1 Senast ändrad av wictorsson (2013-03-29 05:50:42)

Yeast Munich Lager II i Doppelbock och Oktoberfest - Avstannat - Syre?

Hej

Bryggde i lördags två 23L satser. En var Northern brewers Doppelbock, OG 1.084, och den andra var en Spaten/Franziskaner Oktobertfest - Cloned by Szamatulski, OG 1.065.

Jag valde Munich Lager II för dessa och gjorde en rejäl starter till bägge. Enligt Yeast calc så skulle där bli minst 500 billions att pitcha med per sats. Så de borde inte vara underpitchade.
Började jäsningen på kvällen och den gick igång efter någon timme (vid ca 17-18 C) flyttade sedan ut den på söndagsmorgonen i garaget där det är 11 grader och den har nu avstannat. Det kommer en bubbla var tredje minut ungefär. Kollade oktoberfesten med refractometern igår och den låg på 1.048 innan omräkning Ca1.038 efter omräkning

Varför stannade bägge av så här? Jästen jäser ju kraftigt på magnetomröraren, minst en bubbla i sekunden.

Jag misstänker att den inte blev tillräckligt skakad, kan man syresätta ölen mer nu eller förstör man den då?

Ska jag låta den vara eller ska jag pitcha med en ny jäststam, Jag har Bavarian Lager hemma som jag kan dra igång.

Vill inte förlora dessa bägge. Tacksam för hjälp.

Sv: Yeast Munich Lager II i Doppelbock och Oktoberfest - Avstannat - Syre?

Något man brukar rekommendera är att sänka tempen på vört och förkultur till ett par grader under primärjästemperaturen. Sedan blandar man vört och förkultur och höjer tempen till primärjästempen för att få hög jästaktivitet.

Om du blandat vört och förkultur, låtit denna börja jäsa och sedan sänkt tempen så minskar jästens aktivitet.

Mäsktemperaturen spelar också roll.. men inte så stor roll att du får ett FG på 1048.

Det jag kan komma på är att du tillsätter mer jäst vid den temperatur du har nu eller att du ökar temperaturen.

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Hej Dompan

I de böcker jag läst, bl.a. "Beer captured" av Szamatulski, så står det att man ska starta jäsningen för lageröl lite varmare och sedan när den kommit igång flytta den till rätt temperatur. Mäsktempen slog på cirka 1 grad neråt, då jag var 15 min tillförde 1 liter kokande vatten och rörde runt för att få upp den igen. Enligt receptet så skall den jäsa ut på FG 1.015 oktoberfest och 1.020 för Doppelbocken. I och med att tempen sjönk och jag värmde på osv. så borde där blivit mer förjäsbara sockerarter och således skulle FG ligga lite lägre.

Hur som så tog jag beslutet igår att sätta in ena tunnan (oktoberfest) igen i groventrén där det är ca 15 grader och i morse så var det circka 30 sekunder mellan bubblorna. Alltså den trivs inte i garaget (11 grader) där Bavarian Lager trivdes utmärkt förra veckan. Så ikväll åker andra tunnan in och som säkerhet drog jag igång en starter med Bavarian i morse.

När jag även kollade även med Wyeast så ska denna lagerjäst ha det lite varmare än "normal" lagerjäst.

"Den här jäststammen från ett berömt bryggeri i München ger låga nivåer av diacetyl och svavel. Ett utmärkt val för maltdominerade lageröl. Passar till oktoberfest/märzen, dunkel, schwarzbier och olika slags bocköl.

förjäsbarhet: 72 - 74 %
alkoholtolerans: 10 %
flockning: medel
jästemperatur: 11 - 16 °C"

Som jag skrev så "brukar" man rekommendera att tillsätta jästen och sedan öka tempen till primärjästemp. Men sedan finns det förstås undantag och olika jäststammar har olika krav för att göra sitt bästa. smile

Bra att du kommit vidare och fått lite bättre fart på jäsningen. En detalj som slog mig var att när du sänker tempen så kan ju vörten binda en större mängd koldioxid, vilket kanske leder till en fördröjning innan det börjar bubbla i jäsröret efter en temperatursänkning. Jästen kan ju vara aktiv trots att det inte bubblar.. bara en tanke.

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Visst det kan ligga något i det med att co2 binds in i vörten vid temperatursänkning, men det känns ändå inte bra att det går så trögt, känns som nåt är fel. Det brukar ju bubbla på med bra fart dag två-fyra och sen avta. Vi för väll se om den mår bättre ikväll.

Tänkte bara på en sak, har jäshinkarna stått på golvet i garaget?

Alla vet, hockey är öl och öl är hockey

Ja, jäshinkarna står i en cellplastlåda i garaget på golvet.  Jag har golvvärme i garaget och vill inte att denna skall värme upp ölen därför står den i min "Jäsbox". Golvvärmen går ju av och på och det är ett ganska trögt system så tempen i golvet varierar mellan 10 - 15 grader. Jäsboxen håller sig på 10,5 till 11,5. och det var ju i underkanten av vad Munich Lager II vill ha (11-16). Lägger upp bild på min jäsbox när jag kommer hem

Jag delade startern med Bavarian Lager mellan bägge satserna i morse och hoppas den har sparkat igång det tills jag kommer hem. Doppelbocken står kvar i garaget på 11 grader och Oktoberfesten står i groventrén på 16 grader

En sak jag funderar över. Är co2 avgången lika hög från alla jäststammar eller avger de samma mängd co2 för samma arbete?

Ska prova med Munich Lager II i en billigare enkel lageröl och ge den en chans till, fast jag väntar nog en månad till så jag kan ha garaget på 15 grader hela tiden utan att Vattenfall blir glada:)

Det är ändå tillräckligt nära de rekomenderade gränserna
Är man i de nedre regionerna jäser det långsammare (och inte lika mycket aktivitet i jäsröret) vilket inte behöver vara någon nackdel, men håll koll på när det är dax för diacetylrasten bara
Nu har jag inte kört Munich II men kör en del med "vanliga" Munich, den har stått och arbetat i ner till 7-8 grader enda som hänt är att det tagit längre tid och diacetylrasten varit än mer nödvändig.
Bavarian stod i en sats och jobbade i 4 grader en period, men det var väldigt segt och tyvärr somnade nog jästen in det sista innan jag hann flytta den jäsningen varmare.
Lagerjäster brukar inte ha samma aktivitet som alejäster, de jobbar lugnare

När du kör igång startern så står väl det i rumstemperatur på magnetomröraren?
Då är aktiviteten i jästen högre än vad den är i sin arbetstemperatur (11-16 grader) eftersom den jäser varmt under den tiden

9 Senast ändrad av wictorsson (2013-03-28 13:40:06)

Ja det stämmer ju med startern den står varmt. Det jag jämförde var Munich II med Bavarian vid samma temperatur och Bavarian släppte ifrån sig en bubbla var 4-5 sekund medan Munich II:an tog det 180 sekunder mellan bubblorna och då blev jag orolig. I går kväll vakade jag i en kvart över Doppelbocken i garaget och där kom ingen bubbla under den tiden, så den somna nog in i kylan.

Fundera på det med startern - Den skall väll stå varmt (20 grader) för att föröka sig så mycket som möjligt, då man är ute efter antalet jästceller och inte smakupplevelse.

Relax, dont´worry . 48-60 timmars "lag"-tid innan man ser tydlig aktivitet är inte ovanligt vid lagerjäsning. Haka inte upp dig för mycket vid bubblorna -  i början löser sig koldioxiden i vörten. Två till tre gånger mer jäst än vid ale-jäsning. Gör stora förkulturer (med rörelse - stirplate etc. upp till 24 timmar).  Ställ dem sedan svalt nära jästemperaturen och låt jästen sedimentera. Häll bort "fulölet" och använd endast jästkakan. Vörten bör då vara någon grad kallare än önskad jästemperatur.

En lager jäser lugnare och längre än en ale. Laborera inte med att höja temperaturen eller annat bara för att du inte ser någon aktivitet efter ett dygn. Det är inte bra med för stora temperatursvängningar, det jäser men "off-flavours" kan bli resultatet.

wictorsson skrev:

Ja det stämmer ju med startern den står varmt. Det jag jämförde var Munich II med Bavarian vid samma temperatur och Bavarian släppte ifrån sig en bubbla var 4-5 sekund medan Munich II:an tog det 180 sekunder mellan bubblorna och då blev jag orolig. I går kväll vakade jag i en kvart över Doppelbocken i garaget och där kom ingen bubbla under den tiden, så den somna nog in i kylan.

Fundera på det med startern - Den skall väll stå varmt (20 grader) för att föröka sig så mycket som möjligt, då man är ute efter antalet jästceller och inte smakupplevelse.

INGa problem med startern.
Tänk också på att under jäsningen är det ca 2 grader varmare i jäshinken än det är i luften runt.
Skulle inte oroa mig för att jästen somnat in så länge inte jäshinken står på betonggolv (där det är kallare än i luften) med de temperaturerna du har.
Ställ i så fall hellre hinken på en hylla eller något så den kommer upp från golvet och dess kyla (eller varierande temperaturer om du har golvvärme)

I övrigt som ovanstående svar + att bara för att det inte bubblar i jäsröret betyder inte det att jäsningen är död, det kan vara läckage (kolsyran försvinner ut annan väg än jäsröret, vilket inte alls är ovanligt)
Tat lugnt, ge det tid och om du känner dig osäker har Humle bra stick-on termometrar du sätter på hinkarna smile
Låter mina lager jäsa minst 3 veckor
Och jag tar diacetylrast nånstans runt 1.025-1.030
Go old school och använd en hederlig hydrometer om du har en (och helst har kran på jäshinken) för att hålla koll på jäsningen

12 Senast ändrad av wictorsson (2013-03-29 05:47:32)

Här kommer en liten bild på min jäslåda.

http://forumbilder.se/CDNE9/2013-03-28-15-54-32.jpg

Jag pitchade ju i Bavarian igår och Oktoberfesten sprang i gång direkt. Den bubblar nu på igen som vanligt 3 sek mellan bubblorna.

Doppelbocken är stendöd trots ny jäst.  ?????

13 Senast ändrad av Brandis (2013-03-29 12:10:50)

Den hastigheten brukar mina lager bara bubbla något dygn eller 2, sedan lugnar det sig
Fullt normalt alltså att det inte puttrar på som när man jäser Ale

Snygg låda smile

Edit: såg att jag smygit in ett litet fel i mitt förra inlägg: Diacetylrasten brukar jag försöka köra igång mellan 1.020-1.025, helt runt 1.025

14 Senast ändrad av wictorsson (2013-03-29 13:53:45)

Jag kollade precis Doppelbocken. den har stannat på 1,057 (OG 1,084), vilket efter omräkning skulle bli 1.039 smakade också på provet, sött som f-n.
Jag kollade även läckage genom att lägga en liten tyngd på locket och vattnet i jäsröret ändrade sig och stannade i det nya läget. Så kärlet är tätt.
mäsktempen låg på 68-67 grader så den skulle stanna på 1,020 enligt BeerSmith och receptet. Den har ju jäst lite mer än halvvägs.

Fler idéer? för mina är slut

Har du kollat termometern? Om den är fel kanske du mäskade högre än vad du tror.

Bee skrev:

Har du kollat termometern? Om den är fel kanske du mäskade högre än vad du tror.

Det har jag i och för sig inte gjort, men och andra sidan så borde oktoberfesten också stannat och den går ju bra nu. dessa mäskades vid samma temp.

Har druckit ett par glas av ocktoberfesten nu. Jag har ju inte spytt men jag är ju inte exalterad heller. Den är alldeles för söt. Smakar som, en lommevarm björnebryggd.
Inte riktigt min grej men svärfar sa att den var okej - kanske mest för han är snäll......

Något måste gått snett, för så smakar det inte i öltälten i Münich.   sad

Återstår att se med doppelbocken

18 Senast ändrad av Brandis (2013-05-15 18:29:45)

Hur länge lät du de stå i jäskärlen innan du tappade på fat/flaska?
Vad fick du för FG (mätte du med refraktormeter eller hydrometer)
Vilken temperatur mäskade du i?
Och har du kollat av termometern?
Lagringstiden från flasking/fat är minimum 3 månader skulle jag påstå i vart fall om du förvarar det kallt/svalt

Jag har upplevt att man bör gå på medium body i programmet om man vill ha full body på en väldigt stark lager. Risken kan vara annars att den blir väldigt söt.
Och att starta svalt som nämns tidigare i tråden. Startar man vid högre temp så bildas mer estrar och högre alkoholer. Men om man höjer tempen 3-4 grader efter halva utjäsningen, som kan ta ganska lång tid, så kommer den höjningen åxå utgöra diacetylrast. Ha mycket obråttom!!
Detta är mina erfarenheter vad gäller doppel bock.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

ÄR det här det ena receptet du följt?
http://www.northernbrewer.com/documenta … elbock.pdf
Tror du kan haft lite väl bråttom i så fall om du redan flaskat och kolsyrejäst på fat/flaska...

O.G: 1.083 READY: 6 MONTHS
1–2 week primary; 8–12 week cold secondary
2–4 weeks bottle conditioning