1 Senast ändrad av LagerKing (2013-03-08 21:29:58)

Lite Pilsner feedback önskas

Hej,
Jag skulle vilja ha lite feedback på mitt recept nedan. Tanken är väl att det skall hamna lite i krokarna runt en Tuborg typ, men kanske lite crispigare. Ingen "clone" mao.
Jag kanske behöver upp ett par pinnar på IBU (?)

Alla kommentarer mottages tacksamt.

Batch Size: 30,00 l   
Est OG: 1,050 SG
Est: 10,3 EBC
Est: 26,0 IBUs

Ingredients:
------------
Amt                   Name                                     
4,23 kg       Pilsner (2 Row) Ger (3,9 EBC)           
1,07 kg      Wheat Malt, Ger (3,9 EBC)                     
0,66 kg      Corn, Flaked (2,6 EBC)                           
0,55 kg      Melanoiden Malt (39,4 EBC)                       
0,23 kg      Cara-Pils/Dextrine (3,9 EBC)                     
59,47 g      Hallertauer Mittelfrueh [4,60 %] - Boil   60 min   
9,85 g        Saaz [3,50 %] - Boil 30,0 min                 
2,00 tsp     I rish Moss (Boil 10,0 mins)                         
2 pkg         Danish Lager (Wyeast Labs #2042) [124,21 Yeast         

Mvh

Micke

Planerar: Dansk lager, Kölsch  // Lagrar/dricker: Pale Ale, APA,Kölsch+Caifornia common+ Lager*3+Denny porter+Engelsk Barley+ Cider: (English cider)(11+12+13)

2 Senast ändrad av Brandis (2013-03-07 13:05:48)

Sv: Lite Pilsner feedback önskas

Det  jag funderar på är Saaz-givan på 30 minuter
Personligen hade jag nog lagt i den vid 0-5 minuter för att få någon som helt nytta av den lilla givan Troligen vid 0-3 minuter till och med
Har du mer av någon av humlena? Har du mer lägg 1 - 2 g/l vid 15 minuter så får du lite smak också
Synd använda Mittelfruher till bittergiva, har du tillgång till för exempel Northern Brewer eller Perle kör det som bittergiva och använd Mittelfruher som smakgiva runt 15 minuter istället.

Det är mycket vete i för att göra en krispig lager imo och du kommer få en disig öl med en del vetesmak (det är i alla fall min erfarenhet vid för mycket vete i en lager)
Har du i det för att få lite bättre skum, kör runt 2 % vete och istället kört runt 10% på Cara-pilsen

Vill du ha en lättdrucken lager typ stor stark är du nog i rätt trakter angående IBU

Edit:
Just det mäska i 62-63 grader istället för 68 om du vill ha torrare "krispig" lager

Alla vet, hockey är öl och öl är hockey

3 Senast ändrad av LagerKing (2013-03-08 21:35:54)

Ja, vetet är där bland annat för skummet.
Sen är det en golvmältad pilsnermalt
Har en inbillning om att kunna få till nåt som är halvkrispigt i början av klunken och sedan en lite rundare/brödigare avslutning med en märkbar beska utan att vara för bittert. Hur lät det???????? Skumt att beskriva smaker, jaja.

Har moddat ingedietserna lite enbligt nedan annars allt samma, vad tycks om detta?
Kanske blir lite mycket gräslukt/smak av saaz på slutet, eller?

Batch Size: 30,00 l   
Est : 1,051 SG
Est: 10,9 EBC
Es: 28,9 IBUs

Amt                   Name                                             
4,59 kg               Pilsner (2 Row) Ger (3,9 EBC)             
0,75 kg               Cara-Pils/Dextrine (3,9 EBC)               
0,68 kg               Corn, Flaked (2,6 EBC)                       
0,64 kg               Melanoiden Malt (39,4 EBC)                 
0,26 kg               Wheat Malt, Ger (3,9 EBC)                   
18,64 g               Northern Brewer [10,60 %] - Boil 60,0 min   
18,62 g               Hallertauer Mittelfrueh [4,60 %] - Boil       
9,07 g                Saaz [3,50 %] - Boil 30,0 min                 
2,00 tsp              Irish Moss (Boil 10,0 mins)                         
9,21 g                Hallertauer Mittelfrueh [4,60 %] - Boil       
9,21 g                Saaz [3,50 %] - Boil 10,0 min                 
1,0 pkg               Danish Lager

Planerar: Dansk lager, Kölsch  // Lagrar/dricker: Pale Ale, APA,Kölsch+Caifornia common+ Lager*3+Denny porter+Engelsk Barley+ Cider: (English cider)(11+12+13)

Ah, du kör böhmisk golvmältad?
Spännande!

Tycker ditt recept ser spännande ut, kommer säkerligen bli en god öl det!
Bryggde själv en för ett tag sedan men hade i en hel del Munchner för brödigheten
Blir spännande se i Juni hur det blev av det. flaskade det idag;)
Fundera lite runt rasterna, små skillnader mellan 68-70-72
Om du vill köra på 68 tror jag nog du kan skippa 70 och ligga lite längre på 72

5 Senast ändrad av megen (2013-03-08 00:28:20)

Varför kör du copy, paste på all receptinfo från ditt bryggprogram? Det är jobbigt att läsa så mycket onödig info. Jag vil inte vara otrevlig men det är verkligen skitjobbigt att läsa. Det har säkert hänt ett 10-20tal ggr att jag sett sådana poster och jag orkar verkligen inte läsa för att försöka hjälpa. Säkert flera som håller med mig.

6 Senast ändrad av megen (2013-03-08 00:39:45)

Men för att ge en personlig åsikt om pilsnerbryggande, så har jag kommit fram till att sena humlegivor ofta kan ge en humlesmak som inte passar in i öltypen ofta gräsig och tvålig. Jag kör ingen giva kortare tid än 30 min för pilsner (tysk eller tjeckisk), i princip all klassisk lageröl. Lite mer experimentella brygder såsom modern lager och imperial pilsner humlas ofta med humlesorter som är gjorda för att bomba med torrhumling och sena givor.

Megen:
I de lagers jag gjort hittills har jag inte fått någon gräsig eller tvålig smak från humlen, har haft både mindre och större mängder exempelvis Saaz i 5-15-20 minuter
4 olika lagers är helt och hållet bryggda med en humlesort för smak och arom per bryggd (Saaz, Mittelfruher, Perle och Hersbrucker) av den anledningen att jag vill lära känna smakerna
Samtliga utan den med Perle har haft Northern Brewer som bitterhumle.
Kanske har jag haft tur i mina 10 lagers då? (har haft andra felsmaker men de har berott på missad diacetylrast då)

Skall  testa ditt sätt någon bryggd Megen, lite intressant låter det
Satt just häromdagen och funderade på att bara lägga en giva vid 30 minuter, tänkte mig en Helles-aktig variant där.
Någon som provat det?

megen skrev:

Varför kör du copy, paste på all receptinfo från ditt bryggprogram? Det är jobbigt att läsa så mycket onödig info. Jag vil inte vara otrevlig men det är verkligen skitjobbigt att läsa. Det har säkert hänt ett 10-20tal ggr att jag sett sådana poster och jag orkar verkligen inte läsa för att försöka hjälpa. Säkert flera som håller med mig.

Jag ber ödmjukast om ursäkt och kryper till korset med svansen mellan benen.
Det skall inte upprepas.

9 Senast ändrad av megen (2013-03-08 22:42:02)

Haha det är lugnt. Jag var lite grinig när jag skrev, förlåt för det. Söker man noga så hittar man sådana inlägg från mig också. Men jag står fast vid att det är jobbigt att läsa. smile

megen skrev:

Haha det är lugnt. Jag var lite grinig när jag skrev, förlåt för det. Söker man noga så hittar man sådana inlägg från mig också. Men jag står fast vid att det är jobbigt att läsa. smile

Hej

Megen, du börjar bl,i eller har blivit lite, av en guru, du vet mycket, men jag tycker att som du skriver, att du i bland blir lite "grinig", bli inte det, du skrämmer bara bort nya bryggare, alla är vi nya.

Sen kan jag hålla med dig om att läsa alla recept från val av kastrull dill tapp å flaska kan kännas enormt långa, absolut.

Nybörjare samt även lite mer vana är ivriga, därav alla långa recept, tror jag, dom är ivriga på kunskap

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Techno skrev:
megen skrev:

Hej

Megen, du börjar bl,i eller har blivit lite, av en guru, du vet mycket, men jag tycker att som du skriver, att du i bland blir lite "grinig", bli inte det, du skrämmer bara bort nya bryggare, alla är vi nya.

Sen kan jag hålla med dig om att läsa alla recept från val av kastrull dill tapp å flaska kan kännas enormt långa, absolut.

Nybörjare samt även lite mer vana är ivriga, därav alla långa recept, tror jag, dom är ivriga på kunskap

Bo

Haha, message received.
Tack Bo

megen skrev:

Kan förstå reaktionen, no probs. Som du ser så skalade jag lite information enkom för dig ;-)

13 Senast ändrad av LagerKing (2013-03-09 21:36:35)

Jag hade tankarna i dem banorna med en gräsaktig smak/lukt vid sen giva med saaz.

Funderar på att kanske köra saaz och Hall vid 45 respektive 30 med bibehållet ibu. Vad säger "gurun" om det?

Eller gör det varken till eller från med de två och är bättre att köra allt vid 30 månne?

Som du ser Megen så kortade jag till och med ner Hallertauer Mittelfrau :)

observera att en del text är skriven med viss skämtsam ton

14 Senast ändrad av megen (2013-03-09 23:50:37)

Jag vet inte riktigt. Min nästa piösner hade jag tänkt köra en bittergiva perl 60min och en  giva hallertauer mittelfrau eller liknande på 30 min... Men en annan lagerguru Scaryeyes som i princip uteslutande brygger lager brukar om jag kommer igåg rätt köra enbart en större giva styrian goldings på 30 min. Han sa att det blev klockrent, nu kan inte jag bekräfta det men visst är det kul att testa sig fram? Jag har bara ett fåtal pilsnerbrygder bakom mig så jag håller fortfarande på att prova mig fram. Inget ultimat recept än. Det jag kom fram til sist var att hallertauer gav en tvålig smak vid kortare koktid. Sen har jag hört på på Brew Strong att just i pilsner vill man ha de smaker humlen ger när den kokat länge.
Nu blev det genast ännu svårare va? Haha. Men som sagt kokar man humlen längre blir det förmodligen en mer typriktig pilsner, sen kan man ju alltid tänja på gränserna för att det är kul. Det är just det som är det knepiga med pilsner att hitta balans. Att få till en maltigare lager med mycket mindre humle och bitterhet är lättare tycker jag.

Så sant som det 'r sagt, balansen är det svåra.

Det blir en kompromiss, en bitter och sedan en vid 40 min.

Man måste ju bestämma sig för något så varför inte detta
Sen är det ju bara att balansera vidare från ursprunget och se om man kommer i mål eller ramlar av den slaka linan:-)
Glömde helt bort att Scary har ju en pilsnertråd där detta kunde varit.

Jaja, jag tar nästa där.

Tusen tack för bollandet

Dags för återkoppling;
JAg fick en hel del kommentarer och synpunkter från många erfarna bryggare och dessa togs i beaktande(=ignorerades, sorry), dock blev jag besatt av min ide av att göra en lager map inriktning Tuborg.

Hur blev det då?

Jaaaa,,,, en Tuborg blev det inte,,,det är helt säkert:-)
Anledningen för att landa bryggandet var att göra en Tuborg så att "Tanten# blev nöjd så att man kan fortsätta.

Ett test mellan: Fias!s Tellusborg, Carlsbeg Export och Tuborg Grön, gav vid handen;

Smak: vinst för Tellusborg av både mig och frugan.
Lukt: Marginell vinst för Tuborg grön(by Little)
Utseende: Har inte kunnat kallkrascha så de andra två är/var mer klara. ( men jag kommer)

Ett subjektivt omdöme från frugan om min andra all grain som är en lager: " Jag dricker hellre denna än de andra två, det är en viss skillnad i karraktär".

OBS: Hon kan vara subjektiv. Men NB. Jag är inte mindre stolt för det.

Denna testen gjordes dessutom efter 7 dagars lagring och av en flaska som är flaskjäst med socker.

Hoppas att resten på fat är ok runt midsommar:-)