Omältat Vete

Hejsan!

Ska Inom dom närmsta veckorna brygga en witbeer med decoction och kan inte hitta omältat vete till receptet.
Har kollat på Maltmagnus och Humle men inte hittat något.
Lyssnade på Brew Strong om att brygga wit och där tyckte dom det blev bäst med omältat men att det också
gick med vanligt. Någon som har erfarenhet?

Sv: Omältat Vete

Saltå kvarn säljer krossat vete på närmaste citygross. Men maltmagnus har nog någon slags veteflingor?

Annars borde ju kalaspuffar fungera rätt bra med. Lite extra ampere från honungen om det nu är riktig honung i förstås!

MightyNebula skrev:

Hejsan!

Ska Inom dom närmsta veckorna brygga en witbeer med decoction och kan inte hitta omältat vete till receptet.
Har kollat på Maltmagnus och Humle men inte hittat något.
Lyssnade på Brew Strong om att brygga wit och där tyckte dom det blev bäst med omältat men att det också
gick med vanligt. Någon som har erfarenhet?

Hej

Vetekross funkar bra

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Dessutom - på en webbshop väldigt nära : http://shop.humle.se/malt/omaltade-rava … t-hel-3-kg

bjolu340 skrev:

Dessutom - på en webbshop väldigt nära : http://shop.humle.se/malt/omaltade-rava … t-hel-3-kg

Aha hur skiljer det sig jämfört med omältat vete? Hur mycket borde jag ha om jag vill ha en påtaglig vetesmak?
Ska brygga denna till en bekant och är egentligen inte så förtjust i veteöl men Hade tänkt mig något i denna
stilen:

Hittepårecept

OG 1,055      20 Ibu

Vete             43%
Pils              43%
Munich         8%
Havregryn    6%
Havreskal    0,4 kg

Apelsinskal
Grapeskal
Limeskal

Koriander
Kammomill

Wlp300 Medium Banana. big_smile

Sen då som sagt decoction på detta för att det verkar kul, men kan man köra
decoction på vilka malt-typer som helst med bra resultat eller föredras det till exempel
o-modifierad pilsnermalt för ett bra resultat? Vet att man egentligen kan skippa många
raster med många modifierade malter men skadar det att träna på hela processen om
det är mycket modifierad malt?

Kom gärna med förslag eller förbättringar, Som sagt första gången. smile

Puffat vete är lite renare och ger mindre smak. Jag tycker du ska köra krossat vete som du förklistrar, till exempel Saltå Kvarns.

Tja, egentligen är det där inte en wit-jäst så jag skulle kanske föreslå att använda mältat vete ändå.

Fördelen med att köra puffat vete är att det är värmebehandlat så det är lättare att konvertera. Jag brukar gå och tigga en spann vete hos grannen men då måste man köra med en massa hokus pokus för att få ut vettig effektivitet, med det puffade vetet räcker det med att köra vanlig mäskning.

Dekoktion är ju ganska vanlig när man gör hefe-weissen så det kanske inte är fel men jag tycker det är svårt att få det att stämma perfekt med temperaturen.

gedman skrev:

Puffat vete är lite renare och ger mindre smak. Jag tycker du ska köra krossat vete som du förklistrar, till exempel Saltå Kvarns.

Vad innebär förklistra? Saltå kvarn är det sånt man kan hitta på typ ica eller coop? Har för mig att dom brukar ha saltå kvarns.

De flesta frågor är redan besvarade på denna site.

http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=3842

MightyNebula skrev:
gedman skrev:

Vad innebär förklistra? Saltå kvarn är det sånt man kan hitta på typ ica eller coop? Har för mig att dom brukar ha saltå kvarns.

Läs i länken ovan. Men mycket riktigt är det samma som de har i din matbutik.

Precis som påpekats så tycker jag verkligen att du ska se till att ordna en witjäst, typ:
http://shop.humle.se/jast/veteoljast-be … abs-wlp400

Köp SALTÅ KVARN VETEFLINGOR. De är redan gelatiniserade (behöver ej förklistras/kokas) så det är bara att krossa dem med resten av maltkornen och köra på!

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!