Lagra Lagers varmt?

Nu när värmen börjar stiga uppåt försvinner mina möjligheter att efter flaskning & kolsyrejäsning lagra mina lagers kallt, men hur påverkar detta troligen mina öl?
Jag tänker då närmast på smaken och aromen.

Kan tänka mig att lagringsfasen kan kortas ner om de lagras i ca 18-20 grader istället för 4-5 som jag kan göra under vintern.
Kan jag räkna med att ölen blir "färdiga" snabbare under rådande omständigheter?

Att köldgrumling troligen uppstår ser jag inte som ett problem.

Självklart vore en lagringskyl lösningen på "problemet", men för stunden finns ingen plats för det.

Alla vet, hockey är öl och öl är hockey

Sv: Lagra Lagers varmt?

Hej

Hur länge har ölen varit "lagrat" efter jäsningsslut? eller har du flaskat kolsyrejäst och tänkt att ha själva lagringen på flaska i 4-5 c en längre tid

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Techno skrev:

Hej

Hur länge har ölen varit "lagrat" efter jäsningsslut? eller har du flaskat kolsyrejäst och tänkt att ha själva lagringen på flaska i 4-5 c en längre tid

Bo

Tvärtom
Jäsningen i sig är inga problem, kan styra lagringen i jästunnan hur jag vill (har jäskyl)
Det är efter flaskningen det börjar bli lite svårt.
Kolsyrejäsning i rumstemperatur 1-2 veckor, därefter skall/bör ju lager lagras vidare, kalla det mogna, i ett par månader helst
Och det är den lagringen jag inte kan lösa från ungefär nu tills i september/oktober
Hur påverkar denna lagring (varma lagring) mina öl?

(hoppas jag förklarade bättre nu)

Efterjäsningen i flaskan kommer att ge lite fruktestrar och går fortare.
Men det behöver inte innebära någon katastrof.
Om du har plats för några flaskor i kylskåpet kan du låta några flaskor efterjäsa i kylskåpet någon månad och jämföra med en flaska som jäst i rumstemp.

Tack för svaret Kenneth!