Första brygden på gång!
Helt ny på sidan... tänkte dela med mig av min oskuld!
Fick bli 25 liter IPA, konstruerad på olika recept och en massa kärlek.
Redan tappad på flaska och tjuvsmakad! ![]()
recept:
4 kg maltextrakt (2kg extra light, 1 kg light, 1kg medium)
250g karamellmalt
75g humle kottar
11,5gr safale us-05 jäst
2 msk honung
mäsk 7,5l vatten, 40 min 68gr
tillsatte 10 l vatten
vört 60 min:
25g northern brew 60 min
30g fuggle 45 min
25g northern brew 3 min.
Silade och hade i honungen.
drygade med 7,5 l kallt kranvatten för att jag hade för litet kokkärl
tog ändå ca 2 tim att kyla ner ![]()
hade inte tillgång till vattenenbad i den storleken eller sprial heller.
---------------------------------------------------------------------------
OG 1,062
FG 1,010
IBU 62
ABV 6,2 %
EBC 16
--------------------------------------------------------------------------
Lite småtabbar med bla. nedkylning, val av humle och humletider med av vad jag smakat så kommer den bli jävligt bra! ![]()
2 veckor till på flaska så!
Nästa blir nog allgrain!
Kommentera gärna!!

