Ja, jag är tokig men jag vågar påstå att allt vad jag rör vid nu for tiden blir guld och det står jag fast vid:-). Om någon här är lite tveksam till mina metoder, recepter och galenskapar då erbjudar jag en öl. Den första som svarar på att de gärna skulle vilja smaka en av mina öl har vunnit en Abbey Ale Quadrappel stil med 100% Pacific Gem humle. Inte för att jag är arg på att bli kallat den galna dansken - det tycker jag är kul - men jag vill ju gärna visa vad jag går för också:-) Någon som vill ha en flask (Första vinnar)?
Om andra bara vill nöja sig med receptet är det:
10 Liter Abbey Ale a'la Galen Dansk bättre kändt som "Den Psykotiska Munken" (ölen alltså - inte jag!!:-)!!!):
OG 1096 (OG okänt fortfarande men vid omtappningen var den 1022)
2975 gram Pilsnermalt
525 gram Melanoidinmalt
400 gram Mörk Kandis (stor brun)
25 gram Pacific Gem
Trappist High Gravity
På brygdagen upplösas kandissen i 1 liter vatten - bara värma upp vattnet till kokpunkten och ta bort kastrullen. Under uppvärmning rör om ordenligt - de stora kandis är svårt upplösliga.
Mäskning. Absolut INGEN vattenbehandling - dextrinerna ska gynnas!
Värm upp vattnet till 76 grader och tillsätt malten.
69 grader: 45 Minuter
Dekoktion: 20 Minuter (1/3 av mäsken) ¨Dekoktionen återföres till mäsken, men detta är för logisk - det vet de alla:-)
69 grader: 10 Minuter
Dekoktion: 20 Minuter
78 Grader: 15 Minuter
Laka ur till man står med 23 liter vört som ska kokas ned till 9 liter.
Vörtkok: ca 4 timmar behövde jag på att koka ned till 9 liter.
5 gram Pacific Gem: 1 timme
Protafloc: 20 Minuter
10 gram Pacific Gem: 15 Minuter
10 gram Pacific Gem: 5 Minuter
Kandisen tillsättas vid avslutning av vörtkoket (upplösning fås i kok och tillsättas). Rör om försiktigt så det blandas ordenligt.
Jäsning: Primär: 4 dagar vid 22 grader
Sekundär: 14 dagar vid 22 grader
Karbonäring: 7 gram socker per liter
Flaskjäsning: 3 veckor vid 20 grader (inte att det är en viktig detalj men det råkar bara vara så där jag flaskjäsar)
Lagring: 6-12 månader
Annars tycker jag receptet ser bra ut. Lite kandis skulle jag har förslagit men du är ju en experimentkille;-). Bara synd med så låg FG:-( Annars skulle det säkar ha blivit jättegott.
Jag är den galna dansken Fredrik och du är "den galna vetenskapsmannen";-) hehehehehehehehehehe - som man bäddar får man ligga;-) Men det är inte illa menat, det vet du:-)
Tycker det är bra att folk är patriotiska - det är jag själv- ok - jag utföre inte många experimenter som du förutom vad angår recepterna, men jag levar av bryggning, jag tänkar bryggning, jag avgudar bryggning och totalt beroende av det - det finns INGET bättre i mitt liv som annars är innehållsrikt - men det är det bästa jag kan göra och när man är i en period var det verkligen blir riktigt bra det man hållar på med, får man ju ännu mer mod på bryggarlivet:-) Undrar om det snart inte är dags för en ekstrem barley wine igen, om min fru bara kan låta bli att spotta i jäskärlet om hon blir arg! Ryssk temperament alltså!:-) Blir sugen på det efter att ha smakat Sam Adams Tripel Bock - -- ja - nu bablar jag för mycket och blir off topic, men så är det när man har mycket på hjärtat som man sägar:-) Ha det bäst och igen - den som först sägar vill smaka min abbey ale vinnar en flaska:-) 3,2,1 go!:-)
PS! Jag har testat lite öl från två jag har fått kontakt med i dk som bryggar själva - men de är ännu mer experimentsugna än jag och deras ingridienser får mig att framstå som typ-riktighets-facist - marshmellows i öl bla - det skulle inte ens jag hitta på. Det är ett par som bryggar tillsammans och som vanligt är det ju kvinnan som har makten så hennes kille iblandt nästan korsar sig över hennes idéer - men slutligen får hon det som vill åbenbarligen...det är inte for ingenting att när man sägar "hemstyret" i DK då menas det tjejen/frugan:-) Sedan blir frågan om det heter de galna danskare eller de galna kvinnor - det får ni avgöra själva;-):-) hehehehehehehehehehe
Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.
ALBA GU BRATH