Fläder utan fläder?

I sommar ska jag och fästmön på bröllop för ett par goda vänner och vår bröllopspresent som vi funderade på var det som de själva frågade om - kunde vi brygga öl till deras fest. Självklart sa vi och hade en liten ölprovningssittning med dem härom veckan.

Det var väldigt straight forward American Pale Ale men ett önskemål fick mig att tänka lite extra - toner av fläder önskades.
Då har vi frågorna här:
Har någon använt en humlekombo som ger toner av fläder?
Har någon använt fläder i en pale ale (el. dyl.)? Isf, hur gjordes det och hur mycket, hur blev det etc.

Ska brygga i juni så gnugga geniknölarna nu smile

SHBF Kursledare - Skåne
SHBF Öldomare
Följ Helsingborgs Hembryggargilles öläventyr på http://www.hembryggarbloggen.se

Sv: Fläder utan fläder?

Hej,

Sommaren 2011 så gjorde jag en pale ale (90 % pale malt och 10 % vete). Amerikansk humle och s-04. vid flame out tillsattes en hel del fläderblommor. Kommer inte ihåg mängden dock. Kanske 30 blommor till 20 liter. Ölen blev god och den amerikanska humlen funkade fint med flädern tyckte jag. Skulle dock vart noggrannare med att inte få med så mycket "grönt" från flädern.

Skulle jag göra om ölen hade jag nog försökt torrhumla med flädern. Men då har man ju problemet med buggar och annat...

Lycka till!

Hej!

Hur var det med 7 giraffer, den hade väl fläder?
http://www.williamsbrosbrew.com/beerboa … n-giraffes

Som redan, troligen väl, känt är jag en stark anhängare av "'tinktur"
dvs låta smakgivaren dra i starkast möjliga alkohol.
Tinkturen kan sedan doseras i det färdiga ölet, det ger bra koll på dosens storlek.

Minns med glädje en midsommar för ett par år sedan
då jag plockade en knippe fläderblommor på tidiga förmiddagen,
lät den dra i vanlig vodka till någon gång på eftermiddagen.
Succen blir inte mindre om man skickar i någon cm² citron-cest.
Kenneth J kan säkert berätta vad det smakar om det får ligga och dra för länge...

Mvh Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

nagelfarsan skrev:

Skulle jag göra om ölen hade jag nog försökt torrhumla med flädern. Men då har man ju problemet med buggar och annat...

Koka fläder i lite vatten, låt det svalna i en sluten gryta, häll i?

Jag blev sugen på att experimentera med fläder nu, tack för inspiration!

Fläderblommor i slutet av koket, ja varför inte. Verkar inte för krångligt. Kanske kombineras med lite citrus (eller massa Citrushumle)

SHBF Kursledare - Skåne
SHBF Öldomare
Följ Helsingborgs Hembryggargilles öläventyr på http://www.hembryggarbloggen.se

När jag gör flädersaft så får det stå och dra i tre dagar innan man silar bort fläderblommorna.
Så jag tror att det blir bättre resultat med att lägga i fläderblommorna under sekundären (eller när det jäst ut)
Det går nog åt väldigt mycket blommor för att ge ett märkbart resultat.
Jag skulle ta runt 20 blomklasar, frysa dem i några dagar för att döda alla bladlöss o annat.
Skaka av, skölj med kallvatten och ner i ölet, stoppa blommorna i stora humlepåsar med sänken.
Vänta några dagar och sedan tappa upp ölet.
Citrussmakande humle bör fungera utmärkt som komplement till flädern.

7 Senast ändrad av megen (2013-02-15 13:12:43)

För ett år sen gjorde jag ett mycket starkt öl med massa humle. Amarillo, warrior och citra har jag för mig att det var. Men ölet blev väldigt sött och obalanserat. Testade för nån månad sen att blanda med en hemmagjord cider som råkat bli för syrlig. En liten skvätt av cidern gjorde att ölet växte väldigt. Fick även en mycket fräsch smak av fläder, en kombo av humlen och äpple skulle jag tro. Ska testa en liten graff nån gång, göra en mer normal IPA och jäsa med en skvätt äppelmust för att se om jag lyckas återskapa flädertouchen.

I augusti bryggde vi vår Scandinavian Fling, en IPA med Chinook, Centennial och lite Cascade samt fläder. Landade på ca 6,3 % och teoretiska IBU på ca 66. Funkade riktigt bra. I början var det humletonerna som tog över, men det övergick senare till att smaka mer och mer fläder.

Vi använde färska blomklasar. Ca 100-110 stycken till 84-85 liter. Anledningen till valet av humle är att Närke Slättöl tidigare hade en distinkt ton av fläder. Centennial för att den är traditionellt amerikanskt humlig, citrus och eventuellt lite blommig. Cascade gör nog egentligen varken till eller från för det här receptet.

Malt: 85,8% svensk pilsner malt, och två ljusa karamell maltsorter på 10,7 respektive 3,4%

US Centennial     AA 12,3 %     BU 34.8     Loose Whole Hops       First Wort Hopped
US Chinook        AA 13,3 %      BU 21.3     Loose Whole Hops       20 Min From End
US Cascade        AA 6,8 %       BU 6.5       Loose Whole Hops       10 Min From End
US Chinook         AA 13,3 %     BU 1.5       Loose Whole Hops       1 Min From End
US Centennial     AA 12,3 %      BU 1.4       Loose Whole Hops       1 Min From End
US Centennial     AA 11,0 %      BU 0.0       Loose Pellet Hops        Dry-Hopped
US Chinook         AA 11,9 %      BU 0.0       Loose Pellet Hops        Dry-Hopped

Minskade lite på torrhumlingen för att ge mer plats åt flädern. Flädern gick i precis vid kokslut. Kontakttid ca 10-15 minuter, som det tar innan vörten hunnit genom värmeväxlaren.

Värt att notera är att karaktären på beskan inte blir riktigt som en öl med bara humle. Lite hårdare och kärvare. Detta kanske kan avhjälpas genom att klippa bort stjälkdelarna från fläderklasarna.

Hej!

Jag tycker att man brukar känna fläder-toner i Amarillo-stinna öl. Dock endast toner, och de lyckliga tu önskar kanske mer än så?

Mors,
Mattias

Testade för några veckor sedan på en liten sidobatch. 1dl fläderkoncentrat som jag gjort själv i 3 liter vört. Smakade vid flaskning och kände INGEN flädersmak!! Så jag skulle säga att det krävs en hel del...

Citrahumlen tycker jag ger mycket fläder om den tillförs vid 10-0min gärna i kombo med Simcoe.

Jag bryggde en pale ale med fläderblommer, torrhumlade med 100g fläder och humle. tror receptet ligger på min blogg, annars ligger det amylase sidan.

För den late:
Köp en flaska ekologisk flädersaft utan konserveringsmedel.
Slå en rejäl snaps i botten på varje flaska vid flasktappning (Primning och "torrflädring" på en gång).

olefattguy skrev:

För den late:
Köp en flaska ekologisk flädersaft utan konserveringsmedel.
Slå en rejäl snaps i botten på varje flaska vid flasktappning (Primning och "torrflädring" på en gång).

Ska definitivt testas, funderar dock på hur många gram socker det är i "en rejäl snaps".

2 gram socker per flaska skulle kännas bra.

/ Micke

Favorit på systemet förut: Hardcore IPA, Numera är det Belgare som gäller.
Ingår som ena halvan i "Munkjävlarna".
Instagram: @munkjavlarna och @t_m_jansson
Facebook: http://www.facebook.com/munkjavlarna

Har gjort fläderöl flera gånger och ännu mera flädersaft. Faktiskt varit fläderplockare åt Kiviksmusteri, så ämnet ligger mig varmt om hjärtat.

Har noterat att fläder inte är så gott som man kan tro...
Om man bara använder fläder det vill säga. Citrus behövs verkligen. Bara blommorna kan smaka lite "dammigt" eller hö eller kattpiss om du så vill. En del tror nog att denna smak kommer från stjälkarna men det skulle jag hävda att det inte gör. Åtminstone inte enbart.
Har känt smaken både i öl och i saft där för mycket blommor kontra citrus har använts.

Ett tips för att bli av med stjälkarna är att frysa blommorna. Sedan kan du krossa blommorna med händerna i en bunke och plocka bort även de minsta gröna bitarna. Jag brukar alltid torrhumla med flädern.

njutsimon skrev:

Har gjort fläderöl flera gånger och ännu mera flädersaft. Faktiskt varit fläderplockare åt Kiviksmusteri, så ämnet ligger mig varmt om hjärtat.

Har noterat att fläder inte är så gott som man kan tro...
Om man bara använder fläder det vill säga. _____Citrus behövs verkligen_____. Bara blommorna kan smaka lite "dammigt" eller hö eller kattpiss om du så vill. En del tror nog att denna smak kommer från stjälkarna men det skulle jag hävda att det inte gör. Åtminstone inte enbart.
Har känt smaken både i öl och i saft där för mycket blommor kontra citrus har använts.

Ett tips för att bli av med stjälkarna är att frysa blommorna. Sedan kan du krossa blommorna med händerna i en bunke och plocka bort även de minsta gröna bitarna. Jag brukar alltid torrhumla med flädern.

Hur gör du med citronen då?

>>Sladdbarn: För flädersaft är nyckeln citronsyra! Har aldrig lyckats få till samma "bett" med bara citroner. Allt socker i saften maskerar syran väl.

I öl, som jag misstänker att du är mer intresserad av, har jag dock faktiskt aldrig använt citronsyra. Varför kan man ju fråga sig.. Har ingen aning om det påverkar jäsningsprocess etc, men med tanke på att somligas flädersaft brukar vildjäsa i flaskan borde det väl funka. Men jag garanterar inget.

Jag brukar istället lösa det genom att inte överdosera mängden fläder och i viss mån använda citrus-lik humle. Bäst hittills var nog min veteöl på 3,7%. Torrhumlad med 80 g fläderblommor i 15 liter.

njutsimon skrev:

>>Sladdbarn: För flädersaft är nyckeln citronsyra! Har aldrig lyckats få till samma "bett" med bara citroner. Allt socker i saften maskerar syran väl.

I öl, som jag misstänker att du är mer intresserad av, har jag dock faktiskt aldrig använt citronsyra. Varför kan man ju fråga sig.. Har ingen aning om det påverkar jäsningsprocess etc, men med tanke på att somligas flädersaft brukar vildjäsa i flaskan borde det väl funka. Men jag garanterar inget.

Jag brukar istället lösa det genom att inte överdosera mängden fläder och i viss mån använda citrus-lik humle. Bäst hittills var nog min veteöl på 3,7%. Torrhumlad med 80 g fläderblommor i 15 liter.

Ja flädersaft känner jag till men fläder i öl är ett mer outforskat ämne, tack för info!