Tallbarr

Mäskning: 69 grader: 90 Minuter
                  78 grader: 15 Minuter

Mäsk #2

1,2 Liter Vatten
200 gram Pale Ale Malt
200 gram Amber Malt
200 gram Caramunich Malt

Mäskning: 69 grader: 60 Minuter
                  78 grader: 15 Minuter

Avskilja Malt och vört. Samla upp vörten och koka den 20 minuter. Sammanföras med resten av vörten under lakningen.

Lakning: Laka ur tills 23 liter vört

Vörtkok: Lingonsaft: 1,5 Timme
               25 gram Granskott: 1 Timme
               25 gram Granskott: 15 Minuter
               15 gram Granskott: 5 Minuter
               25 gram Granskott: 1 Minut
               Björksav: Tillsätts vid avslutning av vörtkoket

Jäsning: Primär: 4 Dagar
              Sekundär: 14 Dagar

Karbonäring: 5 gram socker per liter

Flaskjäsning: 3 veckor

Lagring: Tills Januari

Och ja - ni såg rätt  - två olika mäsk på samma tid. Deks för att det är lättare att skulle samla upp lite vört och koka det innan lakning, men också för att det går inte med mer än 3,9 kg malt (inklusiv omältad - konstigt nog) i min gryta. Meningen är att skapa ett öl som är ganska lätt drúckit för styrkan - ja som i Belgien - förräderisk starkt:-)

Det blir bra då:-)

/Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Sv: Så nu är det slut med traditionel bryggning!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hur ska man kunna bräcka detta? wink

Kenneth skrev:

Hur ska man kunna bräcka detta? wink

Man måste väl bärja blanda in bildelar eller en elefant (Elefantöl!) för att slå det... Men det har väl "dansken" redan gjort wink

4 Senast ändrad av Lund (2006-05-03 14:44:26)

jan_johansen skrev:

-censur-

Om det nu är namnet så är det väl inte såå provocerande om än att bilderna jag får i min skalle är åt det osmakliga hållet.

Låter hur som helst som en spännande öl. Försöker tänka mig hur den skulle kunna komma och smaka och.. hmm. har ingen som helst aning.

edit. namn nu borttaget.

5 Senast ändrad av jan_johansen (2006-05-03 13:54:33)

Ups: glömde ta bort namnet från word-dokumentet.  Iblandt har jag galen humor också, men det tror jag inte överraskar någon. Men hur som helst hoppas ingen är blivit stöda över det annars i så fall ber jeg mycket om ursäkt. Nu är det i allafall borttagit för en säkerhets skull.

Kenneth: Bräcka - vad är det????????

Kanske ett videoöl skulle vara något JohanD;-)

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Tar mig friheten att svara på din fråga om "bräcka"

Hur ska man kunna bräcka detta? = Hur ska man kunna slå det här/ hur ska man kunna göra nåt bättre?

ok:-) Då förstår jag bättre:-) Tack för hjälpen:-)

ALBA GU BRATH

Tur att jag inte skrev "brække" som betyder något helt annat smile

9 Senast ändrad av jan_johansen (2006-05-04 16:45:02)

Hehehehehehehehehe:-) Ja, men tro mig ölen här "brækker man sig" inte över. Jag vet ju hur jästen är och det är bestämd inte lambic karaktär över det. Och boveten - om man rostar den innan man krossar och använder den ger det en smak som påminnar om nötter. Annars gillar jag inte bovete heller och de flesta boveteöl skulle ha en smak som påminnar om flytande vitbröd och det kan ju inte vara så där jättegott. Därför rostar jag det alltid och då ger det en bra smak:-) Så jag tror nog att jag inte behövar att "brække mig" över den;-) hehehehe  Har du varit många gångar i Danmark sedan du kännar till sådan uttryck?:-)

ALBA GU BRATH

Även om jag varit i Danmark rätt många gånger så är min danska inte så bra.
Nu hittade jag det på "nätet" på någon sida om "fallgropar" dvs sådana ord som låter ganska lika men har helt olika betydelser.

Det är bra att veta så man inte får en dansk skalle wink

Kenneth skrev:

Det är bra att veta så man inte får en dansk skalle wink

Hahahahahahahahahaha - ta dt lugnt - jag är inte våldsam;-)

ALBA GU BRATH