1 Senast ändrad av finnen (2013-03-28 22:34:53)

Grymt grumlig öl

Tjaba!

Vid senaste bryggden så provade jag BIAB och det kändes väldigt bekvämt så skulle gärna göra det igen, men det grumliga öl det resulterade i gör att jag tvekar lite!
Efter sekundären lade jag märke till att ölen såg väldigt grumlig ut men tänkte att det ordnar sig nog, slängde i torrhumligen och stängde locket.
En vecka senare när jag började tappa på flaska var den fortfarande lika grumlig, typ som apelsinjuice. tappade på flaska och tänkte igen att det ordnar sig wink men nää, fortfarande lika grumligt med 2-3 mm fällning i flaskan! wink

Hur har ni andra det som kör med BIAB? Kör ni med kallkrash eller vad kan man göra för att fixa problemet?

2 Senast ändrad av Weinkeller (2013-03-29 14:04:22)

Sv: Grymt grumlig öl

Hej,
Jag använder alltid protafloc i koket. Ibland kallkraschar jag ölen om jag använder en jäst som inte flockar så bra. Jag har inte uppmärksammat någon skillnad i klarhet mellan BIAB och vanlig mäskning/lakning. I regel är ölen ganska klar efter tre veckor då jag oftast tappar på flaska. Efter två veckors kolsyrejäsning brukar ölen vara kristallklar.

Sv: Grymt grumlig öl

Ok weinkeller, skall ta hem lite irish moss eller protafloc nästa gång jag fyller på i lagret! lade ut en flaska på trappan igår kväll för att se om det klarnar bättre ute, men det är ju lite irriterande om man får mycket fällning i flaskan.

Sv: Grymt grumlig öl

Jag kör BIAB och min vört brukar vara klar redan efter kok och kylning. Även om jag glömt protafloc så är den helt ok. Jag tror inte att det beror på att du kör just BIAB, då är det nog snarare hanteringen efter kok som gått snett.

Min förra lättöl hällde jag allt ner i en tunna med 1gradigt vatten för att späda/kyla efter kok. (jag var lat). Den blev precis lika klar som vanligt. Jästkakan var inte lika fräsch som den brukar men å andra sidan flyttades allt till sekundärt kärl tidigare för att komma bort från den.

Sv: Grymt grumlig öl

tjaba

Vet faktiskt inte var det gått snett, men ölen luktade fräscht och smakade som den brukar vid flaskningen. Vörten var redan vid tappning till jäshinken grumlig, pitchade med 2 påsar US-05 i lite för kall vört (20L) direkt i hinken.

Har läst nån tråd tidigare här om grumligt öl och mycket fällning i flaskan men hittade den inte nu, den killen hade precis som jag riktigt grumligt öl och fällning som som till och med lade sig på flaskans sidor.

Skall se över mina metoder tills nästa bryggd!

Sv: Grymt grumlig öl

Dom kanske redan är skitbra, du kan ju faktiskt haft rejäl otur med något också.

Sv: Grymt grumlig öl

US-05 + torrhumling är ett recept på notoriskt grummlig öl.

8 Senast ändrad av Björn Petersson (2013-03-30 05:05:09)

Sv: Grymt grumlig öl

finnen skrev:

pitchade med 2 påsar US-05

US-05 är samma jäst som de flytande Wyeast 1056 American Ale och White Labs WLP001 California Ale.

I beskrivningen till Wyeast-jästen står "Normalt krävs filtrering för att får ett blankt öl." Chris White från White Labs sa i en inspelat uttalande på deras hemsida något som kan sammanfattas som att den här jästen jobbar på väldigt bra och pålitligt in i det sista, den lägger sig inte till ro i första taget. M.a.o. ölet är fortfarande grumligt även när det är totalt utjäst.

Min senaste närliggande erfarenhet av US-05: Två dygn efter att på tre dygn ha jäst ner från 1061 till 1010 och avstannat såg det forfarande ut som kaffe-latte men doftade rent och fräscht. Efter brutal kallkraschning på balkongen i vintervädret har det slutligen klarnat upp.

Grumlighet är således helt normalt och tydligen en slags märklig kvalitetsindikator för den här jästen. Med tiden klarnar öl med här jästen även utan kallkraschning. Man får ge sig till tåls.

Sv: Grymt grumlig öl

Sedär så var det mysteriet löst. Otroligt kul med all kunskap som finns samlad här, det finns nog svar på allt.
Konstigt att det skall skilja så pass mycket mellan jästerna, har bara använt s-04 tidigare och den ger ju kristallklart öl direkt.

Får säga att det är en kvalitetsindikator på en bra jäst när jag bjuder nån på ölen och får undrande blickar! wink

10 Senast ändrad av Foodhead 1 (2013-03-30 21:31:29)

Sv: Grymt grumlig öl

Vi har aldrig fått grumligt öl med US-05 ens utan kallkrasch. Så det så. wink

Givetvis skulle det kunna vara en bidragande orsak, men det blir alltså inte ofrånkomligt grumligt med den jästen. Men visst, tålamod och kyla är ju bra saker.

http://foodheadbrewery.blogspot.se

Sv: Grymt grumlig öl

wtf? jag får aldrig ett klart öl med -05án, och vi borde ha ganska likt/samma vatten. Kanske har något med -05 och torrhumlingen. du tänker inte på -04`?

Sv: Grymt grumlig öl

Nej, S-04 har jag bara använt en gång hittills, i ett glutenfritt experiment som verkligen är mjölkgrumligt. Jag är ju verkligen ingen erfaren bryggare än, med bara nåt tiotal bryggningar under bältet, men merparten av dem har både jästs med US-05 och torrhumlats rejält utan grumlingsproblem. Vi primär- och sekundärjäser dessutom i samma kärl, och har upplevt att jästen sedimenterat bra redan i jäshinken. Efter kolsyrejäsning och kylning har vi haft helt klart öl med välsedimenterad jäst. Mysko... Smakar dina grumliga US-05-öl jäst?

http://foodheadbrewery.blogspot.se

Sv: Grymt grumlig öl

Ja det kan man säga, det är en tydlig bismak av jäst trots att ölet varit sjukt humlat (tror jag iaf). senaste hällde jag ut efter ung 2 månader och då var den fortfarande grumlig trots kallkrash och sedan legat på fat i ung 5 veckor nerkylt.

(ölet var inte äckligt i sig utan jag brygger bara mer än jag konsumerar.)

(Protafloc i koket, kallkrash 1-2 dygn 0 till -2C*)

14 Senast ändrad av Foodhead 1 (2013-03-30 22:10:06)

Sv: Grymt grumlig öl

Mycket märkligt. Har vi haft nåt dis har det antingen lagt sig efter några dagar i kyl (eller sval lagring), eller så har det uppstått just när ölet varit kylt. (Mycket lätt köldgrumling, det vill säga. Inte alls jästtelaterat.)

http://foodheadbrewery.blogspot.se

Sv: Grymt grumlig öl

Jag har idag tappat upp 20L Sierra Nevada Torpedo extra IPA clon, jäst på US-05. Den var så gått som kristallklar. Denna är torrhumlad med ca 60gram Crystal och 30gram Magnum i sekundären.

Jag har gjort så här:  7 dagar i primär, 7 i sekundär med torrhumling, därefter över till en tredje better bottle med 1 påse gelatin (den som humle säljer i småpack), så får den står där i 4-5 dagar. Kanonresultat.

16 Senast ändrad av Dompan (2013-04-02 15:29:14)

Sv: Grymt grumlig öl

Spelar inte vattenbehandling/mäskkemin in i vilka förutsättningar jästen får i att göra ett optimalt jobb? Dvs kan påverka om man får ett klart öl eller ej.

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Sv: Grymt grumlig öl

Jo givetvis spelar både vattnet och mäskning/kok/lakningen in i hur klart öl man får! även själva receptet gör stor skillnad.

Det är många som hyllar -05án så det kan vara så att jag inte har bryggt med den tillräckligt för att kunna avfärda den helt, det är bara det att jag får kristallklara öl med andra jästsorter och bättre smak så jag har gett upp hoppet för -05án. Blev mest nyfiken då Foodhead och jag får så olika resultat med samma vatten(ungefär, ivarjefall från samma källa.)