Yeast Munich Lager II i Doppelbock och Oktoberfest - Avstannat - Syre?
Hej
Bryggde i lördags två 23L satser. En var Northern brewers Doppelbock, OG 1.084, och den andra var en Spaten/Franziskaner Oktobertfest - Cloned by Szamatulski, OG 1.065.
Jag valde Munich Lager II för dessa och gjorde en rejäl starter till bägge. Enligt Yeast calc så skulle där bli minst 500 billions att pitcha med per sats. Så de borde inte vara underpitchade.
Började jäsningen på kvällen och den gick igång efter någon timme (vid ca 17-18 C) flyttade sedan ut den på söndagsmorgonen i garaget där det är 11 grader och den har nu avstannat. Det kommer en bubbla var tredje minut ungefär. Kollade oktoberfesten med refractometern igår och den låg på 1.048 innan omräkning Ca1.038 efter omräkning
Varför stannade bägge av så här? Jästen jäser ju kraftigt på magnetomröraren, minst en bubbla i sekunden.
Jag misstänker att den inte blev tillräckligt skakad, kan man syresätta ölen mer nu eller förstör man den då?
Ska jag låta den vara eller ska jag pitcha med en ny jäststam, Jag har Bavarian Lager hemma som jag kan dra igång.
Vill inte förlora dessa bägge. Tacksam för hjälp.