Hej
Knycker topick lite /bara lite)
Det pratas gelatin och kisel sol samt alla andra klarningsmedel. Varför används bla., gelatin för? Att få ett öl att bli klart? Ja det tror jag, blir det ölet blankt i ett kylskåp? Oftast inte
Varför är det så intressant att få ett öl blankt i rumstemp om samma öl köldgrumlar när det ställs in i kylskåp?
Björn P skrev ett, tycker jag, mycket intressant inlägg/svar om positivt/negativa laddningar
Är ölen som bryggs så väldigt disiga/grumliga så att gelatin m.m måste tillsättas? Om gelatin m.m gör att köldgrumlingen släpper, så vore ju allt bara bra.
Vad är vitsen med att ha ett öl som är superblankt i rumstemp men köldgrumlar efter några timmar i ett kylskåp?
Jag dricker ju väldigt sällan öl i rumstemp.
Mina öl blir i 9 fall av 10 kristallklara i rumstemp efter ca 14 dagar på flaska. Däremot så blir ca 4 av dom ölen blanka i kylskåp, resten köldgrumlas, vad är då vitsen att ha superblanka öl i rumstemp?
Dom ölen som inte blir blanka i rumstemp är oftast dom som torrhumlas mycket kraftigt.
Om man inte vill filtera ölen så är det bara kallagring i ca -2-3 C som gäller, det kan även då ta lång tid att få blanka öl.
Min senaste extrahumlade APA, vägrade att klarna i rumstemp, men efter ca 4 veckor i - 3 c så släppte köldgrumlingen, ölet blev nästan som filtrerat.
Bo
Contact light, ok engine stop. 1969 07 20