Bara att slänga infryst, färsk humle - eller blir det bra att använda?
I oktober fick vi med kort varsel höra att en bekant hade stora mängder humlekottar som bara hängde där och dinglade. Utan att hinna göra någon research, tackade vi ja till att plocka av en del för skojs skull (det är väl sannolikt någon trädgårdshumle men doften var i alla fall väldigt framträdande). Vad jag hade läst om var i alla hur "konsistensen" skall vara vid skörd och jag är ganska säker på att tiden var rätt. Utan att ha någon koll på behandling eller förvaring av färsk humle gjorde jag helt enkelt som så att kottarna frystes in i dubbla platspåsar efter att luften pressats ur så mycket det gick. I efterhand har jag läst om att det bästa är att torka humlen + frysa alternativt brygga direkt. Jag har också nu i efterhand läst på här på forumet att det GÅR att göra som jag gjorde men inte hur ölet blivit ...
Är det någon som bryggt helt eller delvis med infryst färskhumle likt vår och hur blev i så fall resultatet? (kanske slösar man bort en bryggning om man vill testa att använda det infrysta och borde slänga bort den?)