För låg temp på mäsken
Hej!
Jag provkörde mitt nya bryggverk i helgen och stötte på problem med totalstopp i maltbädden.
Detta innebar att jag inte kunde få upp tempen dit jag ville eftersom recirkulationen och därmed uppvärmningen inte fungerade som det skulle.
Jag mäskade i 90min i 58-61 grader. Jag fick ut en vört med lite lägre OG än planerat, men ändå dugligt (1.050, planerat var 1.057). Det står på jäsning nu, bubblar friskt och luktar gudomligt av humlen i jäsröret.
Jag är bara osäker på vad jag ska vänta mig för smak och FG?
Bildas det oförjäsningsbara sockerarter under 62 grader, eller är det bara så att det tar längre tid att konvertera?
Vad får man med för oönskade ämnen vid för låg temperatur?
Till nästa gång ska jag göra massa 3mm hål i IKEAS stekskydd, samt blanda upp malten med havreskal så borde det gå bättre..