För låg temp på mäsken

Hej!

Jag provkörde mitt nya bryggverk i helgen och stötte på problem med totalstopp i maltbädden.
Detta innebar att jag inte kunde få upp tempen dit jag ville eftersom recirkulationen och därmed uppvärmningen inte fungerade som det skulle.
Jag mäskade i 90min i 58-61 grader. Jag fick ut en vört med lite lägre OG än planerat, men ändå dugligt (1.050, planerat var 1.057). Det står på jäsning nu, bubblar friskt och luktar gudomligt av humlen i jäsröret.

Jag är bara osäker på vad jag ska vänta mig för smak och FG?
Bildas det oförjäsningsbara sockerarter under 62 grader, eller är det bara så att det tar längre tid att konvertera?
Vad får man med för oönskade ämnen vid för låg temperatur?

Till nästa gång ska jag göra massa 3mm hål i IKEAS stekskydd, samt blanda upp malten med havreskal så borde det gå bättre..

Sv: För låg temp på mäsken

Troligtvis får du en mer utjäst öl än vad som var planerat, mindre restsötma.
Utöver detta behöver du inte oroa dig för felsmaker.

Ta't lugnt, ta en hembryggd

Sv: För låg temp på mäsken

Det låter ju betryggande smile Jag hade räknat med totalfiasko första gången, så om jag får ut något drickbart så är det bara ett plus i kanten wink

Sv: För låg temp på mäsken

Det blir säkerligen ett gott öl även om det kanske inte blir som planerat.
Man kan misslyckas ganska mycket och även få ett gott resultat.

Ta't lugnt, ta en hembryggd

Sv: För låg temp på mäsken

Vi får hoppas det.
Jag tog en provmätning på SG, och den låg på 1.013 nu, och det har börjat bubbla sakta som bara den nu.
Smakade lite av provet.. Humlearomen och bäskan ligger bra till, dock så är ölet tamt, ingen kropp eller maltighet öht.
Vi får hoppas att det bättrar på sig efter ölet flaskats och lagrats några veckor. Men den som lever får se! smile

Sv: För låg temp på mäsken

Nu har ölet stått och kolsyrejäst i 2 veckor.
FG var 1.010, så utjäsningen blev ok, men det är en bismak i ölet som jag inte riktigt kan sätta fingret på.
Beskan är bra, och humlearomen blev jättebra, dock så smakar ölet unket, lite svårt att förklara, men lite som att man skulle slå i lite mjölk i glaset.
Jättesvårt att förklara faktiskt.
Ska se om det blir bättre inom några veckor, annars häller jag ut skiten så jag kan använda flaskorna till något mer lyckat smile

Sv: För låg temp på mäsken

mjölksmaken låter inte så betryggande. Jag hällde ut ett öl för inte så länge sen med samma defekt. Men jag tror inte det har med den låga mäsktemperaturen att göra. Snarare en infektion.

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.