1 Senast ändrad av Fogsvans (2013-04-07 16:52:13)

Ljus (mörker) och värme i jäskylen

Jag funderar fram & tillbaka på arrangemanget i min jäskyl. En termostat som skall styra både värme och skåpkyla är fixad och utgör själva grunden (skåpet ska stå i ett kallförråd) ... men jag funderar fortfarande på vad som är viktigt för själva uppvärmningen. Vörten är ju "ljusskygg" och man vill minimera temperatursvängningar ...

Skulle det vara lämpligt med en lampa likt denna tror ni?

http://www.granngarden.se/product/phili … a-rod-150w

Är man safe med infrarött ljus + är det smartare att ha hyfsat snabb uppvärmning (än t.e.x en avskärmad vanlig 60 wattare som jag läst att folk kör med)?

Sv: Ljus (mörker) och värme i jäskylen

Hur pass mycket behöver du värma?
I ett ex kylskåp bör du snarare fokusera på att hålla nere värmen pga isoleringen. Annars använder många värmefilt hookade till termostat

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Det är väl UV-ljus som ölet är känsligt för. En gammal 60wattare som inte längre finns spottar väl inte ut så mycket sånt.

4 Senast ändrad av Fogsvans (2013-04-07 21:13:30)

Thomas Fransson skrev:

Hur pass mycket behöver du värma?
I ett ex kylskåp bör du snarare fokusera på att hålla nere värmen pga isoleringen.t

Ja alltså ... vintertid kommer det att handla om att få upp temperaturen eftersom förrådet där skåpet skall stå är sparsamt isolerat och inte alls uppvärmt. Med andra ord från de x minusgrader det kan vara där inne till att hålla uppe temperaturen på aktuell jästemp. (på sommaren är det förstås ingen skillnad mot att tempkontrollera en kyl som står inomhus). Av den anledningen har jag knåpat lite med en STC-1000 mojäng så att både kyla och värme kan slås på/av. När jag testade termostaten med en vanlig glödlampa i skåpet var det ca -1 i kylen och förrådet men det dröjde det bara någon timme innan det var uppe i testtempen +19 för att sedan hålla sig fint där genom av o på slaget. För mig var det därför ganska uppenbart att det "räcker" med en vanlig glödlampa.

Det jag klurat på är kanske (sannolikt wink) en oviktig futtilitet ... men min fundering rör hur som helst huruvida det är smart att SNABBT  kunna "svara" på en temperatursänkning (mha en värmekälla med högre watt) utifrån eller om det riktiga istället är att smyga upp temperaturen till rätt nivå.

Sen är det som sagt också det där med ljuset - har läst på amerikanska forum att man skärmar av en vanligt lampa - undrar om jästcellerna mår fin-fint av infrarött solarium?

megen skrev:

Det är väl UV-ljus som ölet är känsligt för. En gammal 60wattare som inte längre finns spottar väl inte ut så mycket sånt.

Fogsvans skrev:

Sen är det som sagt också det där med ljuset - har läst på amerikanska forum att man skärmar av en vanligt lampa - undrar om jästcellerna mår fin-fint av infrarött solarium?

Å andra sidan verkar ju det här nät-svaret lika tydligt som obarmhärtigt:

What are the effects of infrared light on the fermentation of yeast?
Answer: Death

http://wiki.answers.com/Q/What_are_the_ … n_of_yeast

Hade ju kunnat googla 3-4 minuter själv innan jag spammade forumet med just infraröd-funderingen kanske wink

Ett väldigt onyanserat svar...  Måste nog linda in all jäst jag har i folierad plast... Jag tror nog att den för jästen, skadliga, effekten en vanlig lampa avger är försumbar... Hur förvaras färsk brödjäst på mataffären?

Har du kollat vilken lägsta omgivningstemperatur kylen klarar för att huvudtaget fungera?

Jag skulle lägga mina pengar på en doppvärmare eller en kupévärmare. De kostar inte så mycket, mer än en lampa dock.

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

9 Senast ändrad av Fogsvans (2013-04-08 12:08:03)

mankang skrev:

Har du kollat vilken lägsta omgivningstemperatur kylen klarar för att huvudtaget fungera?

Pinsamt nog får jag säga som han från Sundbyberg ... tänktentepåde - så tack för det rådet mankang - du förlängde nog livslängden på skåpet där. Läser nu att det handlar om 10+ men tror inte att det kommer att vara något större problem i mitt fall. Det blir helt enkelt till att under vintertid vrida på ett fristående oljeelement i förrådet under de perioder man misstänker att skåpet kommer att behöva vara påslaget ...

(Eller vrida på och vrida på förresten här finns ju ett tydligt behov av fler prylar wink Det mesta talar väl för stående ovationer i radhuset när jag låter meddela att ännu en termostat-mojäng-beställning är högprioriterat i hushållsbudgeten).

Insåg nu att den här tråden snarare skulle funnits i "Utrustning" - admin får gärna flytta om det känns relevant.

Tror att denna skulle funka perfekt.
http://www.hogbergaab.se/?page=product& … ductID=259

11 Senast ändrad av Bee (2013-04-10 12:54:33)

Oj det var en rejäl lampa.
Jag skulle säga  att det räcker med 10-30W. Vad säger ni andra?
Det är ju inte en enorm temperaturderivata vi behöver motverka.

Det finns även 60 w

Jag har en frostvakt i min. Den är ju överdimensionerad såklart men man behöver inte fundera på uv etc plus att den är ip66.

Har väl egentligen ingen betydelse vilket wattantal lampan har. En kraftigare behöver ju inte "lysa" lika länge.
En cirkulationsfläkt i kylen kan vara en bra idé.
Har sysslat med fågeluppfödning förut och då byggde vi in 4-5 stycken sådana lampor som reservsystem i ruvmaskinerna och det blir en otroligt exakt tempstyrning ihop med cirkulationsfläkt.
Kalibreringen av termostat sker med ett vattenglas och ett par febertermometrar som man räknar ut medelvärdet på. Det finns inte termometrar som visar exakt samma temp därför medelvärde på flera olika.
Sedan så behöver man inte ställa termostaten så snävt utan kan låta det diffa lite mellan av och på och enbart tittar på tempen i glaset som är medel mellan av och på.

Det borde ju egentligen funka lika bra med en kupévärmare.
Finns ju lampsocklar med ip skydd för fuktiga utrymmen.

Jag vill bara påpeka att: Om ni mäter temperaturen på vörten, vilket ni borde, och gasar på med för mycket effekt, kommer temperaturen att att passera börvärdet onödigt mycket. För jäsning är bättre att reglera långsamt. Det är nog väldigt sällan ni behöver korrigera för 10 grader på 10 minuter.

Ja självklart mäter man på jäshinken med givaren fasttejpad och isolerad.
Om vörten är kyld till rätt temp då behöver man ju liksom inte gasa på alls.
Sen beror det ju på temperaturintervallet hur man ställer termostatens på och av. Liten diff lite "gas" och tvärs om.

Bee skrev:

Jag vill bara påpeka att: Om ni mäter temperaturen på vörten, vilket ni borde, och gasar på med för mycket effekt, kommer temperaturen att att passera börvärdet onödigt mycket. För jäsning är bättre att reglera långsamt. Det är nog väldigt sällan ni behöver korrigera för 10 grader på 10 minuter.

Bra input där! Det är ju just det här jag funderat över. Din  poäng är alltså att en svagare värmekälla borde vara att föredra eftersom en allltför snabb tempstegring blir svår att "stoppa" i tid när den skall justeras tilllbaka av termostaten?

Absolut, så är det. Men man ska inte ha för låg effekt då det tar längre tid åt andra hållet. Man ska inte glömma att den jäsande vörten hjälper till med att höja temperaturen.
Det går ju att göra massa fina uträkningar, men det är krångligare än att prova sig fram. Ett tips är att använda en utetermometer med max/min funktion. Då kan du tejpa den bredvid sensorn och kolla hur stora svängningar det blir.