Första brygden på gång!

Helt ny på sidan... tänkte dela med mig av min oskuld!


Fick bli 25 liter IPA, konstruerad på olika recept och en massa kärlek.

Redan tappad på flaska och tjuvsmakad! big_smile


recept:

4 kg maltextrakt (2kg extra light, 1 kg light, 1kg medium)
250g karamellmalt
75g humle kottar
11,5gr safale us-05 jäst
2 msk honung

mäsk 7,5l vatten, 40 min 68gr

tillsatte 10 l vatten

vört 60 min:
25g northern brew 60 min
30g fuggle 45 min
25g northern brew 3 min.

Silade och hade i honungen.

drygade med 7,5 l kallt kranvatten för att jag hade för litet kokkärl
tog ändå ca 2 tim att kyla ner hmm
hade inte tillgång till vattenenbad i den storleken eller sprial heller.

---------------------------------------------------------------------------

OG 1,062
FG 1,010
IBU 62
ABV 6,2 %
EBC 16
--------------------------------------------------------------------------

Lite småtabbar med bla. nedkylning, val av humle och humletider med av vad jag smakat så kommer den bli jävligt bra! big_smile

2 veckor till på flaska så!

Nästa blir nog allgrain!

Kommentera gärna!!

Sv: Första brygden på gång!

välkommen till träsket big_smile

Var honungen till flaskningen?

Sv: Första brygden på gång!

jim [skutte] skrev:

välkommen till träsket big_smile

Var honungen till flaskningen?

tack! smile

nope. primade med 3.5 dl socker som jag löste ut i lite av ölen.

hade läst någon stans att det skulle vara gott med honung i, dock kanske det va för liten mängd för att spela någon roll?

Sv: Första brygden på gång!

Absolut kan det vara gott med honung, det är dock lite av ett dubbeleggat svärd då det lätt blir för tunn kropp så inte för mycket och sedan mäska högt kan vara en ide.

Oavsett så är det bra att testa sig fram big_smile

Sv: Första brygden på gång!

jim [skutte] skrev:

Absolut kan det vara gott med honung, det är dock lite av ett dubbeleggat svärd då det lätt blir för tunn kropp så inte för mycket och sedan mäska högt kan vara en ide.

Oavsett så är det bra att testa sig fram big_smile

Ok! Tack så mycket!!

Du vet inte vart man kan hitta en bra frysbox? Dags för att köra lite allgrain. Gjorde en hos en kompis! Kändes nästan lite lättare, dock mer procedurer med lakning och så.

Sv: Första brygden på gång!

Nej det är ganska svårt att hitta en bra kylväska om man inte är beredd att lägga en 1000 lapp.
Jag hade turen att kunna köpa chillis 50l när de hade den.

Ett alternativ som är helt klart prisvärt verkar vara isolerade jäshinkar. Kolla länken nedan men kör på 2 hinkar varav du borrar hål i botten på den inre.

http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php? … c5a8a9c85a

Sv: Första brygden på gång!

Ok! Tack som fan!
Här är lite bilder på min förstfödde!

http://forumbilder.se/CDN5B/1image.jpg?width=150

http://forumbilder.se/CDN5C/2image.jpg?width=150

8 Senast ändrad av Thomas Fransson (2013-03-26 22:28:30)

Sv: Första brygden på gång!

Halloj Nilsen!

Skapandekraften/viljan är otroligt stark när det gäller ölbryggning.
Mitt råd till dig är att utgå från andras recept till en början och där ifrån bygga din egen feel för ingredienser och process.
Precis som du gjorde och körde Weinkellers recept.

Var också kritisk till källan och kör från sidor som ex. http://beerdujour.com/RecipeIndex.htm
Då kan du vara säker på att att inte brygga en cykel med 23 pedaler som smakar som en brun tysk pilsner serverad ur ett odiskat askfat som avslutas med en markerad beska och en humle arom som för tankarna till kattpiss i en ask Tenor i mormors handväska. Låter otroligt men det är långt från svårt att lyckas med wink


BTW, snygga labels sade han samtidigt som Joe's Garage skvalpade ur högtalarna

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Första brygden på gång!

Etiketterna är ursnygga!

www.youtube.com/fjordsbrewery

Sv: Första brygden på gång!

Thomas Fransson skrev:

Halloj Nilsen!

Skapandekraften/viljan är otroligt stark när det gäller ölbryggning.
Mitt råd till dig är att utgå från andras recept till en början och där ifrån bygga din egen feel för ingredienser och process.
Precis som du gjorde och körde Weinkellers recept.

Var också kritisk till källan och kör från sidor som ex. http://beerdujour.com/RecipeIndex.htm
Då kan du vara säker på att att inte brygga en cykel med 23 pedaler som smakar som en brun tysk pilsner serverad ur ett odiskat askfat wink


BTW, snygga labels sade han samtidigt som Joe's Garage skvalpade ur högtalarna

Haha!
tack för tips sade den andra med drömmar om nästa bryggd!

Sv: Första brygden på gång!

Kör hårt, keep it simple!

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Första brygden på gång!

Thomas Fransson skrev:

Kör hårt, keep it simple!

Några tips på en enkel all grain porter?
Eller APA?

Sv: Första brygden på gång!

södra eller norra delen av sthlm?

Sv: Första brygden på gång!

jim [skutte] skrev:

södra eller norra delen av sthlm?

Södra just nu midsommarkransen. Sj?

Sv: Första brygden på gång!

hehe snabbt svarat, axelsberg, så norsborgsvatten mao, min porter blev grym om jag får säga det själv samtidigt som jag kämpar med att få till en bra apa/ipa. Du borde göra en enkel porter så har du iaf en öl att vara riktigt stolt över big_smile ska leta upp receptet senare.

Sv: Första brygden på gång!

jim [skutte] skrev:

hehe snabbt svarat, axelsberg, så norsborgsvatten mao, min porter blev grym om jag får säga det själv samtidigt som jag kämpar med att få till en bra apa/ipa. Du borde göra en enkel porter så har du iaf en öl att vara riktigt stolt över big_smile ska leta upp receptet senare.

Mycket tacksamt! smile

Sv: Första brygden på gång!

Kul med fler bryggande Kransen-bor. Välkommen.
Verkar vara fler än man tror.  Hittade åtminstone tre SHBF-medlemmar bara i vår BR-förening (enl medlemskartan i alla fall).  Dessutom tjoade en av killarna på Coop till när jag hämtade ut ett paket från Humlegården. Han bryggde han med. smile

Sv: Första brygden på gång!

Nazdarovje skrev:

Kul med fler bryggande Kransen-bor. Välkommen.
Verkar vara fler än man tror.  Hittade åtminstone tre SHBF-medlemmar bara i vår BR-förening (enl medlemskartan i alla fall).  Dessutom tjoade en av killarna på Coop till när jag hämtade ut ett paket från Humlegården. Han bryggde han med. smile

Fan va kul! Får köra en get together och dela lite öl!

Sv: Första brygden på gång!

Thomas Fransson skrev:

Precis som du gjorde och körde Weinkellers recept.

Mest nyfiken, men jag ser inte kopplingen till mig här.