Duvel clone

Hej

Jag har aldrig varit så där väldigt förtjust i belgiska öl, bortsett från wit, som jag tycker mycket om.

Jag provade dock för ett tag sedan en Duvel. Den ölen blev jag mycket förtjust i och skulle villa testa att brygga en clone på den.

Jag kollade lite på nätet och en sak som beskrevs var själva jäsningen, först en temp på dryga 20+ och sedan en rätt så kraftig tempsänkning. Kan det stämma?

En bra jäst till Duvel samt humle, ungefärlig BU?

Kanske en belgisk vår?

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

2 Senast ändrad av peps (2012-01-06 21:16:49)

Sv: Duvel clone

Hade inte Jamil en variant på Duvel i sin bok? Tycker mig minnas från Jamil Show att han presenterade ett (väldigt) enkelt recept i den stilen.

Enligt ett tidigare inlägg på forumet som jag anser tillförlitligt är det Styrian Goldings och Saaz som gäller. Duveljästen lär vara Wyeast 1388 eller White Labs WLP-570.

Edit: kan det vara detta avsnittet: http://thebrewingnetwork.com/shows/The- … w-12-31-07?

Think globally. Drink locally.

Duvel är en av mina favoriter. Belgian Golden WL570 är stiltypisk, men man bör snarare ha en liten temphöjning i slutet av jäsningen om man vill ha nejliketoner i ölet. Dock tycker jag inte Duvel har några tydliga nejliketoner. Däremot ska den ha en tids kallagring efter jäsning för att få fram renheten.
IBU ca 30, hellre i underkant tycker jag för alkoholen ger en känsla av beska i sig.
En svår öl att klona tror jag, men även försök som kommer nära blir goda.

http://bistron.tumblr.com/

Hittade detta:

5 Gallon recept

OG:1079-1082
FG:1012-1015
IBU:31
SRM:5
ABV:8.5%

4.40kg Belgian 2-row pilsner malt
113g Belgian aromatic malt
450g Light Candi Sugar

60min - 57g Styrian Golding 5%
15min - 14g Styrian Golding 5%
15min - 14g Czech Saaz
3min - 14g Styrian Golding 5%

Primärjäs 7 dagar med förkultur från en Duvelflaska vid 21-24grader

Till sekundärjäsning addera 0.45kg majssocker (kokad lösning 0.45kg majssocker + 450ml vatten). När FG uppnåtts, kallagra vid +1.6grader C i 4 veckor.

(vill man använda vanligt strösocker blir det väl 0.45kg/1.1 = 0.41kg)

Dompan

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Hembryggargurun Jamil Zainasheff använder pilsnermalt och drygt 25% socker tillsammans med Saaz-humle (endast 90-min giva) i sin Belgian Golden Strong ale. Jag tror den stora andelen socker, tillsammans med rätt jäst (se macchiatos inlägg ovan), ger de fräscha, lite "spritziga" cidertoner som finns i Duvel. Zainasheff trycker också upp temperaturen till 28 grader i slutet av jäsningen för att jäsa så torrt som möjligt. Här ligger en podcast om öltypen om du orkar lyssna: http://www.thebrewingnetwork.com/shows/ … w-12-31-07

Tyvärr hade jag inte tillgång till detta recept när jag själv bryggde Duvel-klon för ett par år sedan. Den blev alldeles för tung pga för högt FG. Nyckeln till att lyckas tror jag är extremt hög utjäsning och då får man nog ta till de klassiska knepen med låg mäsktemp, hög jästemp och mycket socker!

Skakar liv i denna tråd då det kan bli en Belgian Golden Ale bryggning i helgen...

Är det någon som vet ifall duvel använder samma jäst under primär- och kolsyrejäsning?  Annars har man kanske ingen större nytta av att göra kultur från en Duvelflaska..

Trasslade till följande receptförslag:

Recipe: Big Belgian Blondes have more fun TYPE: All Grain
Style: Belgian Golden Strong Ale
---RECIPE SPECIFICATIONS-----------------------------------------------
SRM: 7.1 EBC        SRM RANGE: 5.9-11.8 EBC
IBU: 30.0 IBUs Tinseth    IBU RANGE: 22.0-35.0 IBUs
OG: 1.075 SG        OG RANGE: 1.070-1.095 SG
FG: 1.007 SG        FG RANGE: 1.005-1.016 SG
BU:GU: 0.402        Calories: Many   Est ABV: 8.9 %       
EE%: 72.00 %    Batch: 24.00 l      Boil: 30.56 l    BT: 60 Mins

---WATER CHEMISTRY ADDITIONS----------------

Amt                   Name                                                 Type                   #        %/IBU         
4.00 ml               Lactic Acid (Mash 60.0 mins)                Water Agent         1        -             
3.00 g                Epsom Salt (MgSO4) (Mash 60.0 mins)  Water Agent         2        -             
3.00 g                Gypsum (Calcium Sulfate) (Mash 60.0 mins Water Agent    3        -             
2.00 g                Calcium Chloride (Mash 60.0 mins)        Water Agent         4        -             

Total Grain Weight: 7.600 kg    Total Hops: 103.469 g oz.
---MASH/STEEP PROCESS------MASH PH:5.40 ------
Amt                   Name                                          Type          #        %/IBU         
6.300 kg              Pilsner (Weyermann) (3.3 EBC)            Grain         5        82.9 %       
0.300 kg              Carapils (Briess) (3.0 EBC)              Grain         6        3.9 %         

Name              Description                       Step Temperat Step Time     
Mash In           Add 17.30 l of water at 72.9 C    64.4 C        75 min       

---SPARGE PROCESS---
Batch sparge with 2 steps (Drain mash tun, , 20.37l) of 75.6 C water

---BOIL PROCESS-----------------------------
Est Pre_Boil Gravity: 1.065 SG    Est OG: 1.075 SG
Amt                   Name                                     Type          #        %/IBU         
57.223 g              Styrian Goldings [5.40 %] - Boil 60.0 mi Hop           7        25.8 IBUs     
0.32 tsp              Protafloc (Boil 15.0 mins)               Fining        8        -             
25.246 g              Saaz [4.00 %] - Boil 15.0 min            Hop           9        4.2 IBUs     
1.00 Items            Yeast Nutrient (Boil 10.0 mins)          Other         10       -             
1.000 kg              Candi Sugar, Clear [Boil for 5 min](1.0  Sugar         11       13.2 %       
21.000 g              Saaz [4.00 %] - Boil 0.0 min             Hop           12       0.0 IBUs     

---FERM PROCESS-----------------------------
Primary Start: 2013-02-18 - 4.00 Days at 19.4 C
Secondary Start: 2013-02-22 - 10.00 Days at 19.4 C
Style Carb Range: 2.30-2.90 Vols
Bottling Date: 2013-03-04 with 3.0 Volumes CO2:
---NOTES------------------------------------

Vilken jäst?
Har du hårt vatten? 4ml mjölksyra låter mycket  annars.

9 Senast ändrad av Dompan (2013-02-19 09:30:31)

Jästen blir ett rör Belgian Strong Ale jäst (White Labs WLP545) som jag gör en 2L starter med. Börjar jäsningen vid 18C och ökar successivt under resans gång upp till 23-24C.

4ml mjölksyra på totalt 37L mäsk och lakvatten ger 1.1ml/10L. Vattnet är precis mellan mjukt och hårt, men enligt mr malty så behövs denna mängd för att nå ph 5.5 i mäsken. Jag vill inte öka på salterna mer på denna typ av öl.

/Dompan

tycker att det låter bra med c:a 1 ml/10 liter bryggvatten för att få ner pH till rätt nivå.
Jag brukar använda samma mängd när jag brygger riktigt ljusa öl med enbart pilsner eller pale ale malt.

Ok, då har du koll.
Jag är mer van vid Linköpings kommunala mjuka vatten så jag behöver sällan mjölksyra. Nån gång ibland har jag duttat i 1-2ml till 27l vatten (BIAB).

gjorde en såhär     helt suverän
efter brew your own recept ...

mäskade

9 Liter vatten

+ rörde ner kokande vatten för att höja tempen..

50gr  35 min
65 gr 45 min
76 gr 10 min

man skulle mäska så här för att få ner fg stod det nåt om
och det gick ju bra   1.006

Type: All Grain Date: 2012-03-31
Batch Size (fermenter): 18,00 l Brewer: jb
Boil Size: 22,27 l Asst Brewer: 
Boil Time: 90 min Equipment: jb's gryta
End of Boil Volume 18,72 l Brewhouse Efficiency: 80,00 %
Final Bottling Volume: 18,00 l Est Mash Efficiency 80,0 %
Fermentation: Ale,

Ingredients

Ingredients
Amt Name Type # %/IBU
0,90 tbsp PH 5.2 Stabilizer (Mash 90,0 mins) Water Agent 1 -
3,30 kg Viking Pilsner Malt (3,7 EBC) Grain 2 74,0 %
0,16 kg Carafoam (Weyermann) (3,9 EBC) Grain 3 3,6 %
0,15 kg Extra Light Dry Extract (5,9 EBC) Dry Extract 4 3,4 %
0,55 kg Dextrose (Briess) (2,0 EBC) Sugar 5 12,3 %
0,30 kg Dextrose (Briess) (2,0 EBC) Sugar 6 6,7 %
73,00 g Styrian Goldings [3,00 %] - Boil 70,0 min Hop 7 27,4 IBUs
38,00 g Saaz [3,50 %] - Boil 15,0 min Hop 8 8,0 IBUs
0,50 tsp Irish Moss (Boil 10,0 mins) Fining 9 -
2,00 tsp Yeast Nutrient (Boil 10,0 mins) Other 10 -
30,00 g Saaz [3,50 %] - Boil 0,0 min Hop 11 0,0 IBUs
1,0 pkg Belgian Golden Ale (White Labs #WLP570) [35,49 ml] Yeast 12 -

Beer Profile

Est Original Gravity: 1,069 SG Measured Original Gravity: 1,069 SG
Est Final Gravity: 1,005 SG Measured Final Gravity: 1,006 SG
Estimated Alcohol by Vol: 8,4 % Actual Alcohol by Vol: 8,3 %
Bitterness: 35,4 IBUs Calories: 646,8 kcal/l
Est Color: 7,1 EBC

Belgian Strong Ale jästen kröjsar stenhårt! Efter en dags jäsning var vattenlåset tömt på vatten och fullt med skum/kröjs och det bubblar hejvilt i mynningen. 24L vört i 30L hink.

OG=1072
Dag 7: 1032
Dag 10: 1012 (idag)

Hur gick det till slut med FG, Dompan? Börjar känna mig lite (d)jävlig här hemma..

Dag 12 tappade jag och sänkte tempen till +5grader, då var FG = 1006. Jästen ger sig aldrig!! smile

Kul! Jag gjorde "förkultur" genom att göra 9l lättare belgisk pale ale och pitchade i Duvelen i söndags. Bra skjut i bubblorna efter bara någon timme. Lade mig väldigt lågt i temperatur till att börja med, tänkte tillsätta sockret (ett helt kilo!) vid dag 4-5 och typ dag 8 börja höja tempen.

Följer utvecklingen med spänning. Jag börjar bli väldigt sugen på ett eget försök på denna.

Härligt!

Själv tillsatte jag 1kg ljust kandisocker (löst i kokande vatten och sedan kylt) i jäshinken innan pitchning av jästen. Blir flaskning för min del ikväll.

Kandisocker är så kallat invertsocker som består av både glukos och sackaros. Man kan tillverka detta själv genom att tillsätta lite saft av en citron till en sockerlag och värma lite om jag inte minns fel..  mkt billigare än att köpa kandisocker..

Har förstått att typen mår mycket bra av lite längre lagring. Jag hade tänkt mig helt vanligt strösocker faktiskt. Eller en lag av detta alltså förstås.

Om man gör eget invertsocker får man ju även ett anti-oxidationsmedel i ölet. (citronsyra)
Jag antar att syran bara spjälkar sockret och inte förbrukas i processen.
I de instruktionerna för hur man gör invertsocker jag hittade ska man räkna bort det från eventuellt recept.

Man kan göra om strösocker till något som kallas för invertsocker också, detta socker är lättare för jästen att omvandla till alkohol och CO2 så det jäser snabbare och effektivare. Jag vet inte exakt hur stor skillnad det gör men det är ganska praktiskt för det ger en sockerlag som innehåller ganska exakt 100g socker per deciliter, bra om man inte har en våg och vill veta exakt hur mycket socker man har i. Bra eller inte ... så här gör man iallafall ... :

2 kg socker
0,8 liter vatten
2-3 matskedar citronjuice

Koka upp vattnet och häll i sockret under omrörning tills allt har löst sig, tillsätt citronjuicen och låt det sjuda på spisen i 30 minuter. Undvik att koka det för mycket. Häll upp det i en 2 liters PETflaska och fyll eventuellt på med vatten tills det blir 2 liter.

Tänk på att räkna bort samma mängd syra (citron- eller vinsyra) från receptet som är tillsatt i sockret. 3 matskedar citronjuice borde motsvara 1/2 tesked syra eller ca. en halv citron.

Hur mycket socker tillsätter ni för flaskjäsning? Eller kör ni tvångskarbondering i fat? Hur mycket då,  för 3 volymer eller ?

Körde 190g socker på 23L.

Duvel är ju egentligen uppåt 4 volymer så jag vet inte riktigt. Tror det är svårt att flaska från fat med så mycket kolsyra.

FG igårkväll - 1.005. Nu dags för lagring!