Wy1214

http://www.humle.se/punbb/images/upload/36354.jpg

Jag testade denna jäst för första gången, och använde ca 30% av den jästgiva jag brukar ha, och väntade inte ut fökulturen riktigt, påsen hade dessutom bara svällt upp halvt. Detta gjorde jag i rent experimentsyfte.

Allt tycks ha gått bra trots allt, men en mycket lång lag fick jag - ca 20 timmar.

Jag noterande också att under accelerationsfasen dominerade humlearom ur jäsröret, med toner av lite skarpa bakgrundstoner, möjligen högre alkoholer... i detta stadium fanns inga typiska "belgiska aromer" alls...

Efter jästoppen däremot hade den påträngande humlearomen avklingat lite och man kände nu också klarar belgiska estrar....

Ännu senare då jäsaktiviteten avtagit mycket och på väg att stanna, ändrades karaktären till väldigt tung dov kraftig doft. mycket kraftiga belgiska toner + an aning diacetyl och kanske lite prutt....

Jag kommer nog låta den stå nu tills nästa vecka innan jag tappar upp... ska bli väldigt spännande att smaka, doften ur jäsröret verkar mer lovande än vanligt.

Jag hade också mycket mindre luft i jäskärlet än vad jag brukar ha.

/Fredrik

Sv: Wy1214

på tal om mindre luft i jäskärlet; hur går det med dina experiment på det området. vill minnas att det var på tapeten för ett tag sen i samband med en diskussion om öppen/sluten jäsning

Det stämmer... jag håller på med de fortfarande. Problemet är att man inte har tid att brygga så ofta man kanske borde smile Men det går framåt på alla fronter, så mycket kan jag säga iallafall smile

Denna brygd är faktiskt en del i det experimentet.

Jag har skäl att misstänka att det finns flera faktorer som är inblandade här.. mängden glukos i vörten, jästens syrebehov vid jäststart, samt mängden sen syresättning som hänger ihop med luftfickan.

Jag har redan noterat ett antal olika mönster i flera brygder, men för att verifiera mina teorier krävs några till tester.

/Fredrik

4 Senast ändrad av Fredrik (2006-04-07 10:49:42)

Enligt teoretiska resonemang så bör mer syre, och framförallt en sen syresättning minska nivån av acetat estrar. Detta är bekräftat i åtskilliga både praktiska rapporter, samt tester där man mätt nivån av genuttryck av de gener som kodar de enzymer som orskar acetat estrar. Det är helt konsistent med mina experiment såhär långt. Men sen har man det här med syror och aldehyder som är andra extremfallet.

Jag tror att det finns ett antal faktorer här som man ofta inte kanske tänker på, men som faktiskt i samverkan med andra faktorer kan iallafall delvis påverka nivån av estrar.

Att det är så enkelt att varmare -> mer estrar är en otillfredsställande beskrivning som är alltför enkel! Genom manipulationer kan man öka temperaturen UTAN att få mer estrar! I vissa vinjäsningar är den rent av tvärtom att en lägre temp i vissa fall kan ge mer estrar. Och det finns olika logiska förklaringar till det.

/Fredrik

Det som egentligen är huvudet på spiken är att vissa biprodukter under jäsningen är just de som ger den underbart goda smaken... medans vissa andra biprodukter ger mindre bra smaker. Så frågan är hur kan man få mer av det goda, och mindre av det dåliga? smile

/Fredrik

6 Senast ändrad av Fredrik (2006-04-09 22:12:57)

Ok tappade upp den idag, dock så är den inte klarnad. Den är lågflockulerande så jag kalkylerar med kanske 2-3 veckor innan den är helt klarnad.

Det visade sig att termometern vid mäskning visade flera grader för högt, så hela mäskschemat blev fel. Jag borde ha dubbelkollat termometern *innan* mäskningen. Resultatet blev en väldigt vattning öl med dålig känsla i munnen.

OG 1.056 och målet vara att hamna kring ~ 1.015, men nu sket det sig och det blev 1.006, och det känns minsann. Ungefär lika blaskigt i konsistense som snabbköpsöl. "Drickbart" naturligtvis, men inte riktigt som den ska vara.

Men det intressanta var själva jäsningen, och den gick ju utmärkt trots den lägre jästgivan.

Återstår att se hur den smakar om några veckor när jästdiset har lagt sig. Just nu är aromen faktiskt rätt bra, lite i stil med leffe blonde, men jag hade gärna sett ännu mer fenoler. Jag har märkt förut att dessa godsaker har en tendens att försvinna under de första veckorna.

Troligen som resultat av termometerfelet, blev inte heller skumme perfekt. Det fick inte den textur jag tänkt mig, annars ok. Tror jag tillbringade för mycket tid i de lägre temperaturområdena. Ett svag slut lödder som iofs ligger kvar ett tag, men överlagrat på ett torrt skumt med dålig stabilitet. Jag föredrar glassiga lite blöta skum, gärna med klumpig textur.

/Fredrik

Det här var en lågflockulerande jäst, det är fortfarande ett jästdis, men jag tror ett par veckor till så är den kristallklar.

Jag tjyvsmakade igår och förutom smaken av jästdiset så blev den rätt bra. Ingen tecken på oönskade jäsbiprodukter iallafall som resultat av lägre jästgiva eller lång lag.

Faktum är att en bakgrundston har försvunnit, som jag misstänker har varit organiska syror... som jästen kastat ur sig... nu fick jag en någt lugnare mindre aggresiv tillväxt, dessutom hade jag mindre luft i jäskärlket än jag brukade ha. Och det orsakade inga skumproblem i jäsröret heller. Men antagligen var det på gränsen.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/20062.jpg
Som syns är det fortfarande lite disigt.

Skummet är av "finare" typen snarare av grövre typen. Jag föredrar lite grövre klumpigare skum. Troligen har låg viskositet i vörten bidraget till denna miss. Annars ok. Det blir belgian lace i glaset i allafall, så helt kasst är det inte, även om det skulle ha varit bättre.

Forfarande så hade jag önskat mig ännu mer belgiska smaker.

/Fredrik

Oooo, merde, det ser gott ut! Dags att brygga en belgare väldigt, väldigt snart.

Think globally. Drink locally.

Bryggde något liknande igår faktiskt. Baserad på Pilsnermalt, lite münchener och ljus karamell, ännu mindre chocklad och vetemalt. Och slutligen väldigt lite pomerans-skal i bitar samt massa honung smile
Sedan denna jäst, bubblar på i sakta mak i röret nu och luktar lite annorlunda mot vad jag är van vid. Men honungen gör ju en del det med.

Det verkar vara en väldigt fin jäst WY1214 måste jag säga, det är klart att man önskat sig att den flockulerat mer! men annars känns det som att det kommer att bli många bryggningar med denna fina jäst.

Jag tycker den belgiska doften ur jäsröret luktar rena himmelriket, så passa på och ta ett par djupa andetag :-)

/Fredrik

Mm, jästen är inne på andra dagen med rejäl jäsning nu och lukten har blivit klart estrig. Luktar väldigt gott.

Samma observation som jag gjorde... i början var det nästan bara humledoft jag kände... med lite grova bakgrundstiner... möjigen lite alkoholer... men efter jästoppen då kom godsakerna smile

Vad har du för jäsbetingelser? vörtstyrka? vört/luft förhållande? jästgiva? några förkultur? omgivande temperatur? vore intressant att höra...

/Fredrik

Vet inte om jag törs visa receptet tongue

Pilsner    4,0
Münchner    0,5
Ljus karamellmalt    0,5
Vetemalt    0,25
Chokladmalt    0,25
Honung    0,7

Detta gav 15 liter vört med OG 1090 som jag sedan spädde med 5,8 liter vatten vilket borde ge 1065. Men av någon anledning blev det bara 20 liter i hinken (standard jäshink på 30 liter så rätt mycket luft). Använde ingen förkultur utan körde jästen från påsen som knäcktes ca två dagar innan men blev ändå bara halvt uppblåst. Temperaturen i rummet det jäser är rätt konstant 19 grader.

Tack för infon. Ska bli spännande att höra resultatet! Räkna med några veckor efter avslutat jäsing innan jästdiset lagt sig. Jag ska kolla min i helgen får jag se... det borde klarnat ytterligare men antagligen inte helt.

/Fredrik

Belgisk öl ska vara diset - så är det bara Fredrik och din öl ser fin ut:-) Ned med alla idéer om ett klart och fint kristalklart belgisk öl:-) Så kasta bort alla smutsiga tankar om den slags blasfemi mot belgisk öl!!!:-)

Jörgen - ditt recept ser mycket spänande ut, meeeen - hur blev det med reinheitsgebot;-) hehehehehehe - sorry - kan inte låta bli att små-retas på skoj iblandt - jag är ju dansk det vet du och hur vi är:-) Var i Tyskland kommer du ifrån förresten? I allafall klart ett spändande recept som jag lät mig inspirera av:-)

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Ah, men Jörgen (jag) och Jurgen (han som kommer från tyskland) är två olika personer här på forumet. Jag har snarare lappländsk, norrländskt och lite finländskt blod i mig.
Jag kör lite varierande blandningar när jag brygger just nu, enda som jag funderar över i detta recept är den stora mängden honung. Hade förresten i 10 gram pomeransskal i bitar med, men tvivlar på att det gör någon större skillnad.

Jag är ingen fascist när det gäller dis, jag tycker skummet är långt viktigare. Hellre lite köldgrumling och ett gott skum, än ett kristallklart öl med medemåttigt skum. De gånger jag fått halvtaskigt skum har jag stört mig nåt enormt på det... men lite dis tycker jag inte gör så mycket... bara det inte går till överdrift och ölen ser ut som dyngvatten wink

Sen har jag föga koll på typdefinitioner alls smile Jag försöker brygga ölen som jag tror att jag vill ha den.

Men ska det vara dis så föredrar jag personligen proteindis framför jästdis. Jästen ka ge en viss smak... typ lite brödig/jästing ton... i en veteöl kanske man inte stör sig på det och det faller sig naturligt, men i vissa andra öl tycker jag det stör... stör smaken mer än ögat smile

/Fredrik

/Fredrik

18 Senast ändrad av jan_johansen (2006-04-20 12:52:15)

Jörgen skrev:

Ah, men Jörgen (jag) och Jurgen (han som kommer från tyskland) är två olika personer här på forumet. Jag har snarare lappländsk, norrländskt och lite finländskt blod i mig.
Jag kör lite varierande blandningar när jag brygger just nu, enda som jag funderar över i detta recept är den stora mängden honung. Hade förresten i 10 gram pomeransskal i bitar med, men tvivlar på att det gör någon större skillnad.

Ups - pinsamt:-) Sorry till både Jörgen och Jürgen:-)

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

19 Senast ändrad av jan_johansen (2006-04-20 13:26:52)

Fredrik skrev:

Jag är ingen fascist när det gäller dis, jag tycker skummet är långt viktigare. Hellre lite köldgrumling och ett gott skum, än ett kristallklart öl med medemåttigt skum. De gånger jag fått halvtaskigt skum har jag stört mig nåt enormt på det... men lite dis tycker jag inte gör så mycket... bara det inte går till överdrift och ölen ser ut som dyngvatten wink

Sen har jag föga koll på typdefinitioner alls smile Jag försöker brygga ölen som jag tror att jag vill ha den.

Men ska det vara dis så föredrar jag personligen proteindis framför jästdis. Jästen ka ge en viss smak... typ lite brödig/jästing ton... i en veteöl kanske man inte stör sig på det och det faller sig naturligt, men i vissa andra öl tycker jag det stör... stör smaken mer än ögat smile

/Fredrik

/Fredrik

Kunde inte ha sagt det bättre själv, men just i Belgisk är en lätt jästig ton en självklarhet tycker jag - men när det gällar bocköl, Pilsner, Kölsch - ja stort set alla sorters öl förutom vete och belgiskt då passar det inte så bra jäst-smak. Och som du vet då är jag inte heller just den typ av bryggare som bryr sig mest om vad öltypdiffinationerna påpekar - ska man bara följa traditionerna och vad som är föreskrivit då blir bryggning inte kul för mig. Skapa öl efter sitt eget huvud är roligare:-)

Min senaste kreation är förresten en hybrid mellan ESB och IPA där jag förutom den underbara nya zealändska humlen Pacific Gem som jag starkt rekomendera till alla, bara använde amerikanske humlesorter:-)

Grundtyp: ESB. beskan är avstämnd som en ESB - tror jag nog - omtappar senare idag då får jag se, fast det borde dock vara så- smakhumle avstämd efter ESB, medan aromhumlen är som en våldsamt humlet amerikansk IPA samt styrkan i ölet passar bättre på en dubbel IPA än en traditionel ESB (OG 1072 - satsar på en FG kring 1012-15), medan färgen är som en mörkare ESB. Det var förresten samma öl som jag hoppades skulle bli en amber ale, men då jag förstod att färgen blev för mörkt då blev det dags att improvisera:-) OCH NÄR JAG NÄSTAN SLÄNGDE I HUMLEN HADE MAN BARA LYST ATT SKRIKA AV GLÄDJE:-) Ja, mitt nörderi har ingen gräns:-)

Vad angår min egen abbey ale quadrappel stil som ska buteljeras imorgon då hade jag mina egna ideér där också: Ingen Popperinghumle som jag förstås inte har och ingen Saaz humle som brukar vara vanligt i många belgiska ales. Faktiskt överhuvudtagit ingen kontinental/europäisk humlesorter ingår i min abbey -bara Pacific Gem:-) Och ju - en sak mera - ingen infusionmäskning - PAPPA GILLAR DUBBELDEKOKTION DÅ (och heavy metal:-)!!!!) :-):-):-) JU - förresten - jag ersätta buiscuitmalt med melanoidinmalt - fast jag måste erkänna att jag ser mycket fram emot att humle.se tar in just den sorten:-) Väntar spändt på resultatet fast vid omtappningen verkade det mycket lovande:-)

Eller min dubbelbock kryddat med pors - inte heller just typtrogen men en öl som jag faktiskt redan kan säga blir min bästa öl någonsinn tills vidare om man räcknar bort sambryggningar med Tor eller Joel och som jag inte skulle tveka ställa upp med i nästa SM under starka specialöl eller vad den klass nu kallas. Vet att vissa folk kanske tycker jag låtar kaxig (undrar om det är stavat rätt??) men det är jag inte - precis som jag rak på sak erkännar mitt misslyckande (som med min lättöl från nyligen, eller en chocolate stout jag försökta brygga i hösten 2004 eller en Rauchbier från våran 2005 och flera andra från förre året som blev för utjästa) erkännar jag också rak på sak när jag har något bra - gillar inte jantelagen alls!:-) Man ska ha rätt att säga att just den här ölen som jag har bryggt är skitbra tycker jag - grejen är bara om man samtidigt kan erkänna när man misslyckas enligt mitt tycke:-)

På lördag gällar det (med Tor) en "Smoked Imperial Oatmeal Stout kryddat med lakritsrot" - blir spännande:-)

Nu blev det kanske lite off-topic, men det var en lille ilustrering av att jag inte heller är öltyp-diffinations-facist:-) Så ta det lugnt Fredrik:-) Bara i tillfälle att du skulle ha glömd att jag ar och blir den galna dansken;-):-)

ALBA GU BRATH

Ju förresten Fredrik - hur var ditt recept? Minns inte jag har sett det i tråden. Intresserat fast det ju var ett experiment:-)

ALBA GU BRATH

jan_johansen skrev:

gillar inte jantelagen alls!:-)

VA!? Jantelagen är ju den viktigaste av alla Sveriges grundlagar! En dansk som kommer här och...och... jag blir så upprörd! lol http://www.uknova.com/pic/smilies/clown.gif

Hallo - har du glömt något - Jantelagen är skrivit av en norsk som hån mot Danmark och dansk mentalitet som tydligen visar sig vara gällande i alla skandinaviska länder;-) Och dessutom räcknas Janteloven (=Jantelagen) som en mycket stark regel i Danmark;-) Så det är också upprör mot mitt eget land och inte bara Sverige;-) hehehehehehe

ALBA GU BRATH

Hehe nejdå Jan, ingen risk att jag glömmer hur tokig du är ;-)

Receptet

Pilsnermalt 2-row - viking 5,500 kg
Wheat flour 0,100 kg
Barley flour 0,250 kg
caramunic I  - weyeremann 0,250 kg
Crystal 150L (Thomas Fawcett/En, HumleG)    0,150 kg
Melanoidinmalt 0,100 kg

Melanoidinmalten fanns det ingen anna tanke bakom än att jag slängde i lite.. eftersom jag inte hunnit provat den.... mest på skoj jag slängde i lite...

Northern brewer 10% pellets, 30g 50 min kok
Saaz 3.5% pellets, 30g 10 min kok
Saaz 3.5% pellets, 30g 5 min kok

OG 1.056

FG blev 1.006, men detta blev en jättegroda pga strul med främst termometern och även mäsktunnan, det kommer dock inte hända igen!, målet var mycket högre, kring 1.015

1 XL pack, halvdåligt uppsvullet, som jag sedan gav lite glukoslösning på bryggdagens morgon... under mild syresättning... sedan fick den stå i kylskåp flera timmar... ingen aktivitet alls under tiden... detta var en del av experimentet... väl i vörten fick jag 20 timmar lagtid enligtgrafen....

Mjölen gjorde jag välling på... sen en kort glucanase rast 10 miunter och upp till försockring... men det sket sig allt... termometern var helknasad som jag såg först efteråt.... det hade kommit fukt in i givaren.... jag har nu kört den  i ugnen på 105 C en halvtimme och nu verkar den ok igen.... mätfel pga fukt i givaren alltså... inte elektroniken som jag trodde först... hur som helt blev det helt fel... och till råga på allt så drog mäsken ut på tiden eftersom jag av misstag fick loss stekskyddetd... det har dock nu fixerats md nylonlina så det ska sitta nästa gång även vid hårda tag i  mäsken...

/Fredrik

24 Senast ändrad av jan_johansen (2006-04-21 02:04:42)

Ja, jag är tokig men jag vågar påstå att allt vad jag rör vid nu for tiden blir guld och det står jag fast vid:-). Om någon här är lite tveksam till mina metoder, recepter och galenskapar då erbjudar jag en öl. Den första som svarar på att de gärna skulle vilja smaka en av mina öl har vunnit en Abbey Ale Quadrappel stil med 100% Pacific Gem humle. Inte för att jag är arg på att bli kallat den galna dansken - det tycker jag är kul - men jag vill ju gärna visa vad jag går för också:-) Någon som vill ha en flask (Första vinnar)?
Om andra bara vill nöja sig med receptet är det:

10 Liter Abbey Ale a'la Galen Dansk bättre kändt som "Den Psykotiska Munken" (ölen alltså - inte jag!!:-)!!!):
OG 1096 (OG okänt fortfarande men vid omtappningen var den 1022)

2975 gram Pilsnermalt
525 gram Melanoidinmalt
400 gram Mörk Kandis (stor brun)
25 gram Pacific Gem
Trappist High Gravity

På brygdagen upplösas kandissen i 1 liter vatten - bara värma upp vattnet till kokpunkten och ta bort kastrullen. Under uppvärmning rör om ordenligt - de stora kandis är svårt upplösliga.

Mäskning. Absolut INGEN vattenbehandling - dextrinerna ska gynnas!

Värm upp vattnet till 76 grader och tillsätt malten.

69 grader: 45 Minuter
Dekoktion: 20 Minuter (1/3 av mäsken) ¨Dekoktionen återföres till mäsken, men detta är för logisk - det vet de alla:-)
69 grader: 10 Minuter
Dekoktion: 20 Minuter
78 Grader: 15 Minuter

Laka ur till man står med 23 liter vört som ska kokas ned till 9 liter.

Vörtkok: ca 4 timmar behövde jag på att koka ned till 9 liter.

5 gram Pacific Gem: 1 timme
Protafloc: 20 Minuter
10 gram Pacific Gem: 15 Minuter
10 gram Pacific Gem: 5 Minuter
Kandisen tillsättas vid avslutning av vörtkoket (upplösning fås i kok och tillsättas). Rör om försiktigt så det blandas ordenligt.

Jäsning: Primär: 4 dagar vid 22 grader
Sekundär: 14 dagar vid 22 grader

Karbonäring: 7 gram socker per liter

Flaskjäsning: 3 veckor vid 20 grader (inte att det är en viktig detalj men det råkar bara vara så där jag flaskjäsar)

Lagring: 6-12 månader

Annars tycker jag receptet ser bra ut. Lite kandis skulle jag har förslagit men du är ju en experimentkille;-). Bara synd med så låg FG:-( Annars skulle det säkar ha blivit jättegott.

Jag är den galna dansken Fredrik och du är "den galna vetenskapsmannen";-) hehehehehehehehehehe - som man bäddar får man ligga;-) Men det är inte illa menat, det vet du:-)

Tycker det är bra att folk är patriotiska - det är jag själv- ok - jag utföre inte många experimenter som du förutom vad angår recepterna, men jag levar av bryggning, jag tänkar bryggning, jag avgudar bryggning och totalt beroende av det - det finns INGET bättre i mitt liv som annars är innehållsrikt - men det är det bästa jag kan göra och när man är i en period var det verkligen blir riktigt bra det man hållar på med, får man ju ännu mer mod på bryggarlivet:-) Undrar om det snart inte är dags för en ekstrem barley wine igen, om min fru bara kan låta bli att spotta i jäskärlet om hon blir arg! Ryssk temperament alltså!:-) Blir sugen på det efter att ha smakat Sam Adams Tripel Bock - -- ja - nu bablar jag för mycket och blir off topic, men så är det när man har mycket på hjärtat som man sägar:-) Ha det bäst och igen - den som först sägar vill smaka min abbey ale vinnar en flaska:-) 3,2,1 go!:-)

PS! Jag har testat lite öl från två jag har fått kontakt med i dk som bryggar själva - men de är ännu mer experimentsugna än jag och deras ingridienser får mig att framstå som typ-riktighets-facist - marshmellows i öl bla - det skulle inte ens jag hitta på. Det är ett par som bryggar tillsammans och som vanligt är det ju kvinnan som har makten så hennes kille iblandt nästan korsar sig över hennes idéer - men slutligen får hon det som vill åbenbarligen...det är inte for ingenting att när man sägar "hemstyret" i DK då menas det tjejen/frugan:-) Sedan blir frågan om det heter de galna danskare eller de galna kvinnor - det får ni avgöra själva;-):-) hehehehehehehehehehe

ALBA GU BRATH

Jag skulle gärna vilja smaka en av dina öl smile