Ambermalt

Hej alla trevliga/vänliga bryggare. Jo jag har en fråga angående Ambermalt. Till vilka öl, allt från den finsate ljusa lagern till den mest burdusa Stouten, kan man använda Ambermalt? I ev. vilka öl, samt om jag använder den  vad ligger max% i så fall.? Finns det några som brygger seriöst i Dalsland? Bästa TV-serie Dead like me

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Ambermalt

Svår fråga.
Det är klart att det går att använda i alla öl eftersom det är malt.
Men jag antar att du är ute efter något annat.
Ska jag gissa på att du frågar efter i vilka öltyper man bör använda Amber malt?

För mig är svaret enkelt: Aldrig!
Jag har personligen svårt fär den maltsorten. Mina smaklökar tycker att det ger en unken trött smak som påminner om gammalt hårt bröd som legat bredvid en limpa och blivit mjuk.

Men som sagt  det är bara mina personliga åsikter.
Det finns många som gillar den smaken...

Och jag är en av dem:-) Så mitt svar är så ofta som möjligt. 1-10% beroende av vilken sort öl:-)

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

4 Senast ändrad av Olof (2006-04-26 08:44:26)

Jag känner också tydlig karaktär av knäckebröd i ambermalt, särskilt när den är den mörkaste maltsorten i givan, dvs man inte har med chokladmalt e. dyl. Däremot så håller jag inte med om att det smakar gammalt segt knäckebröd utan ett fräscht och knaprigt knäckebröd, nästan så att man blir sugen på att slänga i en skiva västerbotten eller en klick kalles kaviar i glaset...bör tilläggas att jag är mycket förtjust i knäckebröd med andra ord.

EDIT: Glömde visst att svara på frågan. Jag har det till mörka brittiska ale, främst porter men ibland även ljusare öl typ brown ale. Sällan till stout. I exprimentöl som inte tillhör någon särskilld typ kör jag det oftare i de lite starkare mörka och välhumlade varianterna, eftersom den smakar så speciellt så att den behöver lite motstånd från alkohol och humle. %andel skiftar men ytterst sällan sällan över 15, den blir lätt dominant.