Biab v.s old stile

Hej

Jag har häng på Humlegårdens forum sedan hedenös,

Jag har märkt att Biab  har ökat allt mer genom åren, från att att dom första "pionjärerna" började fråga hur funkar det?

Jag själv är en av dom "gamla", alltså infusion, stegmäskare, dekoktare, burr, hemska ord, nej jag bara skojar.

Som sagt var, så har jag märkt att Biab ökar allt mer, en fördel måste det ju vara eftersom så många håller på med det.

En sak har jag tänkt på, kan det va så att Biab har kommit fram som en sak att allt skall nu i tiden gå så snabbt?

Jag vet inte, jag bryr mig inte om hur själva framställningen funkar, huvudsaken att det funkar.

Infussion, steg eller dekoktation är ju steg som inte kan finnas i Biab?, dom stegen kan ju försvinna i framtiden, bara för att snabba på framställningen?

Bara undrar

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Biab v.s old stile

Det går att svara långt på detta men i huvudsak är det dessa fördelar som får mig att använda BIAB-metoden:
* Minimalt utrustningskrävande (kittel, påse, liggunderlag)
* Enkel, exakt, konsistent och snabb temperaturjustering (Direkt värme på kitteln och enkel omröring pga lös mäsk)
*Tidsbesparande, jag kan brygga två öl med samma utrustning på samma dag och även ha tid med mycket annat då lakningsmomentet som inte finns inom BIAB-metoden normalt sett kräver tid och närvaro.
* Resultatet, ölen blir bättre pga mindre moment kan gå fel. (Ojämn temp, stopp i maltbädden, överlakning etc.)

Nackdelen som jag ser det:
*Grumlig vört vilket ger mer kall/varmdruv samt lite sämre humleutbyte. Jag brukar lägga mig 5 IBU högre jämfört med klassisk infusion+lakning. Den färdiga ölen är dock lika blank som med någon annan metod.

Jag tror att antalet nya bryggare ökat just pga enkelheten med BIAB och det gynnar oss alla. Själv har jag bryggt ca 40st öl med mäskning+lakning i kylväska och ca 70st med BIAB. Sedan jag började med BIAB har det blivit tre st öl på traditionellt vis, det markerar tydligt vad jag föredrar.

Har endast bryggt BIAB (batch 49 på spisen nu) men av diverse nybörjarfrågor så verkar just lakning och volymer ställa till det för nybörjare. Något man slipper med BIAB.

Bryggde oldschool från 2006 tills för ett år sedan då jag gick över till BIAB, nästan allt blev bättre, stegmäskning, tempkontroll m.m.
Går nog bara tillbaks om jag börjar brygga större satser.
Något som är svårt i ett separat mäskkärl är som jag gjort ett par gånger i BIAB, starta vid 50-55 grader och låtit mäsken sakta höjas under 60-90 minuter till utmäsktemp.

Jag kör BIAB nuförtiden men har utrustning för att köra mäsktunna och laka. Men fyfan när mäsktunnan sätter igen under lakning, hänt flera gånger. Därför jag kör BIAB nu så jag slipper riskmomentet att mäsken sätter igen och det inte går att laka. Det hände inte jätteofta att det satt igen, men när det gör det så är det så sjukt ovärt och förstör i princip hela bryggdagen.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/