Thomas Fransson skrev:Hur pass mycket behöver du värma?
I ett ex kylskåp bör du snarare fokusera på att hålla nere värmen pga isoleringen.t
Ja alltså ... vintertid kommer det att handla om att få upp temperaturen eftersom förrådet där skåpet skall stå är sparsamt isolerat och inte alls uppvärmt. Med andra ord från de x minusgrader det kan vara där inne till att hålla uppe temperaturen på aktuell jästemp. (på sommaren är det förstås ingen skillnad mot att tempkontrollera en kyl som står inomhus). Av den anledningen har jag knåpat lite med en STC-1000 mojäng så att både kyla och värme kan slås på/av. När jag testade termostaten med en vanlig glödlampa i skåpet var det ca -1 i kylen och förrådet men det dröjde det bara någon timme innan det var uppe i testtempen +19 för att sedan hålla sig fint där genom av o på slaget. För mig var det därför ganska uppenbart att det "räcker" med en vanlig glödlampa.
Det jag klurat på är kanske (sannolikt
) en oviktig futtilitet ... men min fundering rör hur som helst huruvida det är smart att SNABBT kunna "svara" på en temperatursänkning (mha en värmekälla med högre watt) utifrån eller om det riktiga istället är att smyga upp temperaturen till rätt nivå.
Sen är det som sagt också det där med ljuset - har läst på amerikanska forum att man skärmar av en vanligt lampa - undrar om jästcellerna mår fin-fint av infrarött solarium?