1 Senast ändrad av Techno (2012-10-21 00:02:01)

Lageröl på bulk eller på flaska först sedan lagring?

Hej

Jag brukar vid den här tiden +- 2 veckor brygga mig en lageröl sedan 1996. Eftersom jag inte har något X-tra kylskåp att jäsa min lageröl i så har det genom alla år blivit att jag har jäst ute på balkongen. Tempen i oktober brukar för det mesta funka hyfsat för lager ölsjäsning.

Jag är fullt medveten samt av erfarenhet så vet jag samt även känner att tempen betyder väldigt mycket, men bortsett från några extrema år med en temp uppemot +17 c just under primjäsningen så har har snittempen legat på ca 12 c.

Bortsett från 1997 som blev ett skitöl så har faktiskt resten gått från ja jag känner en viss fruktighet till en helt rensmakande lageröl, spec 2011 blev helt fri från diacetyl, den blev så ren i smaken att jag nästan önskade mig lite diacetyl.

Nu till frågan: Blir det någon skillnad om jag efter omtappning låter ölet stå på "sekundär" i 2 månader i hinken ute på balkongen i november samt december och efter det flasktappar mitt öl samt låter det stå i 14 dagar i rumstemp för kolsyra jäsning.

Eller som jag alltid gjort, efter omtappning, flaskar jag, låter flaskorna kolsyrajäsa i 14 dagar och efter det så låter jag flaskorna lagras ute på balkongen i ca 2 månader.

Alltså: Bulklagring i 2 månader sedan flasktappning eller flasktappning samt sedan 2 månaders lagring på balkongen.

2012 års lager öl som har kodnamnet  Skrotpilsner har stått ute i på balkongen i 7 dagar, snittempen har varit ca 12 c, ploppandet har minskat radikalt. Tempen stiger ute till ca 15 c, kanske en diacetylrast?

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Lageröl på bulk eller på flaska först sedan lagring?

Hej

Jag har smakat av båda metoderna

Den ena metoden: tappa direkt på flaska, låta dom kolsyras i rumstemp sedan lagra flaskorna i en temp på ca +4-0 c i ca 8 veckor.

Den andra metoden: Lagra på på bulk i ca 8 veckor, tappa på flaska, kolsyrajäsa i rumstemp i 14 dgar, lagring i 0 c i 1 vecka

Bulklagern blev lite mörkare av någon anledning, men annars att smakat av båda, så tycker jag själv att det inte är någon större skillnad.

Att lagra på flaska eller bulk när det gäller lageröl, så blir slutresultatet ungefär detsamma.

Tänk på att det bara är en gång jag testat, andra kanske har andra resultat, bara ett litet experiment egentligen för mig själv.

En sak som jag däremot märkte det var att ju längre ölet på flaska lagrades ju bättre, smakade det, ungefär till 7 veckor, efter det ingen bättre smakskillnad,

P.S. Jag gör en kolsyratest oxså, direkt efter lagern kapsylerades 12 11 03 så ställde jag in en flaska direkt i kylskåpet, det skall bli spännande att se om ett öl kan kolsyresättas i en låg temp men med en lång tid. Okulärt så ser ölet filtrerat ut nu, ser ingen skillnad på mitt öl och ett kommersiellt öl i blankhet, om ölet är kolsyrat det är ju en annan sak, Skall testa det om 2 månader.

Bo

Bo

Det sägs ju att öl trivs bäst i sällskap, d.v.s. att det skall lagras i bulk, men tar man oxidering och jästförsvagning i beaktande så känns det som hembryggare säkrare att se till att ölet kommer på flaska så fort man säkerställt att både diacetyl och utjäsning är som den skall. I lagringssteget är det ju inget som skall ut rent fysiskt ur ölen. Det är bara tanniner som skall fällas ut och jäst som skall flockulera.

http://bistron.tumblr.com/

Hej

Tog efter jag skrivit inlägget en öl av den bulklagrade, den smakade helt plötsligt mycket bra. Till och med bättre än bra.

Skillnaden är trots allt väldigt liten, tyckte efter den första flaskan av den bulklagrade att den kändes lite "rå" = lite längre lagring.

Två timmar senare smakade jag av en av dom bulklagrade igen. Nu var den plötsligt en av dom "godaste" jag smakat.

Det svänger, det jag tror,betyder, flasklagring V. bulklagring = Brygger du enligt recept samt lagrar som du skall göra så betyder inte lagringen något spec.

Bo