Brewster

Brewster-bryggverket har gjort mig rejält nyfiken -- och jag är nog inte ensam. Det är bara några frågor jag har.

1. Hur många Watt är det på? räcker det med en vanlig lägenhetsavsäkring på 10A (2 - 2,2 kW) eller tarvas det en 16A-säkring?

2. Hur mycket malt kan man mata den lille gynnaren med innan han storknar 5 kg? 6? 7?

Hur som helst så sitter plånboken löst just nu ...

-- MW

Sv: Brewster

Det är på 1,8 kW, så en vanlig säkring på 10 A räcker utmärkt.

Frågan om hur mycket malt man kan använda har nog inget exakt och entydigt svar. När man pressar gränsen genom att använda mer och mer malt för att brygga starkare vört  får man lägre och lägre utbyte av malten - liksom för andra bryggsystem. Vi har bryggt på upp till 7,5 kg. Men jag skulle nog rekommendera att nöja sig med max 5-6 kg, och istället hålla ner vattenmängden om man vill brygga starkt.

På onsdag kl 15-19 har vi öppen bryggning med Brewster hos oss på Fabriksvägen 5 B i Vallentuna för den intresserade som befinner sig på rimligt avstånd.

-- Svante

Sv: Brewster

Den här apparaten känns mycket lockande. Jag har halvtaskig utrustning så då framstår det här som ett bra överkomligt alternativ. Jag gillar speciellt att det finns en inbyggd termometer och att man kan styra raster vilket är något jag inte brytt mig om tidigare då det är svårt på hembyggevis.

Sv: Brewster

Några tankar efter att ha sett instruktionsvideorna:

- Anslutningen till vattenkranen verkar vara något snäv. Det kan bli ett problem då jag inte tror den passar min stora vattenkran. Hur kompatibel är den med svenska standardkranar? Vad gör man om den inte passar?

- De rekommenderar att man köper deras "all-grain kit". Jag tar för givet att det inte finns några problem att laborera själv med mängder, recept och volymer.

- Under lakningen höjer instruktörn värmen till 100 grader. Varför?

Sv: Brewster

- Det följer med adaptrar som passar till två olika vattenkrangängor. Hittills har de fungerat på de olika ställen vi använt Brewster på. Man har också returrätt i 14 dagar på varor man köper i webbutiken.

- De säljer visserligen all-grain-kit, men det går givetvis att brygga egna recept i Brewster, vilket vi tror att de allra flesta kommer att göra.

- Det är för att börja värma till koket och därigenom spara tid.


cabrón skrev:

Några tankar efter att ha sett instruktionsvideorna:

- Anslutningen till vattenkranen verkar vara något snäv. Det kan bli ett problem då jag inte tror den passar min stora vattenkran. Hur kompatibel är den med svenska standardkranar? Vad gör man om den inte passar?

- De rekommenderar att man köper deras "all-grain kit". Jag tar för givet att det inte finns några problem att laborera själv med mängder, recept och volymer.

- Under lakningen höjer instruktörn värmen till 100 grader. Varför?

-- Svante

Sv: Brewster

Strålande! Väntar bara på beskedet om skatteåterbäringen. Om det blir som förväntat så kommer jag att investera!

-- MW

Sv: Brewster

Hej,
jag tycker också att den såg intressant ut. Dock att jag blev lite konfunderad när han satte temperaturen på 65 och sedan hällde i malten - borde ju gå ner en del. Känner sensorn av temperaturen hela tiden och värmer på när temperaturen sjönk för att relativt snart vara uppe på 65 igen?

//GN

Sv: Brewster

Hej,
Intressant bryggverk. Några kompletterande frågor om någon testat.
- Det står att man kan göra drygt 20 liter vört att jäsa, hur stor är volymen på själva bryggverket i liter, alltså volym innan man börjar koka?
- Blir lakningen bra om man bara "häller igenom" lakvatten genom den upphissade insatsen?
- Blir det ett bra rullande kok, ser knappt ut som att det kokar på filmen tycker jag?

Sv: Brewster

Magnus W skrev:

Strålande! Väntar bara på beskedet om skatteåterbäringen. Om det blir som förväntat så kommer jag att investera!

-- MW

Offtopic:
Du kan se/räkna ut den eventuella skatteåterbäring redan nu innan du fått deklarationspapprena, logga in med e-legitimation på Skatteverkets sida
http://www.skatteverket.se/inkomstdekla … 05676.html

10 Senast ändrad av cabrón (2013-04-06 21:01:20)

Sv: Brewster

Sådär Brewster inhandlad och just nu har jag gjort desinfekteringen av utrustningen. Apparaten ser fin och verkar vara fyndig men två saker oroar mig mycket just nu.

1. Att ta bort slangar/pumpen och kylslangen är jättekrångligt. Jag kanske missar något i konstruktion men de sitter som sten och man måste nästan använda våld för att få loss slangar m.m. Något som kan bli riktigt jobbigt i längden eller som helt enkelt förstör utrustningen om jag inte kommer på ett effektivare sätt. Dansken i instruktionsvideon "nyper" bara bort slangen.

2. Det kokar inte! Kärlet orkar upp till 99 grader men något rullande kok är det inte tal om. En grad kanske inte spelar någon roll men i den gamla skolan har man lärt sig att det ska koka ordentligt. Hur är tanken här? På instruktionsvideon är det inte heller något kok men det kanske bara är en bryggning som simuleras för instruktionsvideons skull.

Sv: Brewster

@cabrón :
1. Brewster är ihopbyggd med JG-kopplingar ("push-in"). De tätar och fäster genom att man helt enkelt skjuter in slangen i kopplingen. Om man bara drar i slangen får man inte ut den ur kopplingen - man ska samtidigt trycka in den lilla ringen på kopplingen. Se skissen nedan. Ringen man ska trycka in är markerad med rött.

https://dl.dropbox.com/u/7477834/products/images/push-in-skiss.jpg

Om man tycker det är knepigt att lossa med fingrarna finns det ett litet verktyg man kan använda.


2. Brewster stormkokar inte utan småkokar / sjuder mera. Vi har själva bryggt 8-10 ggr med den och det har funkat fint. Inga problem med DMS eller med proteinutfällningen. Den gamla skolan har inte alltid rätt... Faktum är också att många moderna bryggerier inte stormkokar sin vört idag utan man ligger strax under. Orsaken är att spara energi.

Om man vill kan man gärna isolera Brewster med en "Brygg-Olle", så minskar man värmeförlusterna vilket både hjälper koket och kapar uppvärmningstiden (och sparar därigenom energi). Vi har bett Brewolution ta fram en Brygg-Olle som passar till Brewster, men tills vidare får man improvisera själv med liggunderlag eller liknande om man vill göra detta.

-- Svante

Sv: Brewster

Ok. Tack för snabbt svar Svante och för den informativa bilden.

Jag började få lite kläm på hur man lossar slangar sent igår kväll så det ska nog gå fint.
Och betryggande att höra att det inte behöver stormkoka.

Jag tycker i övrigt att konstruktionen är helt lysande och förhoppningen är att det blir lättare att brygga oftare och mer spontant.

Sv: Brewster

Sitter och pillar på Beersmith 2 och ska välja utrustning. Inom vilken kategori faller en Brewster? Pot and cooler 19 l? Varför skiljer resultaten (alkohol, färgb, ibu) så mycket beroende på utrustning?

Sv: Brewster

Sådär - Jag bryggde en enklare bryggd i eftermiddag för att testa Brewster när jag tyckte ha mig koll på det mesta. Mitt omdöme:

+ Funktionell och genomtänkt anläggning. Lätt arr brygga och rengöra efteråt.
+ Bryggarglädje - Jag tycker det var underhållande att brygga med Brewster och några av de tråkiga och jobbiga sysslorna minimerades. Det är också enkelt att brygga.
+ Kontroll - Bra utbyte och skönt att kunna ha full kontroll på försockringsrasten med grader.

Överlag är jag väldigt positiv. Allt gick inte som smort men det kommer när man har bra koll på hur man manövrerar och jobbar med utrustningen.

Ett mindre minus är att man inte riktigt vet hur många liter vört man har eftersom det inte är utmärkt i pannan. Man får gissa lite vilket jag inte alls är förtjust i.
Det var också svårt att få ut den sista litern vört (som jag slängde till slut) eftersom det inte ville rinna ut i kylslangen.

Nåja, nackdelarna väger lätt mot alla fördelar och i nuläget känns det som en mycket bra investering.

Sv: Brewster

cabrón skrev:

Ett mindre minus är att man inte riktigt vet hur många liter vört man har eftersom det inte är utmärkt i pannan. Man får gissa lite vilket jag inte alls är förtjust i.

Det går ju att göra ett enkelt verktyg för detta själv. Ta en slät träpinne eller -list. Häll i en liter vatten och stick ner pinnen. Gör en markering på pinnen dit vattnet når. Upprepa detta med en liter i taget tills du ser att avståndet mellan strecken är detsamma. Sedan kan man fortsätta att markera ett streck per liter utan ytterligare vattentillsats. Grytan kan ju vara lite rundad i kanterna i botten och avståndet mellan strecken kan bli lite olika i början. Kärlet är ju cylindriskt i övrigt.

Skriv dit literangivelser och förtydliga strecken med någon beständig färg.

Men tillverkaren av Brewster kanske kunde komplettera med något liknande eller kanske göra markeringar i kärlet i en senare version.

Sv: Brewster

Låter som en riktigt bra bryggmaskin till överkomligt pris. Till er som har testat den har jag yttterligare några frågor. Någon som vet var den undre gränsen är för att kunna brygga (mängd vatten eller malt)?
Hur är det med förmågan att hålla temperaturen och hur snabbt får man upp tempen till önskat gradtal?
Blir vörten mycket grumlig eller "filtreras" mesta delan av böset bort vid re-cirkulationen?

MVH Clas

17 Senast ändrad av cabrón (2013-04-08 19:08:21)

Sv: Brewster

Björn - Jag gör något liknande men tycker det inte är riktigt optimalt samtidigt som det underlättat om Brewster hade invändigt mått markerat. Men men.

Crabson - Tyvärr vet jag inte den undre gränsen för att brygga om det nu finns en sådan. Jag bryggde 15 l och tror inte det skulle vara några problem att skala ner ytterligare.

Den håller temperaturen perfekt och det gick relativt snabbt. Nästa gång tänker jag dock skynda på lite genom att hälla i lite kokande vatten för att snabbare komma upp i rätt mäsktemperatur.
Något svårare var det att få den konstant på hundra grader för att det skulle sjuda. Locket man får med har ett mellanstort hål men jag täppte till det mesta av det.

Vörten blev inte alls grumlig utan väldigt fin. En del mosade humlepellets följde med i jäshinken men relativt lite.

Min Beersmith fråga kvarstår. Är "Pot & cooler 19 L all grain" det som bäst passar in på Brewster? Man får helt olika världen på alkhol, färg och ibu beroende på utrustning vilket jag inte tycker borde spela så stor roll men det uppstår en viss osäkerhet när man använder Beersmith om man inte kan lite på de värden programmet spottar ut.

Sv: Brewster

Hej!

Har precis investerat i en Brewster och skall snart göra min första bryggning. En tanke - är det någon som testat att laka genom att använda pumpen och distributionsringen istället för att ösa vatten så som det beskrivs i instruktionsfilmen?

19 Senast ändrad av pontonius (2014-01-23 08:58:55)

Sv: Brewster

moondog skrev:

Hej!

Har precis investerat i en Brewster och skall snart göra min första bryggning. En tanke - är det någon som testat att laka genom att använda pumpen och distributionsringen istället för att ösa vatten så som det beskrivs i instruktionsfilmen?

Jag gör så, men det är mest för att rengöra pumpen eftersom den har tendens att klibba igen om den inte sköljs ordentligt med vatten. Dock så pumpar den ju vattnet för fort för att få en bra lakning genom att köra den hela tiden (8 l / min). Jag har monterat en JG adapter på mitt kokkärl och sedan har jag monterat en strömbrytare till pumpen så jag kör den en liten stund, öser sedan manuellt och sedan kör lite till och öser resten. Generellt sätt är den nog lakningsdelen med brewster som jag är minst nöjd med, lakvattnet rinner igenom maltbädden lite för fort så effektiviteten är lite lägre än när jag körde gamla klassikern i vanligt kokkärl. Fast i övrigt är Brewster riktigt bra tycker jag. Mycket smidigt att använda och inte minst enkel att rengöra.

Sv: Brewster

Jag testade en svagare transformator från en gammal d-link switch på 5v, kändes som ett bättre temo på pumpen istället för 12v.
Man har ju ofta några gamla liggande hemma så det vara värt o testa, jag hittade 5, 7.5v som båda passade.

Sv: Brewster

Vilken storlek är det på JG-kopplingarna? Skulle behöva investera i några nya då honorna börjar bli aningen utslitna.
Har ni tips på någon alternativ motor med lite mer kräm i?

F.ö. en fenomenal maskin som används flitigt, därav utslitna kopplingar.

Sv: Brewster

Ytterligare en fråga från en Brewsternybörjare. Första brygden står för dörren och det är tänkt att bli en ESB med en total maltmängd på c:a 6kg. Vid tidigare bryggningar utan brewster så har jag vid mäskning använt 2,5liter vatten per kg malt. Är det så att detta förhållande även fungerar bra i Brewster? Anledningen till min fråga är när jag tittar på instruktionsfilmen där de använder 19liter (min gissning är att det är till 5kg malt) vilket ger 3,8liter/kg. Är det så att förhållandet mellan mängden vatten och malt är annorlunda i ett RIMS-system? Finns det risk för att mäsken blir för tjock för att kunna pumpa runt vörten?

Har ni andra tips som kan vara bra att känna till när man går från kokplattebryggning till RIMS så tar jag tacksamt emot dem

Sv: Brewster

Vi har kört med ~6,5-7kg malt och det fungerar, så maltmängden är inte avgörande. Malten och vattnet hamnade dock rätt nära kanten.
Men maltgrytan sitter kanske 5-7cm från grytans botten vilket gör att det blir lite extra vatten där. Men för tjock blir nog inte mäsken iaf, se till att den täcker malten bara.

Bästa tipset jag kan ge är att byta transformatorn till pumpen, 12v är alldeles för 'starkt', om du inte har väldigt grovt krossad malt. Dvs det hinner inte rinna igenom, 5v var lagom.

Sv: Brewster

Har nu första Brewsterbryggden på flaska och tycker mig notera att framför allt bitterhumlen inte är speciellt framträdande. Hade räknat med ett betydligt beskare öl än vad jag fick. En fundering är om ni andra Brewsterbryggare upplevt samma sak och om det i så fall är pga det inte allt för kraftiga koket som gör att utbytet blir sämre än annars. Måste annars säga att själva bryggprocessen är väldigt smidig med denna grunka

Sv: Brewster

moondog skrev:

Har nu första Brewsterbryggden på flaska och tycker mig notera att framför allt bitterhumlen inte är speciellt framträdande. Hade räknat med ett betydligt beskare öl än vad jag fick. En fundering är om ni andra Brewsterbryggare upplevt samma sak och om det i så fall är pga det inte allt för kraftiga koket som gör att utbytet blir sämre än annars. Måste annars säga att själva bryggprocessen är väldigt smidig med denna grunka

Skillnaden mellan lätt/sjudande kok och stormkok är endast några grader, så skillnaden i bitterhet borde inte vara märkbar. På min spis kokar det lätt vid 101C och stormkokar vid 102-103C

Ang. för dåligt kok så är anledningen till att man vill ha rullande kok, att vörten ska röra sig så att DMS kommer till ytan och avdunstar.  Vilket den gör även om det är endast ett litet kok.
Man kan se till att röra i vörten med en slev hela tiden, om man tycker sitt kok är för dåligt. (Jag förespråkar inte detta om det inte är absolut nödvändigt.)
Detta är ytterligare en anledning till att röra/whirlpoola vörten när man kyler den med spiral.