1 Senast ändrad av denan (2013-04-16 16:50:05)

frågor om PBW till jäskärl

Hallå gott folk! här följer två frågor ang pbw:

Om jag ska rengöra mitt jäskärl med pbw. Måste jag fylla hela med vatten och sen blanda i pbw eller räcker det att man skurar med pbw-blandning?

Behöver jag använda pbw mellan varje jäsning eller räcker det med star san om det inte är speciellt skitigt?

Tack på förhand

Denan - Nybörjare wink

Sv: frågor om PBW till jäskärl

Hej,

Jag brukar spola ur med hett vatten först. Sedan fylla jäskärlet med ett par liter (3-5 liter) pbw-lösning och skaka runt det en bra stund. Sedan göra om pbw-proceduren en till två gånger till, beroende på hur ingrott det är. Använd lagom hett vatten enligt produktbeskrivningen, både till pbw-lösningen och till eftersköljningen.
Jag har för mig att man inte rekommenderar att låta pbw-lösning stå överdrivet länge i hinkar/ölfat/etc - så kort och intensivt hellre än länge och passivt.

Du bör nog använda pbw, eller annat lämpligt rengöringsmedel mellan varje jäsning. Om du inte planerar att köra jäsning på jästkakan i samma jäshink vill säga (för- och nackdelar med det finns det en hel del skrivet på forumen om du undrar).

tvätta och skrubba rent är det värsta jag vet! Jag fyller upp jäskärlet med pbw och varmt kranvatten. Låter det stån nån timme och sen bara skölja ur och star-san på det.

Kristall-Klas skrev:

Hej,
Jag har för mig att man inte rekommenderar att låta pbw-lösning stå överdrivet länge i hinkar/ölfat/etc - så kort och intensivt hellre än länge och passivt.

Det går alldeles utmärkt att köra länge och passivt. Vad jag vet så finns det ingen rekommendation att bara köra kort tid. Däremot kan man få oönskad effekt av långvarig kontakt, som att teflon lossnar från underlaget. Ett tips är att lyssna på "Brew Strong" avsnittet om rengöring och desinficering. http://thebrewingnetwork.com/shows/469

Dom har grundaren av five star chemicals, som gör pbw-lösning och star San, som gäst. All info man kan behöva om dessa produkter får man där. :-)

Vad jag har hört kan det bildas sprickor i tex. Better bottles vid för lång kontakt alt. Höga koncentrationer.

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

Jag kör samma procedur som petern pga att det är så jäkla trist. Använder den koncentration som rekommenderas och låter det stå 1-3 timmar.

Ta't lugnt, ta en hembryggd

Okej tack för svaren tror jag har lite bättre koll på läget nu.

Ang. verkningstiden så står det i shoppen om pbw att det ska verka i 30 min på jäshinkar och 5-10min för slangar, över 3 timmar kan vara skadligt för utrustningen, speciellt plast.

Jag kör över natten i jäshinken och faten. I faten låter jag det stå om jag är lat, då dom är i rostfritt.
Än så länge har det inte sabbat något.

9 Senast ändrad av Lindh (2013-04-17 10:07:33)

Nu kör jag VWP istället för PBW men jag blandar ca 5 liter som jag kör runt med en mjuk svamp i kastrull och jäshinkar etc. Låter det stå över natt ibland men tror det är overkill i de flesta fall. När jag fick tag på 4 gamla backar med 50cl intorkad julöl däremot tog jag en plastlåda från IKEA som är lite större än en blå drickaback, fyllde med varmvattem+VWP och lät stå över natt. Rena och avetiketterade på morgonen smile

Strax innan jag kom på lösningen med lådan tänkte jag skrubba skiten... Här är flaskorna fyllda med varmt vatten för att lösa upp värska skiten innan hela backen sätts ner i "badet", backen skymtas i nedre hörnet:
http://www.gustavlindh.com/blog/photos/_GL_5703.jpg

Lindh skrev:

Nu kör jag VWP

Vad är VWP?

Det är som PBW men det steriliserar samtidigt. Lite hängslen/svångrem kan man säga.
Saxar från MaltMagnus:
VWP (Vendor Washing Powder) Ett högkoncentrerat rengöringsmedel. Rengör och steriliserar snabbt och effektivt. Lämpligt till all utrustning som används för hembryggning, används av professionella bryggare. Kontaktid för sterilsering ca: 5 min. Efterskölj med kallt vatten. En förpackning innehåller 100g och räcker till ca 270 L färdig rengörings / steriliseringvätska. Vid hård nedsmutsning, öka koncentrationen och låt stå över natten, efterskölj med kallt vatten.

http://maltmagnus.se/image/cache/data/utrustning/332_large-228x228.jpg

förut slabbade jag alltid med VWP eller PBW, men pga lathet så diskar jag nu för tiden bara mina jäshinkar med ca 40 gradigt vatten och en tvättsvamp. sen ca 3 liter starsan/saniclean som skakas runt i hinken. inte stött på några problem hittills.

Jag fyller med PBW och låter det stå några dagar/veckor/månader tills nästa jäskärl eller fat behöver rengöras. Då häller jag över PBW-lösningen till det kärlet o.s.v.

Jag testade att ha PBW och vatten i ett ölglas över natten det frätte en snygg cirkel runt om inuti högst upp i glaset så jag skulle inte ha PBW stående för länge i några kärl.

Jag tror inte att det var en frätskada du fick utan bara lite avlagringar från PBW. Går bort med mera PBW och en diskborste.

Råkade ut för samma sak när jag skulle ta bort en etikett från en flaska.

/Martin