Punk ipa klon vattenjustering
Hej!Jag hade tänkt brygga en Punk IPA klon efter Byo 250 classic clones och jag hade lite funderingar på vattnet.Det är min 4e biab bryggning så jag är väl inte direkt jätterutinerad bryggare men vill ändå att förutsättningarna ska vara rätt.
Sist nu närjag bryggde en porter så testade jag pht under mäskningen och hamnade på ungefär 5.2 eventuellt lägre änd. Jag mätte efter 10min mäskning samt före och efter den mörka malten som (samma värde alla gångerna) jag hade i dom 10 sista minutrarna så jag funderar på om man skulle behöva öka pht lite, speciellt medtanke på att jag funderar på att ha i calciumsulfat (som sänker ph?) för att få upp sulfathalten som jag förstår ska vara bra för humlearomen.
Mitt vatten ser ut såhär
Ph 8
Alkalinitet hco3 140
Klorid 16
Sulfat SO4 15
Kalcium 49
Magnesium 3,8
Natrium 7,7
Grejen är det att jag är lite skeptisk till receptet, jag tycker humlegivorna ser lite fattiga ut så jag vill verkligen få ut allt av humlen.Enligt receptet 19l batch så är det
90min Columbus 43g
0min Ahtanum 28g (hade tänkt använda cascade istället)
Torrhumling Amarillo 28g
Ser inte det lite lite ut för en ipa? jpo jag vet jag borde lita på deras recept men ändå det är ju en ipa ![]()
Min första biab var en apa med Amarillo 60g vid 15min samt 20g vid 5min och den smakade knappt humle alls, förutom andra halvan som jag sekundärjäste samt humlade med 30g tror jag det var cascade den fick betydligt mer humle smak.Så min oro är lite att Punk Ipan kommer bli klen i humlen?
aja rörigt inlägg blev det hoppas nån orkar svara ![]()