Så nu är det slut med traditionel bryggning!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Så - nu är jag back in buissiness med mit sädvanliga gamla jag. Nu ska det bryggas en helt unik öl utan humle, men istället med tallbarr, gran (granskott om det hinnar komma fram innan den 13:e där ölen SKA bryggas), lingon och björksav. Om björksaven inte hinnar fram innan dess blir det ersättat av lönnsirap.
Så nu ska vi se vad jag har hittat på.Joel som jag ska brygga den med har inte set receptet än, men han vet hur det är - jag är chefen och han min slarv så jag får ju nog det sista orden infört:-)hahahahahahahahahahahahaha (bip, fnips - jag är den GALNA dansken!!!!!!) Här är receptet:
Namn: Det är cencorerat bort eftersom det kan bli lite bråk om det - så vi kallar det officielt "Den Galna Skogstomten" - det riktiga namnet avslörjar vi bara när vi är på säker grund där vi vet att folk inte blir arga:-)
OG: Okändt - FG: ca. 1020-25
Ingredienser:
2,2 kg Pale Ale Malt
1 kg Bovete
500 gram Korngryn
200 gram Melanoidinmalt
200 gram Amber Malt
200 gram Caramunich Malt
250 gram Lingon
1 liter Björksav
25 gram Tallbarr
90 gram Granskott
Saccaromyses Johansensis (japp - jästen jag odlade fram i höstas)
Mäsk #1:
7,4 liter Vatten
2 kg Pale Ale Malt
1 kg Bovete
500 gram Korngryn
200 gram Melanoidinmalt
25 gram Tallbarr
Mäskning: 69 grader: 90 Minuter
78 grader: 15 Minuter
Mäsk #2
1,2 Liter Vatten
200 gram Pale Ale Malt
200 gram Amber Malt
200 gram Caramunich Malt
Mäskning: 69 grader: 60 Minuter
78 grader: 15 Minuter
Avskilja Malt och vört. Samla upp vörten och koka den 20 minuter. Sammanföras med resten av vörten under lakningen.
Lakning: Laka ur tills 23 liter vört
Vörtkok: Lingonsaft: 1,5 Timme
25 gram Granskott: 1 Timme
25 gram Granskott: 15 Minuter
15 gram Granskott: 5 Minuter
25 gram Granskott: 1 Minut
Björksav: Tillsätts vid avslutning av vörtkoket
Jäsning: Primär: 4 Dagar
Sekundär: 14 Dagar
Karbonäring: 5 gram socker per liter
Flaskjäsning: 3 veckor
Lagring: Tills Januari
Och ja - ni såg rätt - två olika mäsk på samma tid. Deks för att det är lättare att skulle samla upp lite vört och koka det innan lakning, men också för att det går inte med mer än 3,9 kg malt (inklusiv omältad - konstigt nog) i min gryta. Meningen är att skapa ett öl som är ganska lätt drúckit för styrkan - ja som i Belgien - förräderisk starkt:-)
Det blir bra då:-)
/Jan
ALBA GU BRATH