Punk ipa klon vattenjustering

Hej!Jag hade tänkt brygga en Punk IPA klon efter Byo 250 classic clones och jag hade lite funderingar på vattnet.Det är min 4e biab bryggning så jag är väl inte direkt jätterutinerad bryggare men vill ändå att förutsättningarna ska vara rätt.

Sist nu närjag bryggde en porter så testade jag pht under mäskningen och hamnade på ungefär 5.2 eventuellt lägre änd. Jag mätte efter 10min mäskning samt före och efter den mörka malten som (samma värde alla gångerna) jag hade i dom 10 sista minutrarna så jag funderar på om man skulle behöva öka pht lite, speciellt medtanke på att jag funderar på att ha i calciumsulfat (som sänker ph?) för att få upp sulfathalten som jag förstår ska vara bra för humlearomen.

Mitt vatten ser ut såhär
Ph 8
Alkalinitet hco3 140
Klorid 16
Sulfat SO4 15
Kalcium 49
Magnesium 3,8
Natrium 7,7

Grejen är det att jag är lite skeptisk till receptet, jag tycker humlegivorna ser lite fattiga ut så jag vill verkligen få ut allt av humlen.Enligt receptet 19l batch så är det

90min Columbus 43g
0min Ahtanum 28g (hade tänkt använda cascade istället)
Torrhumling Amarillo 28g

Ser inte det lite lite ut för en ipa? jpo jag vet jag borde lita på deras recept men ändå det är ju en ipa tongue

Min första biab var en apa med Amarillo 60g vid 15min samt 20g vid 5min och den smakade knappt humle alls, förutom andra halvan som jag sekundärjäste samt humlade med 30g tror jag det var cascade den fick betydligt mer humle smak.Så min oro är lite att Punk Ipan kommer bli klen i humlen?

aja rörigt inlägg blev det hoppas nån orkar svara tongue

Sv: Punk ipa klon vattenjustering

Kanske ska tillägga att jag inte har fullt kok hela tiden då min bielmeier behöver ha locket till hjälp emellanåt.  Kanske är det som gör att jag inte får ut allt av humlen?

Mängden humle stämmer nog men 90-minutersivan är helt fel. Den mängden humle i ett sådant långt kok ger enorm beska på ca 100 BU.
Punk IPA är stilmässigt en APA, och just Punk IPA har en lägre beska än de flesta APA-varianterna.

90-minutersgivan ska istället ligga på t.e.x. 20 minuter för att hamna på rätt BU-nivå och få tryck i humlesmaken.

Vattenmässigt kan du trixa hur du vill, men en början är ju att som du säger se till att mäskvatten och vört ligger på 5,2, för att få ut mer av humlen.

http://www.olprovningar.se/

hmm enligt beersmith så ska ibun hamna på 68.
så 5.2 är bra för humleutbytet, då ligger jag rätt bra till mao smile

Ett klonrecept med precis det där humleschemat verkar ha publicerats i BYO för några år sedan, så det borde vara ganska bra. De anger 62 IBU.

Det var länge sedan jag drack en sist, men visst är det en ipa snarare än apa sett till beskan? De flesta klonrecept tycks också ligga mellan 45 och 80 IBU om man ska ta det som måttstock.

Vid vilken temperatur mätte du pH? Om du kylde den till rumstemp är 5.2 perfekt. Om du mätte vid 60-70C så är det i lägsta laget.
Nu kanske jag säger självklarheter men de stora mängderna mörk malt i en porter sänker pH mycket mer än den ljusa malten i en IPA.

Om du har Beersmith kan du väl räkna på vattnet där? Fast egentligen tror jag inte att du behöver göra något. Din vattenprofil är helt ok. How to brew har ett bra kapitel om vatten om du inte redan läst det.

Att locket ligger på ibland påverkar inte humleisomeriseringen. Locket ska vara av mest för att DMS ska kunna ånga bort. Kanske kan det klena koket påverka humlebeskan negativt, men jag tror inte det. Jag har själv svårt att få bra rull på mina kok och jag har ändå  fått den förväntade humlekaraktären.

7 Senast ändrad av majesty (2013-03-25 19:39:43)

Jo som sagt receptet kommer från tidningen med250 klonrecept frånBYO.
Jag mätte ph värdet vid mäsktemp innan jag hade i dom mörka maltsorterna, hade dock haft i en karamellmalt och den kan göra skillnad på ph.

Jo det var just det dåliga koket jag tänkte på, kom på nu att jag ska modifiera bielmeiern innan bryggdagen imorgon! isolera eller ta bort överhettningskyddet.

Tror ni det är dåligt att bara använda en humlepåse till all humle? har iofs min första biabpåse jag kan använda till jättehumlepåse smile

Andreas Andersson skrev:

Vid vilken temperatur mätte du pH? Om du kylde den till rumstemp är 5.2 perfekt. Om du mätte vid 60-70C så är det i lägsta laget.

Det där snurrade jag ju till snyggt! Tvärtom ska det ju vara. 5.2 vid mäsktemp är perfekt men lite lågt om vörten är rumstempererad.

ok ja det var ju lite bättre smile men jag ligger på gränsen för det skulle kunna vara lite lägre iaf inte högre.. lite svårlästa dom där ph stickorna jag mätte efter jag hällt upp mäsken i en kaffekopp kan ju hunnit sjunka lite i temp om det skulle göra någon skillnad

Använd det här för att få en uppfattning om var pH kommer att landa:
http://www.howtobrew.com/section3/chapter15-3.html

Jag brukar stoppa pH-stickorna direkt i mäsken. Håller med om att de är lite knepiga att läsa av.

Har läst det där nu och försöker bli klokare, om jag förstår den rätt så ger mer kalcium lägre mäskph? jag trodde det var tvärtom då kalk(calcium?) väl är basisk?
Enligt bilderna så kommer min mäsk hamna på 5.8 det låter det som jag måste få ner ph istället för upp som jag trodde om jag inte nu kollat fel, receptet som jag ska brygga består enbart av basmalt maris otter, så ingen malt kommer sänka ph åt mig.

Han beskriver grymt grundligt den där Palmer smile skummade bara igenom det där kapitlet förrut när jag läste rörigt kapitel men det börjar klarna lite nu iaf smile

Hej

Hade förra veckan ett längre lunchmöte med kemisten och bryggaren "svensson.lu" aka Christian Stark.
Händelsevis hade jag ställt samma kalciumfråga till honom ett par dagar tidigare.
Jag hade bett honom kommentera den texten, som jag i bif länk, hade citerat Graham Wheeler.
Kalcium resonemaget stämmer och är alltså sant.
Har själv fått helt otrolig förändring sen jag började använda osmosvatten och bygga på det med bryggsalter från scratch.

http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php … 024#p50024

Aqua-Rasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

majesty skrev:

Har läst det där nu och försöker bli klokare, om jag förstår den rätt så ger mer kalcium lägre mäskph? jag trodde det var tvärtom då kalk(calcium?) väl är basisk?
Enligt bilderna så kommer min mäsk hamna på 5.8 det låter det som jag måste få ner ph istället för upp som jag trodde om jag inte nu kollat fel, receptet som jag ska brygga består enbart av basmalt maris otter, så ingen malt kommer sänka ph åt mig.

Han beskriver grymt grundligt den där Palmer smile skummade bara igenom det där kapitlet förrut när jag läste rörigt kapitel men det börjar klarna lite nu iaf smile

Det är inte rent kalcium som man tillsätter, det vanligaste är "salterna": kalciumklorid eller kalciumsulfat (gips) eller kalciumkarbonat (krita).
De två första salterna är syrliga och sänker pH, den tredje är basisk och höjer pH
Så man får akta sig lite för att generalisera för mycket angående kalcium.

14 Senast ändrad av majesty (2013-03-27 00:30:05)

Tack för alla svar! det blir att läsa på mer inför nästa bryggning vad nu det blir.

Håller på och kokar nu, mäskningen gick väl långt från förväntan, då ph hamnade på tok för högt nånstans över 5.5 kanske ända upp till6.5 svårt att tyda bilden, ska försöka ladda upp bild.

Jag testade att ha i 1g kalciumsulfat sen 1 till samt 1 gram magnesiumsulfat,men jag tyckte inte att det gjorde nån direkt skillnad på ph med tillsatserna. Det skulle nog varit bra att haft tillgång till lite mjölksyra antar jag.

Men jag måste säga att jag blev väldigt förvånad på skillnaden i ph mellan den här och portern, då portnern den hamnade på ca 5.2 i ph INNAN jag hade i den mörka malten, hade enbart belgisk pale ale samt 250g caramunch1 (80-100 ebc) när jag mätte ph i portern.

Kan det vara enbart karamellmalten som sänkte ph så mycket?

Det där är ju klonrecept för den gamla varianten av punk IPA. Den nya varianten har följande humlesorter: Chinook, Simcoe, Ahtanum, Nelson Sauvin

och är bryggd med enbart Maris Otter.

Källa: http://www.brewdog.com/beer/punk-ipa

Förövrigt tycker jag den nya punk ipan är riktigt bra, den gamla var dock inget att hänga i julgranen.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Raasken skrev:

Har själv fått helt otrolig förändring sen jag började använda osmosvatten och bygga på det med bryggsalter från scratch.

@Raasken
Nu kanske jag glider för mkt OT men jag är nyfiken! Vad har du för profil i ditt vatten innan och efter filtrering? Hade du kommunalvatten eller från egen brunn? Hur justerar du det efter filtrering? Vilka förbättringar upplever du?

Chubb skrev:

Det där är ju klonrecept för den gamla varianten av punk IPA. Den nya varianten har följande humlesorter: Chinook, Simcoe, Ahtanum, Nelson Sauvin

och är bryggd med enbart Maris Otter.

Källa: http://www.brewdog.com/beer/punk-ipa

Förövrigt tycker jag den nya punk ipan är riktigt bra, den gamla var dock inget att hänga i julgranen.

Suck, det är dne nya Punk ipa jag gillar sad aja det blir nog gott det här med denna är också enbart bryggd på MO

18 Senast ändrad av Raasken (2013-04-02 07:11:12)

Hej!

Mitt kommunala vatten i Ljungby 2012.03.13:
Ca        18
Mg        6,8
Na        31
SO4        34
Cl        25
HCO3    75    Alkalinitet

Efter Osmosen så räknar jag med nollade värden, rätt / fel?
Sen bygger jag upp en ny profil i Graham Wheelers kalkylator,
den är nog ganska bra, om man tar sig  tid att lära hur den funkar.
Börja med en typprofil och gå sedan över i automatic-läge och justera.
Just nu är jag uppe i endast tre bryggningar med nya vattenmetoden
så jag är fortfarande lite osäker på mina resultat.
Men som jag uppfattat det så handlar det om att, i mitt fall, tillsätta Calcium.
Calcium-Sulfat, Calcium-klorid eller Calcium-carbonat.
Än så länge har jag bara använt Calcium-Sulfat och Calcium-klorid till Osmosvattnet
och siktat på 100 ppm.
I automatic-läget kan man mha fly-out-menyerna ombalansera / vikta mellan Sulfat och Klorid.
Efterdröjade fulbeska har plågat mig sedan jag började försöka brygga ljusa, lite svagare sorter,
det verkar som  den fulbeskan försvinner med nya vattnet.
Varmdruv, kalldruv och därmed whirlpool har blivit mkt bättre troligen pga Calcium-tillskottet,
i mitt fall över en 5-dubbling av värdet.
Mer än så vågar jag nog inte uppge i dagsläget.

Mvh Raasken

Edit: Vattenkalkylator-Länk tillkom.  http://www.jimsbeerkit.co.uk/water/water.html

Vanliga Halsningar fr.

Det fanns en intressant aspekt i Graham Wheelers resonemang som Rasken länkade till och som jag själv också funderat på ibland.  Hembryggare är ofta ute efter att efterlikna vissa bryggeriorters vatten men det kanske egentligen är viktigare att i första hand tillse att calciumnivån är tillräcklig och karbonatnivån minimerad. Det kanske skulle kunna vara så att bryggaren i den berömda orten helst skulle vilja ha ett annat vatten än det vederbörande har.

Tack smile
Tycker ofta att vattenprofiler man ser postade, inklusive vattnet jag har här i Örebro, ser ut lite som Raaskens. Boven ifråga om man ska brygga ljust är väl karbonaterna och det är ofta de som sticker iväg lite. Men är det så illa så man behöver filtrera? Ser det inte ut som ett bra vatten? I med lite kalcíumsulfat eller kalciumklorid och det blir kalasbra... Eller?

21 Senast ändrad av Raasken (2013-04-02 19:39:33)

Hejsan igen!

Ibland kan felsökning vara att helt stänga av eller att överdriva en parameter...
Jag har alltså trott att mitt kommunala vatten är ok, om än med lite justering.
Jämför jag Graham Wheelers vattenprofil för tex Lagerbryggning, så äger jag inte tillräcklig
kunskap för att bedöma om de kemiska "övervärden" som mitt vatten har, är kritiska, justerbara eller irrelevanta.

Ex.vis Mg=3,5 ggr
         Na= 31/0 =31 ggr?
    HCO3= 75/15 =5 ggr ?

Sen råkar vi dessutom göra Osmosvatten på jobbet, några kubikmeter / dygn wink
Då ter sig mitt val av felsökningsmetod som ganska självklar, eller?
Vill man dessutom lära sig hur balansen mellan Calcium-Sulfat och Calcium-Klorid påverkar smakutfallet
så tror jag att det är enklare att detektera om man startar från en analysnivå så nära noll som möjligt.
Men vem vet, om ett år kanske jag brygger med kranvatten igen?

Med vattnig hälsning Raasken

Vanliga Halsningar fr.

Extatiskt Rasande skrev:

Tack smile
Tycker ofta att vattenprofiler man ser postade, inklusive vattnet jag har här i Örebro, ser ut lite som Raaskens. Boven ifråga om man ska brygga ljust är väl karbonaterna och det är ofta de som sticker iväg lite. Men är det så illa så man behöver filtrera? Ser det inte ut som ett bra vatten? I med lite kalcíumsulfat eller kalciumklorid och det blir kalasbra... Eller?

Det är inga problem, lite kalcium för att balansera upp det bara. Jag får späda mitt vatten 1:5 för att komma ner till de låga karbonatvärdena wink

Det är ju jättebra att du gör det Raasken, och delar med dig av det du lär dig, när du har möjlighet.

Jag har själv haft problem med fulbeska som har blivit mkt bättre med bättre kylning och lite kalciumsulfat. Men jag tror nog aldrig jag kommer bli helt nöjd... Det finns ju som bekant inga genvägar till det perfekta ljudet.